Hlavní obsah

Čína má nového nejbohatšího muže. Nakupuje od něj celý svět

Foto: Profimedia.cz

Colin Huang, aktuálně nejbohatší Číňan, na snímku z roku 2018

Čína má nového nejbohatšího muže. Podle žebříčku nejmajetnějších lidí světa agentury Bloomberg se jím stal Colin Huang – zakladatel společnosti PDD, která stojí za Temu.

Článek

Po několika středně úspěšných pokusech v oblasti her a e-commerce Colin Huang onemocněl a stáhl se z aktivního byznysu. Mladý podnikatel dokonce strávil rok doma přemýšlením o svém dalším kroku.

Nakonec si bývalý inženýr Googlu založil v roce 2015 společnost Pinduoduo nebo též PDD. Jde o platformu na prodej velmi levných produktů s vysokými slevami, která je nečínským zákazníkům známá pod značkou Temu.

Huang se podle agentury Bloomberg rychle dostal mezi nejbohatší lidi na světě, přičemž na vrcholu, tedy na začátku roku 2021, dosáhlo jeho čisté jmění na laťku 71,5 miliardy dolarů. V přepočtu tehdejším kurzem šlo o 1,5 bilionu korun.

Podobně jako mnoho „miliardářů z doby pandemie“ se však i jeho jmění zhroutilo stejně rychle, jak vyrostlo. Během přibližně jednoho roku přišel o 87 procent hodnoty. Na vině nebyl jen postupný konec globálních protipandemických opatření, ale také tažení čínských úřadů proti soukromému sektoru v zemi.

Pak však došlo k dalšímu překvapivému obratu. Huangova společnost PDD se začala zotavovat, sice ne tak rychle, ale stabilně. Její výsledky totiž vyztužily výkony mimo samotnou Čínu.

Právě díky Temu se nyní 44letý Huang stal podle Bloomberg Billionaires Index nejbohatším člověkem v Číně, když se jměním ve výši 48,6 miliardy dolarů vystřídal Čung Šan-šana, krále balené vody v zemi, který držel první místo od dubna 2021 – tehdy vystřídal zakladatele a šéfa Alibaby Jacka Maa. Zástupci PDD Bloombergu na žádosti o komentář neodpověděli.

Matematický talent, spolužáci z elitní společnosti

Huang reprezentuje novou generaci čínských technologických podnikatelů, kteří začali svou kariéru s globálními příležitostmi. Ve 12 letech mu jeho mimořádný talent na matematiku zajistil místo na elitní škole Foreign Languages School v Chang-čou, kde byl spolužákem dětí čínské politické a společenské elity. Po absolvování s diplomem z informatiky na univerzitě v Če-ťiang odešel v roce 2002 do zahraničí, získal magisterský titul na University of Wisconsin.

Dva roky po absolvování se vrátil, aby pomohl založit Google China. V roce 2007 rozběhl svou první firmu, kterou v roce 2010 prodal, aby založil novou, která pomáhala firmám se propagovat na webových stránkách jako Taobao nebo JD.com. Když ho v roce 2013 vyřadilo z práce onemocnění ucha, zrodil se nápad na Pinduoduo.

PDD „není o tom, aby se lidé v Šanghaji cítili, jako by žili v Paříži, ale o tom, aby lidé v An-chuej (čínská vnitrozemská provincie, pozn. red.) měli kuchyňské utěrky a čerstvé ovoce,“ řekl Huang v roce 2018 v jednom z rozhovorů. „Cílem není být levný, ale aby uživatelé měli pocit, že dostali dobrý obchod.“

V roce 2020 začal Peking tvrdě zasahovat proti čínským technologickým gigantům včetně do té doby vládnoucí Alibaby. Huang na rostoucí tlak reagoval odstoupením z funkce generálního ředitele PDD a později i odchodem z čela představenstva. Držel se převážně mimo světla reflektorů a v dopise akcionářům uvedl, že se věnuje osobním zájmům včetně výzkumu potravin a přírodních věd.

V té době začala hodnota PDD klesat, ale Temu výnosy společnosti posílila a podpořila její oživení. Její aplikace se při uvedení na americký trh v září 2022 rychle dostala na vrchol nejstahovanějších, správně se zaměřila na Američany unavené inflací. Bodovala levnými neoznačenými produkty zasílanými přímo z Číny, a i díky tomu celé PDD v roce 2023 vykázalo tržby přibližně 248 miliard jüanů (35 miliard dolarů), což je 90% meziroční nárůst.

„V tomto ekonomickém prostředí samozřejmě lidé hledají velkou hodnotu za své peníze, lidé hledají nízké ceny,“ řekl pro Bloomberg Neil Saunders, maloobchodní analytik v GlobalData Retail. „Takže toto je doba, kdy mohou maloobchodníci jako Temu zazářit.“

To vše, spolu se zrušením čínské politiky nulového covidu v prosinci 2022, vedlo k prudkému nárůstu hodnoty PDD a během roku 2023 se dotáhla na Alibabu a stala se druhou největší internetovou firmou v Číně. Od té doby jsou hodnoty obou firem vyrovnané.

Rychlý růst a velká pozornost

Nicméně rychlý růst vyvolal pozornost doma i v zahraničí. I po vyšetřování pracovních podmínek po smrti jednoho zaměstnance v roce 2021 PDD nadále požaduje, aby zaměstnanci pracovali od 11:00 do 23:00, šest dní v týdnu. Je to variace na kultury „996“, tedy od 9:00 do 21:00 šest dní v týdnu, kterou společnosti jako ByteDance a Alibaba opustily po tlaku čínských úřadů.

Ultralevné nabídky Temu také vedly k rostoucí frustraci mezi některými obchodníky a prodejci třetích stran nejen v Číně, kde nespokojení dodavatelé dokonce veřejně protestovali před jednou z poboček firmy v Kuang-čou, protože je společnost tlačila k nereálným dodávkám a cenám.

Mezitím si také americké malé podniky všimly rychlého růstu Temu. Společnost v současnosti využívá obchodní výjimku, která umožňuje bezcelní zásilky do USA až do výše 800 dolarů, a to zasíláním malých balíčků ze svého skladu v Číně jednotlivým Američanům. Lobbisté prosazují snížení tohoto limitu na 10 dolarů. A podobným směrem jde také Evropská unie, která už od roku 2021 uvalila na všechny dodávky z Číny DPH.

PDD (Temu) však pokračuje v agresivních kampaních včetně milionů dolarů za 30sekundovou reklamu během Super Bowlu. Na svých stránkách láká na bannery jako „Nakupujte jako miliardář.“

„Temu je v současnosti zaměřeno na růst,“ řekl analytik Saunders. „Přitáhněte lidi na stránku, přimějte je nakupovat. Pokud se stanou závislými, možná pak budou tolerantnější, pokud mírně zvýšíme ceny. Takže si myslím, že Temu je nyní v éře dobývání trhu.“

Související témata:

Doporučované