Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zavedená internetová tržiště neboli „marketplaces“, jako jsou Alza.cz (funguje zejména jako e-shop) a Heureka.cz budou muset víc bojovat. Po nesmělém startu před třemi měsíci si z něj snaží ukousnout noví kapitálově silní hráči Kaufland a Allegro. Nasadili dravé ceny a nákladné reklamní kampaně.
O co se nejsilnější řetězec v Česku s německými vlastníky a polský e-commerce obr, který je jedním z deseti největších světových e-shopů, snaží?
Pro majitele e-shopů a výrobce je nejvýhodnější prodávat napřímo. Ne každý má však online obchod. A ne každý zákazník má čas a chuť probírat se v desítkách samostatných e-shopů. Zboží se proto kumuluje do obřích tržišť, která dávají prodejcům prostor, možnost zviditelnit se a oslovit mnohem víc zákazníků. A za to si strhávají provizi.
Trend ve světě tržištím nahrává, ukázala analýza společnosti Boston Consulting Group (BCG). Za deset let do roku 2020 se jejich podíl na světovém e-commerce trhu zvětšil z 23 na 50 procent. V Česku zatím dosáhla na mnohem menší koláč, to se však možná brzy obrátí.
„Vstup nových tržišť může znamenat cenovou revoluci. Ze srovnání cen českých internetových obchodů s německými a polskými e-shopy vidíme, že české bývají spíš o několik procent dražší. Výjimkou je elektronika, kde je Alza.cz cenově konkurenceschopná. V ostatním zboží je ale v Česku nabídka užší a ceny bývají vyšší,“ myslí si analytik BCG David Antoš.
Rošáda v polské stáji
Zavedeným hráčem na českém trhu je také Mall.cz. Tento český e-shop koupilo v minulém roce právě Allegro. Teď jsou pod jednou střechou dvě tržiště a na trhu se spekuluje o tom, zda značka zmizí z trhu.
„Vstup tržiště Allegro.cz momentálně neznamená konec značky Mall.cz ani CZC.cz na trhu. Obě značky jsou jedním z klíčových obchodníků na Allegro.cz a nadále budou prodávat i skrze vlastní weby,“ řekl SZ Byznys Wojciech Bogdan, ředitel finančních služeb společnosti Allegro.
Poláci však už nyní viditelně protežují svůj polský web, u velké části nabídek totiž české zákazníky přesměrovávají na tržiště Allegro.cz a upozorňují, že je tam zboží levnější. A Mallu tak ubývá zákazníků.
„Můj odběratel říká, že mu už z Mall.cz vůbec nechodí objednávky. Dřív to bylo v desítkách tisíc korun měsíčně, to znamená desítky objednávek, a teď přišly tři čtyři objednávky za měsíc,“ popsal redakci SZ Byznys jeden z českých velkoobchodů s nábytkem, který chtěl zůstat v anonymitě. Pokles návštěvnosti potvrzuje i David Antoš z BCG.
Allegro má drtivý náskok přede všemi v nabídce zboží. Na lokalizované české platformě nyní shromáždilo 130 milionů nabídek (zahrnuje i stejné zboží od různých prodejců, jichž je nyní 20 tisíc) a podle Bogdana je značný prostor, kam růst. Stejné tržiště v Polsku má 290 milionů nabídek od 130 tisíc obchodníků.
Poláci jsou si také velmi dobře vědomi hladu Čechů po polském zboží, které je často levnější. Nákupy na portálu mohou být alternativou pro ty, kteří nechtějí dojíždět až do Polska.
Nic není zadarmo. Proto, aby uspěli, potřebuje Allegro.cz získat věrné návštěvníky, kteří budou chodit na tržiště přímo, a nikoliv přes placené prokliky na platformách, jako jsou Google a Heureka.cz.
V tom má Alza.cz velký náskok, protože jde o zavedenou značku a má spoustu zákazníků, kteří jdou na nákup cíleně přímo do největšího českého e-shopu.
Značku Allegro zatím téměř nikdo v tuzemsku nezná, což má urychleně změnit nejen agresivní marketing, ale také poplatková politika. Loajální zákazníky se firma snaží získat nabídkou celoročního doručení zboží zdarma za 299 korun a prozákaznickou reklamační politikou.
„Nabízíme zákazníkům možnost doručení zboží a bezplatné reklamace. Poskytujeme jim maximální bezpečnost. Zákazníkům, kteří nejsou spokojení a chtějí zboží vrátit, bez zbytečných otázek vracíme peníze. To jsou z našeho pohledu vítězné elementy,“ řekl SZ Byznys Wojciech Bogdan.
Boj o poplatky
Boj se zřejmě sehraje i v oblasti provizí, které tržiště účtují svým obchodním partnerům za prodané zboží. Allegro nasadilo konkurentům vysokou laťku. Strhává si sedm až deset procent, a podle oslovených odborníků tak Poláci podstřelili běžnou výši poplatků na trhu.
„Naše provize se obecně pohybuje v rozmezí sedmi až 16 procent v závislosti na kategorii produktu. Přičemž většina produktů spadá do rozmezí 13procentní provize,“ uvedla mluvčí Kauflandu Ivana Dvořáková. Alza si účtuje poplatky od sedmi do 35 procent podle druhu zboží, nadále nicméně působí především jako e-shop. U zboží od více než tisíce partnerů uzavírá zákazník smlouvu přímo s Alzou, která zároveň vyřizuje reklamace a případně vrací peníze.
V rámci boje o prodejce se teď noví hráči na trhu trumfují s nabídkou poplatkových „prázdnin“.
Kaufland už zalistoval miliony nabídek od dvou tisíc obchodníků. Nabízí českým firmám možnost prodávat zboží v Česku, Německu i na Slovensku a stejně tak Čechům možnost nakoupit si spotřební zboží v těchto zemích.
Allegro je vstupní bránou pro spotřebitele i obchodníky do Česka, Polska, na Slovensko, do Maďarska, Slovinska a Chorvatska. V regionu střední a východní Evropy má 70 milionů zákazníků.
V roce 2024 hodlá spustit vlastní tržiště také Seznam.cz, pod který spadá také vydavatel Seznam Zpráv. Společnost už provozuje cenový srovnávač Zboží.cz.
„Vstoupit chceme třeba do kategorie dům, byt a zahrada či chovatelství. Cílem je ale postupně rozšiřovat nabídku produktů ve všech kategoriích, které dnes umíme obsloužit produktovou inzercí,“ přiblížil Lukáš Behúň, ředitel divize e-commerce Seznam.cz. Služba dokáže oslovit až 7,5 milionu uživatelů.
Zboží.cz bude dál plnit roli cenového srovnávače, kde však bude nově možné také nákup dokončit. Nyní zákazníka přesměrovává do partnerských e-shopů. Seznam slibuje obchodníkům nižší provize z prodeje, vyplácené prodejní platformě.