Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Z montážních linek českých automobilek sjelo letos od ledna do konce dubna celkem 531 355 osobních vozidel, o 14,4 procenta více než ve stejném období loňského roku. Hranici půl milionu vyrobených aut překonali výrobci v Česku o měsíc dříve než v minulých letech.
„Po delší době konečně ustaly výpadky ve výrobně-dodavatelském řetězci, jak tomu bylo v posledním roce. Kromě toho je na hlavních evropských trzích, kam především naši výrobci dodávají své vozy, velmi dobrá ekonomická situace,“ shrnul pro SZ Byznys důvody růstu výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Zdeněk Petzl.
Výroba automobilů rostla v prvních čtyřech měsících letošního roku výrazně rychleji než prodeje nových vozů v Evropské unii, která je pro domácí automobilky klíčovým trhem. Registrace nových vozů v EU se meziročně zvýšily o 6,4 procenta, zatímco česká produkce o zmíněných 14,4 procenta.
„To je velmi pozitivní. Je opravdu potěšitelné, jak dobrou modelovou skladbu produkce mají čeští výrobci. Dosáhli rekordních výsledků v roce, kdy zatím evropské registrace stále zaostávají o zhruba 18 procent za rekordním rokem 2019,“ říká odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.
Statistiky podpořilo více pracovních dní v dubnu
V samotném dubnu bylo v Česku vyrobeno 136 912 osobních vozů a firmy se tak přiblížily k limitům svých výrobních kapacit. Podle Petzla ale hrál důležitou roli fakt, že letos byly Velikonoce dříve než loni, a na duben tak připadlo o tři pracovní dny více než v roce 2023. „Byly to tři výrobní i prodejní dny navíc, to je třeba v těch absolutních číslech zohlednit,“ upozorňuje.
Největší česká automobilka Škoda Auto vyrobila od ledna do dubna 330 175 osobních vozů, o 11,2 procenta více než ve stejném období loňského roku. „Nad rámec údajů SAP a dat uvedených v kvartálních výsledcích nebudeme detaily sdělovat,“ uvedl na dotaz Pavel Jína z tiskového oddělení automobilky.
V nošovickém závodě společnosti Hyundai vyrobili celkem 117 300 automobilů, meziročně o 2,3 procenta více. „Je to o dvě procenta více, než jsme plánovali,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí automobilky Petr Michník. „Už předchozí dva roky pro nás byly velmi úspěšné a vyráběli jsme více než před covidem, takže letos zásadní růst nečekáme,“ dodal.
Nejvyšší nárůst produkce zaznamenala ve svém kolínském závodě automobilka Toyota. Ta v prvních čtyřech měsících letošního roku vyrobila 83 880 automobilů, o 58,4 procenta víc než v lednu až dubnu 2023.
Elektrický pohon v Česku zaostává
Tuzemské automobilky jsou zatím výrazně pod úrovní evropského trhu bateriových a hybridních vozidel. Těch se v Česku od ledna do dubna vyrobilo 39 600, což představuje 7,5procentní podíl na celkové produkci automobilů. Registrace tohoto typu vozů v EU byly ale výrazně vyšší.
Hybridní vozy bez externího dobíjení zaznamenaly podle webu Čistá doprava 29procentní podíl, bateriové elektromobily měly podíl 12 procent a plug-in hybridy 7,2 procenta. „Automobilky v Česku tak budou výhledově potřebovat dále zvyšovat tento podíl, aby mohly nadále uplatňovat své motorizace na prioritním trhu EU. Na něm se předpokládá postupný nárůst tohoto podílu,“ poznamenává Petr Knap z EY.
Svaz automobilového průmyslu očekává, že by letos mohla padnout hranice 1,5 milionu vozů, k níž se automobilky přiblížily v dosud rekordním předcovidovém roce 2018. „Trh vypadá pozitivně a nejsou tam žádné dramatické zásahy. Mnohem větší nejistotu přináší dramatické snížení flotilových emisí jednotlivých výrobců, které vstoupí v platnost v roce 2025,“ říká Petzl.
Víc autobusů i motorek
Spolu s produkcí osobních automobilů rostla v Česku i výroba autobusů a motocyklů. V prvních čtyřech měsících roku 2024 vyrobily tuzemské firmy o 100 autobusů víc než ve stejném období loňského roku, přičemž celkový počet dosáhl 1507 autobusů, meziročně o 7,1 procenta více. Dařilo se i výrobci motocyklů Jawa, který vyrobil 308 motocyklů, o 15,8 procenta více než loni.