Hlavní obsah

České müsli v mexickém Walmartu. Kontrakt pomůže k rozšíření české továrny

Foto: Emco

Martin Jahoda převzal kormidlo rodinného byznysu v roce 2020.

Český výrobce müsli a ovesných tyčinek uzavřel významný kontrakt s řetězcem Walmart v Mexiku. Výrobky bude prodávat pod svojí značkou Emco.

Článek

V posledních měsících bylo na spadnutí rozšíření obchodních aktivit tuzemské potravinářské firmy v USA, strany se však na podmínkách chystané dodávky tyčinek nedohodly. Uvalení možných cel na evropské zboží v tom nehraje roli. Dle majitele a ředitele Emco Martina Jahody však místo toho vyšel jiný, ještě významnější kontrakt v Mexiku.

Tam bude firma ze svého závodu v Hrdlech na Litoměřicku posílat zapékané müsli bez přidaného cukru, což je jeden z produktů s nejvyšší přidanou hodnotou v nabídce společnosti. Jediná továrna v Česku se zároveň rozšíří.

České müsli v Malajsii a Mexiku

„Do Mexika budeme dodávat objemy v řádech desítek milionů korun ročně. Je to pro nás zajímavější a hodnotnější obchod než ten, který jsme vyjednávali v USA,“ sdělil redakci SZ Byznys ředitel Martin Jahoda.

Obchod je čerstvý, uzavřel se koncem tohoto týdne poté, co mexická strana dokončila audit českého dodavatele, jenž už má reference z mnoha zemí světa včetně Spojených států amerických.

Zajímavé na mexickém příběhu je, že se Emco v tamních pobočkách amerického řetězce objeví pod vlastní a nikoliv privátní značkou, jak je to u exportu pro velké nadnárodní sítě běžné. Samostatné budování značky na zahraničních trzích je přitom pro výrobce poměrně drahé a zdlouhavé.

Naopak v Česku se rodinná firma dlouhodobě drží své strategie a zatím na žádnou z nabídek na výrobu v rámci privátních labelů pro řetězce nekývla. „Dodávat pod vlastní značkou na zahraniční trhy má ještě jednu výhodu - zajišťuje nám to dlouhodobou stabilitu,“ uvádí Jahoda.

Mexiko se zařadí do první desítky nejzajímavějších exportních destinací. K nim patří Slovensko, USA, Japonsko nebo Malajsie. Export je motorem společnosti a převažuje nad prodeji na domácím trhu.

Emco zároveň chystá založit pobočku v Malajsii. Vznikne tam samostatná entita, přes kterou budou výrobce müsli exportovat. „Je to pro nás jeden ze zajímavých trhů a bez využití lokální firmy by bylo komplikované se na trh dostat z důvodu místních specifik,“ řekl.

Společnost Emco holding, kam patří také vlastní mlýn, v roce 2023 navýšila obrat z 1,99 miliardy na 2,25 miliardy korun. Čistý zisk se snížil ze 104,2 milionu na 90,5 milionu Kč.

Rekordní investice

Momentálně je Emco ve svém hlavním výrobním závodě v Hrdlech na hraně výrobních kapacit. „Na klíčových linkách pro výrobu müsli a tyčinek jsme vyprodaní, proto chceme rozšiřovat výrobu. Máme rozjetý projekt na investici do závodu v Hrdlech u Litoměřic v řádu stamilionů korun. Rádi bychom tuto novou část spustili do konce roku 2026,“ přiblížil Jahoda.

Dle něj půjde o největší investici v dějinách firmy. Bude obnášet stavební úpravy kvůli přístavbě nové haly a pořízení nových technologií. Kapacita produkce tyčinek se tím více než zdvojnásobí.

Aktuálně firma řeší prudké navyšování cen kakaových bobů a čokolády na světových trzích.

„Zřejmě to budeme muset řešit navýšením cen. O tom teď diskutujeme, rozhodnutí padne v řádu dnů,“ prozradil Jahoda. Čokoládové příchutě müsli, tyčinek a kaší jsou v nabídce firmy nejprodávanější.

Doporučované