Článek
Čína je po USA druhá velmoc, odkud pochází nejvíc cestujících pro trh s výletními plavbami. Až dosud přitom ale země neměla vlastní obří loď, tu si v domácích loděnicích postavila a vypravila na oceán až teprve nyní.
Adora Magic City je dlouhá celkem 323,6 metru, váží ohromujících 135 500 tun a do svých 2125 pokojů dokáže pojmout až 5246 pasažérů. Má dohromady 16 pater, a v těch nabízí 40 tisíc metrů čtverečních obytných a rekreačních prostor.
Kýl první obří výletní loď, kterou postavili doma v Číně a provozovat ji má rovněž státní podnik, položili před čtyřmi lety a do přístavních vod v Šanghaji plavidlo spustili tento víkend. Úvodní plavba s cestujícími ji čeká hned zkraje roku, tedy 1. ledna.
Nekonečné množství součástek
Gigantická plavidla tohoto druhu vycházejí na více než jednu miliardu dolarů a skládají se přibližně z 20 milionů součástek od stovek dodavatelů, jak uvádí samotná čínská korporace pro stavbu lodí (CSSC). To je asi desetkrát více dílů, než kolik je potřeba k stavbě letadel, a padesátkrát více než u vysokorychlostních vlaků.
Ačkoliv se Čína tradičně snaží do výroby všeho maximálně zapojovat domácí firmy, u stavby lodi se jí to příliš nedařilo. Pro Adora Magic City řadu komponentů nakoupila ze zahraničí, CSSC ovšem do budoucna hodlá usilovat o samostatnost. Také má v plánu postavit celou flotilu, chce totiž posílit čínský turismus, ze kterého hlavně v námořní dopravě těžili zahraniční provozovatelé.
Čína na špici zábavních oceánských výletů
V roce 2019, před tříletou uzávěrou výletních plaveb kvůli pandemii covidu-19, bylo v Číně na 2,4 milionu pasažérů v tomto odvětví cestovního ruchu. Více už jich za tento rok bylo jen ve Spojených státech amerických, kde se jednalo o 11,9 milionu výletníků.
„Nadále se už nejedná pouze o volný píseček na hraní pro zavedené mezinárodní provozovatele,“ uvedl pro Business Insider Kun Cao z finské konzultační firmy Reddal pro Business Insider. „Výletní plavby v Číně se obnovují, tentokrát ale s jiným nastavením. Číňané chtějí také svůj kus dortu,“ dodal.
Číňan utrácí víc než Američan
Čínští turisté na lodích jsou také dobří zákazníci, přiznal při květnovém oznámení hospodářských výsledků šéf jednoho z velkých mezinárodních provozovatelů plaveb Royal Caribbean International. Jejich útraty jsou podle něj na stejné, anebo i mírně vyšší než u občanů USA.
Zahraniční operátoři výletních plaveb se tak shodnou na tom, že čínský trh je něco, o co rozhodně stojí bojovat. Další otázkou i zde tak zůstává, jestli napřímo konkurovat, nebo se teď s Čínou ve hře rozhodnout pro partnerství.
V některých případech stejně byla spolupráce ještě i před vlastní čínskou lodí a linkou nezbytná. Na čistě domácích plavebních trasách u pobřeží mají totiž mezinárodní přepravci zákaz, a tak nezbývalo než se spojit s tamními menšími plavidly a jejich majiteli.
A první výletní loď vyrobená v Číně bude nakonec také provozovaná formou spolupráce. Operátor Adora Cruises bude nabízet cesty i do zahraničních vod jako společný podnik čínské státní CSSC a společnosti Carnival Corporation z Miami na Floridě.