Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ve Spojených státech je v krátké době další česká byznysová mise. Poté, co v polovině března navštívili zástupci 14 tuzemských firem nový český podnikatelský inkubátor v Atlantě ve státě Georgia, je na týdenní cestě po USA skupina téměř 50 českých firem a vysokých škol.
Cestu, která se koná při příležitosti návštěvy ministra dopravy Martina Kupky, zorganizoval Svaz průmyslu a dopravy. „Máme za sebou třetinu cesty a je to zatím extrémně zajímavé,“ řekl SZ Byznys viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Bohdan Wojnar.
Čeští podnikatelé a představitelé vysokých škol navštívili Atlantu, hlavní město státu Georgia, které se netají ambicí stát se novým centrem technologických inovací v USA. „Byli jsme v tamních inovačních centrech, v Tech Parku a Curiosity Lab a navštívili jsme také univerzitu Georgia Tech,“ popisuje Wojnar dosavadní průběh cesty, která začala v sobotu.
„Georgia Tech patří mezi americkými technickými univerzitami k absolutní špičce a bylo velmi zajímavé se podívat, jak dokáže ve spolupráci s městem a veřejným sektorem i s podnikateli rozvíjet různá inovativní řešení, opravdu to doslova vibrovalo inovacemi,“ dodává.
Nedaleko Atlanty otevřela nedávno svůj výrobní závod česká společnost PBS Group, výrobce proudových motorů pro rakety a drony.
Hledání kontaktů
Mise se v pondělí přesunula do San Francisca, kde ji čeká jeden z vrcholů týdenního programu - networkingová večeře na lodi v sanfranciském zálivu. „Bude tam přes sto hostů, na takových akcích můžete často potkat někoho, s nímž pak navážete partnerství,“ říká zakladatel firmy Apify Jan Čurn.
Společnost Apify, která se zabývá extrakcí dat z webových stránek, automatizací internetových procesů a zpracováním dat pomocí umělé inteligence, už na americkém trhu působí. Čurn, jenž žije v San Franciscu, se k podnikatelské misi připojí jen v Kalifornii.
„Pro firmy primárně působící na českém trhu může být vstup do USA obtížný, protože tady nikoho neznají. Díky takovým cestám mohou získat kontakty na lidi, které by normálně nepotkali,“ domnívá se Čurn.
Jednou z takových společností je marketingová agentura marsmars, která plánuje vstup na americký trh. „Máme připravenou novou propozici, kterou tady testuju,“ říká zakladatel firmy Jiří Nekovář. „S americkými partnery se bavím, jestli je pro ně naše nabídka přínosná, jestli tady máme šanci a jak bychom měli nastavit naše služby, abychom šance na úspěch zvýšili,“ vysvětluje, proč se cesty účastní.
Na americký trh by chtěla proniknout i brněnská firma Roboauto, která vyvíjí technologie pro samořiditelná auta. „Měli jsme možnost se setkat mimo jiné i se zástupkyní atlantského letiště. Chtěli bychom se domluvit na pilotním nasazení naší technologie na tomto letišti, které patří k nejvytíženějším na světě,“ říká šéf firmy Jakub Juza.
Změnu přístupu necítíme
Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa v řadě ohledů přehodnocuje vztah Spojených států k Evropě. To se týká i obchodních vztahů, které jsou podle Trumpových vyjádření vůči USA nespravedlivé.
Čeští podnikatelé však tvrdí, že při osobních jednáních není žádná odtažitost amerických byznysmenů a investorů patrná. „Řekl bych, že jednání jsou naopak ještě vstřícnější než v minulosti,“ říká Juza.
Podnikatelé dostali v rámci příprav na cestu upozornění, aby se do politických debat s americkými partnery příliš nepouštěli. Když už však na politiku dojde řeč, převažuje pozitivní přístup. „Na jednání s ministrem Kupkou v Georgii byl i místní senátor, který říkal, že s námi chtějí dělat byznys,“ dodává brněnský podnikatel.
„Přístup amerických firem a partnerů je velmi otevřený a konstruktivní. Samozřejmě jsou velmi byznysově orientovaní a mají zájem, aby firmy do USA přicházely,“ doplňuje Wojnar.
Česká podnikatelská mise se po San Francisku ještě vydá do centra amerického automobilového průmyslu v Detroitu ve státě Michigan na americkém Středozápadě.