Hlavní obsah

Za 400 tisíc eur radar nikdo nechtěl. „Zdražili jsme na 800 a prorazili“

Agenda SZ Byznys s Michalem Najmanem z Meteopressu. Popisuje, jak mu nechtěl nikdo prodat radar na měření počasí, a tak si vyrobil vlastní.Video: Šimon Felenda, Seznam Zprávy

Firma Meteopress dodává klientům data o počasí na pěti kontinentech. K tomu si vyvinula a vyrobila vlastní radary. Zařízení a jeho spuštění stojí kolem 1,5 milionu dolarů, u konkurence jsou to dva až tři miliony.

Článek

Rozhovor si můžete také poslechnout v audioverzi.

Společnost Meteopress prodávala v devadesátých letech mediálním domům data o počasí. Zájem o ně po roce 2000 klesal a s ním i marže, které si firma brala. Potřebovali proto najít jinou cestu, kterou se uplatní na trhu. Našli ji.

„My jsme začali s radary před 15 lety z toho důvodu, že jsme měli obtížně dostupná data na místech, která jsme potřebovali. Když jsem tehdy napsal našim dnešním konkurentům, jestli by mi data o počasí neprodali, půlka z nich mi neodpověděla a druhá půlka se mi vysmála, že až budu mít dva až tři miliony dolarů na projekt, mám se ozvat,“ říká v Agendě SZ Byznys šéf společnosti Michal Najman.

Touto cestou se však Meteopress nevydal. Místo nakupování dat z cizích radarů si vyvinul vlastní přístroj, jehož technologii se mu podle Najmana podařilo „hacknout“ díky lodní verzi tohoto zařízení. Díky dalším měsícům vývoje vyvinuli první Solid-State radar na světě, který šéf Meteopressu označuje za technologii budoucnosti pro měření počasí.

„Šlo o technologický převrat. Klasicky se používají magnetronové radary stojící na technologii z třicátých let minulého století. Solid-State je radar budoucnosti a my máme výhodu, že jsme v tuto chvíli na špičce vývoje. Máme vlastní AI tým, který znalosti lidstva o umělé inteligenci může adaptovat na počasí. Stejně tak používáme technologie z dalších odvětví, jako jsou obrana nebo letectví. My je adaptujeme v našem odvětví a máme tu výhodu, že nás napadlo jako první, jak to udělat,“ vysvětluje Najman.

Solid-State radary poskytují Meteopressu kvalitnější data než jejich klasické magnetronové protějšky, které ve světě převažují. Podle údajů firmy jsou přístroje postavené na technologii české firmy lehké a snadno přenosné. Jejich výroba i instalace stojí také výrazně méně než u těch magnetronových. Tento faktor představoval pro Najmana paradoxně nevýhodu, když začal radary nabízet klientům.

„Na začátku jsme se zaměřili na radary vhodné pro instalaci v Evropě. Ty podle očekávané ceny zákazníka měly stát kolem milionu eur. Náš první radar stál zhruba 400 tisíc eur a klienti nám řekli, že to musí být špatně. Zdražil jsem na 600 tisíc a pořád to bylo málo. Pak jsem zdražil na 800 tisíc a klienti už byli spokojení. Náklady se mi nezvýšily,“ říká majitel Meteopressu.

Cena i s instalací se v případě české firmy pohybuje kolem 1,5 milionu dolarů, v přepočtu 34,5 milionu korun. U konkurence jde zhruba o dva až tři miliony dolarů.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované