Hlavní obsah

Čína dostavěla svou první výletní loď. Na obří koráb čeká početný trh

Co Číně až dosud chybělo? Vlastní obří výletní loď, postavila si ji až teď.Video: Jan Marek

Davy rekordně utrácejících čínských turistů se valí do hotelů po celém světě. A to nejen do těch na souši. V oblibě mají i zábavní několikadenní plavby, a to i přestože Peking žádným vlastním obřím korábem nedisponoval. Až dosud.

Článek

Čína je po USA druhá velmoc, odkud pochází nejvíc cestujících pro trh s výletními plavbami. Až dosud přitom ale země neměla vlastní obří loď, tu si v domácích loděnicích postavila a vypravila na oceán až teprve nyní.

Adora Magic City je dlouhá celkem 323,6 metru, váží ohromujících 135 500 tun a do svých 2125 pokojů dokáže pojmout až 5246 pasažérů. Má dohromady 16 pater, a v těch nabízí 40 tisíc metrů čtverečních obytných a rekreačních prostor.

Kýl první obří výletní loď, kterou postavili doma v Číně a provozovat ji má rovněž státní podnik, položili před čtyřmi lety a do přístavních vod v Šanghaji plavidlo spustili tento víkend. Úvodní plavba s cestujícími ji čeká hned zkraje roku, tedy 1. ledna.

Nekonečné množství součástek

Gigantická plavidla tohoto druhu vycházejí na více než jednu miliardu dolarů a skládají se přibližně z 20 milionů součástek od stovek dodavatelů, jak uvádí samotná čínská korporace pro stavbu lodí (CSSC). To je asi desetkrát více dílů, než kolik je potřeba k stavbě letadel, a padesátkrát více než u vysokorychlostních vlaků.

Ačkoliv se Čína tradičně snaží do výroby všeho maximálně zapojovat domácí firmy, u stavby lodi se jí to příliš nedařilo. Pro Adora Magic City řadu komponentů nakoupila ze zahraničí, CSSC ovšem do budoucna hodlá usilovat o samostatnost. Také má v plánu postavit celou flotilu, chce totiž posílit čínský turismus, ze kterého hlavně v námořní dopravě těžili zahraniční provozovatelé.

Čína na špici zábavních oceánských výletů

V roce 2019, před tříletou uzávěrou výletních plaveb kvůli pandemii covidu-19, bylo v Číně na 2,4 milionu pasažérů v tomto odvětví cestovního ruchu. Více už jich za tento rok bylo jen ve Spojených státech amerických, kde se jednalo o 11,9 milionu výletníků.

„Nadále se už nejedná pouze o volný píseček na hraní pro zavedené mezinárodní provozovatele,“ uvedl pro Business Insider Kun Cao z finské konzultační firmy Reddal pro Business Insider. „Výletní plavby v Číně se obnovují, tentokrát ale s jiným nastavením. Číňané chtějí také svůj kus dortu,“ dodal.

Číňan utrácí víc než Američan

Čínští turisté na lodích jsou také dobří zákazníci, přiznal při květnovém oznámení hospodářských výsledků šéf jednoho z velkých mezinárodních provozovatelů plaveb Royal Caribbean International. Jejich útraty jsou podle něj na stejné, anebo i mírně vyšší než u občanů USA.

Zahraniční operátoři výletních plaveb se tak shodnou na tom, že čínský trh je něco, o co rozhodně stojí bojovat. Další otázkou i zde tak zůstává, jestli napřímo konkurovat, nebo se teď s Čínou ve hře rozhodnout pro partnerství.

V některých případech stejně byla spolupráce ještě i před vlastní čínskou lodí a linkou nezbytná. Na čistě domácích plavebních trasách u pobřeží mají totiž mezinárodní přepravci zákaz, a tak nezbývalo než se spojit s tamními menšími plavidly a jejich majiteli.

A první výletní loď vyrobená v Číně bude nakonec také provozovaná formou spolupráce. Operátor Adora Cruises bude nabízet cesty i do zahraničních vod jako společný podnik čínské státní CSSC a společnosti Carnival Corporation z Miami na Floridě.

Doporučované