Článek
Česko jako Detroit Evropy – tak zní superlativ, kterým optimisté dříve popisovali nadějnou perspektivu zdejší ekonomiky, pokud soustředí síly na výrobu automobilů. Sláva Detroitu však před dvěma desítkami let vyhasla a teď také Češi na vlastní kůži zažívají, jak velkým rizikem může být závislost na jednom odvětví.
Dubnové údaje Českého statistického úřadu o stavu hospodářství ukazují, že inflace zastavila oživení po minulé krizi, k propadu však přinejmenším prozatím nedošlo.
Meziroční růst hospodářských výsledků zpomalil proti počátku roku v sektoru stavebnictví i maloobchodu, rychleji než v březnu oslabila průmyslová výroba. „Průmysl skončil v poměrně silném záporu,“ ohlašuje prohloubení dosavadních potíží analýza Raiffeisenbank. Viníkem je zdražování, které oslabuje výnosy všech oborů.
Přesto nejsou dubnová čísla podle analytika statistického úřadu Josefa Vláška jednoznačnou jízdenkou do další recese. Meziroční bilance je v dubnu horší především z toho důvodu, že se srovnává s vyšší základnou z minulého roku. Právě v dubnu 2021 byla zrušena pandemická opatření a výkon ekonomiky se rázem zvýšil proti období lockdownu, který skončil až v březnu.
Poměry v tuzemském hospodářství proto lépe popisuje srovnání s posledním rokem před covidovou krizí. Podle toho se stavebnictví, průmysl i maloobchod drží poblíž úrovně roku 2019. Nejlépe na tom jsou obchodníci, kteří po odečtení inflace vydělávají o 4,5 procenta více, naopak průmyslová výroba poklesla o 2,5 procenta.
Srovnání s rokem 2019 se přitom od ledna zhoršilo jen minimálně. Ekonomika tedy prokazuje proti růstu cen značnou odolnost.
Jak ukazují například data o maloobchodu, Česko se výrazně neliší od většiny evropských zemí a má o něco lepší výsledky než sousední Německo a Rakousko. Dubnové výsledky přitom naznačují, že podprůměrnou pozici v evropském srovnání způsobila jednostranná orientace Česka na výrobu automobilů, která nejvíc utrpěla výpadky v dodavatelských řetězcích.
Tuzemský průmysl by nekulhal za svým výkonem z jara 2019, kdyby se od té doby o 16 procent nesnížila produkce v automobilkách. Slabá nabídka na trhu s automobily je rozhodujícím důvodem, proč Češi nakupují o desetinu méně nových vozů, i když u jiného zboží reálná spotřeba dosud roste.