Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kdysi bylo Chorvatsko synonymem pro letní dovolenou většiny Čechů. Dnes ale jeho dominance pozvolna slábne. „Vidíme, že zájem o Chorvatsko každým rokem mírně klesá. Očekáváme podobný vývoj i letos,“ říká Jan Foret, generální ředitel cestovní agentury Invia v pořadu Agenda.
Hlavním důvodem je postupné zdražování, které nutí české turisty hledat dostupnější alternativy.
„Kvůli zdražování v posledních letech si lidé místo Chorvatska zvykli hledat pro dovolenou alternativy. Jsou to nové destinace, kam cestují vlastní dopravou – například Albánie nebo Bosna a Hercegovina a pak také některé letecké destinace, jako je Turecko,“ uvedl šéf Invia v rozhovoru.
Prodeje zájezdů překonávají loňský rok
Poptávka po zahraničních dovolených přes propad v prodejích zájezdů do Chorvatska zůstává silná. „Zatím máme větší prodejní výsledky než v roce 2024,“ potvrzuje ředitel cestovní agentury. Zájem o first minute zájezdy byl vysoký, ale zákazníci, kteří se rozhodli vyčkat, nyní profitují ze silné nabídky last minute zájezdů.
„Díky tomu, že cestovní kanceláře oproti minulým letům letos výrazně navýšily své kapacity, je na trhu stále dostatek volných míst. Zákazníci tak mohou očekávat zajímavé cenové nabídky i v hlavní sezóně,“ říká v pořadu Agenda Jan Foret.
Největší zájem tradičně směřuje do Egypta, Turecka, Tuniska a Řecka. Roste také popularita Bulharska nebo exotických destinací.
Zahraniční konkurence mění český trh
Jedním z hlavních faktorů, který letos ovlivňuje nejen nabídku, ale i ceny, je zesílený konkurenční tlak ze strany zahraničních cestovních kanceláří.
„V posledních letech na český trh vstoupilo několik nových cestovních kanceláří ze zahraničí, jako je například velká německá cestovní kancelář TUI nebo Coral Travel. Ty jdou proti trendu mírného zdražování a dávají na trh cenově zajímavé nabídky, nové destinace a dokonce nová odletová místa v rámci České republiky, což dělá zájezdy dostupnější,“ popisuje Foret.
Podle šéfa Invie příchod zahraničních hráčů nutí zavedené české cestovní kanceláře k rychlé reakci. „Zahraniční konkurence tlačí tradiční kanceláře k tomu, aby přehodnocovaly svou cenovou politiku, rozšiřovaly nabídku služeb a více inovovaly,“ říká.
CA Invia a konkurence
Agentura je největším internetovým prodejcem dovolených v Česku.
Založena byla v roce 2002, do roku 2004 nesla název MojeDovolená.cz.
Prodává zájezdy přibližně 250 cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu.
Na českém trhu cestovních agentur působí mimo společnost Invia také Zájezdy.cz nebo Dovolená.cz, která patří do žlutého impéria Radima Jančury (RegioJet a Student Agency).
Právě tlak nových konkurentů je podle Foreta jedním z důvodů, proč zákazníci v posledních týdnech mohou pozorovat v některých případech pokles cen zájezdů. „Na začátku roku jsme v některých destinacích zaznamenali cenové nárůsty v jednotkách až deseti procentech. Teď sledujeme, že ceny klesají. Každým týdnem se na trhu objevují nové nabídky,“ říká.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.