Článek
Celkové skóre zákaznické spokojenosti, které hodnotí šest oblastí chování firem, kleslo meziročně o procento a pravděpodobnost, že zákazník doporučí značku ostatním, klesla o 16 procent, vyplývá z pravidelného průzkumu KPMG. Poradenská společnost ho každoročně sestavuje na základě 50 000 klientských hodnocení. Nejlépe klienti hodnotili opět Air Bank, na druhé místo poskočila La Formaggeria Gran Moravia a třetí pozici uhájila Zásilkovna.
Příčin zhoršení zákaznické zkušenosti je podle Lukáše Cingra z KPMG více, ale roli sehrála i vysoká citlivost českých zákazníků na růst cen. „Letošní průzkum zpovídal respondenty, kteří dvoucifernou inflaci pocítili naplno a prožili s ní celý rok. Zda na zdražení přistoupí, nebo síla trhu ceny stáhne dolů, se teprve uvidí. Hlavně se ale změnilo očekávání zákazníků. Po nestandardních letech covidových i jiných omezení byl letošek jakýmsi návratem do normálu, takže klienti mají opět vysoké nároky, kterým řada podniků plně nedostála. Třeba i proto, že chybí pracovní síly, jako například v pohostinství,“ řekl Cingr.
Meziročního zlepšení skóre zákaznické zkušenosti dosáhly pouze cestování a hotely a energetika. Energetika podle Cingra překvapila, neboť se u ní dal čekat spíše propad vzhledem k turbulencím na trhu s elektřinou a plynem. Mnozí dodavatelé a distributoři se ale ke krizi postavili čelem a zákazníky si udrželi nebo i získali. Přesto zůstává energetika mezi sektory na posledním místě, rozdíl v celkovém skóre ale výrazně stáhla. Vítězem mezi sektory je logistika, kterou na vrchol vyneslo vlastní zlepšení i zhoršení ostatních sektorů. Největší posun zaznamenala v oblasti personalizace, v níž obsadila první příčku.
KPMG vyhodnocuje zkušenost s firmami na základě šesti skupin kritérií označovaných jako pilíře. Těmi jsou integrita, vynaložený čas a úsilí na straně zákazníka, nastavování a plnění očekávání, řešení problémů, personalizace a empatie. Nejlépe hodnocené značky vynikají v řízení všech pilířů. Na výslednou spokojenost má u českých zákazníků největší vliv personalizace. Loni byla na druhém místě za integritou, která znamená hlavně důvěryhodnost.
Firmy s nejlepší zákaznickou zkušeností
Pořadí v roce 2023 | Pořadí v roce 2022 |
---|---|
1. Air Bank | 1. Air Bank |
2. La Formaggeria Gran Moravia | 2. Manufaktura |
3. Zásilkovna | 3. Zásilkovna |
4. Fio banka | 4. Fio banka |
5. Rohlík.cz | 5. Dr.Max |
6. Česká spořitelna | 6. Rohlík.cz |
7. Manufaktura | 7. IKEA |
8. Moneta Money Bank | 8. Česká spořitelna |
9. PPL | 9. Sephora |
10. Spotify | 10. Globus |
Zdroj: KPMG