Článek
Před osmi lety, když se dva studenti Jan Moravčík a Pavel Králíček odvážili pustit do výroby košil, protože jim žádné nepadly, neměli ani na zaplacení designera. Dnes už ho tolik nepotřebují, skici si dělají sami.
„Módu si navrhujeme my. Vypadá to tak, že přijdeme za lidmi do výroby a řekneme jim svou vizi. Dost často od nich pak slyšíme, že to není technicky možné, ale nakonec se někde potkáme. Jdeme na to metodou pokus omyl,“ líčí praxi Jan Moravčík, který k výrobě módy přestoupil od montáže fotovoltaických panelů. Recept na úspěch se tak skrývá ve vytrvalosti.
Když navrhl svou první koženou pánskou tašku, ve fabrice se jeho hybridu mezi pánskou a dámskou taškou s dlouhýma ušima smáli. Učil se dál, a přestože mu práce trvala pětkrát déle než zkušenému návrháři, úspěch se nakonec dostavil.
Je pravda, že spousta českých značek si na západ nese stigma bývalé socialistické země, ale v posledních letech se to trochu mění k lepšímu.
O živobytí se nemusí bát už několik let a nic na tom nezměnila ani pandemie, kdy ve dvou letech po sobě firma Gentleman Store rostla v tržbách na nové rekordy. V roce 2019 utržila 57 milionů korun včetně DPH, v prvním covidovém roce 77 milionů korun a loni 109 milionů.
Protože společnost nemá s výjimkou kamenného obchodu na Žižkově žádné prodejny, místo škrtání fixních nákladů víc investovala do online expanze v zahraničí.
Během pandemie značka vstoupila na tři nové trhy – do Chorvatska, Bulharska a Rumunska. První krok v minulosti mířil na Slovensko. S e-shopem expandovala i do Polska a Maďarska. Letos má v hledáčku Německo, první západní trh.
„Je pravda, že spousta českých značek si na západ nese stigma bývalé socialistické země, ale v posledních letech se to trochu mění k lepšímu. Narážím na to u naší ryze české kosmetické značky Beviro, kde se nám podařilo získat výhradní distributory například pro země Beneluxu a Skandinávii,“ vypráví Moravčík.
Produktů české kosmetiky pro muže Beviro, jako jsou oleje na vousy nebo kolínské vody, prodala loni firma za 13 milionů a letos plánuje obchod zdvojnásobit.
„V Německu nás čeká tvrdší konkurence, náročnější zákazníci, větší investice do online marketingu. Je to ale velký trh s obrovským potenciálem,“ slibuje si společník Pavel Králíček, že trh pomůže splnit dosažení cíle obratu v příštím roce čtvrt miliardy korun.
Naopak smysl přestaly po brexitu dávat úvahy o prodeji kosmetiky na britském trhu, protože by to bylo nesmírně administrativně složité.
Značka John & Paul tvoří zhruba dvacet procent obratu společnosti. Z větší části nabídku doplňuje kosmetika a prodej módních doplňků těžko dostupných světových pánských značek, jako jsou třeba britské brašny Barbour.
Špatné načasování
Pandemie vyprázdnila kanceláře a některé módní firmy se začaly více orientovat na neformální módu. Tímto směrem jde značka Blažek, konkurenční výrobce obleků a pánské módy. Dalším konkurentem je například společnost Koutný z Prostějova.
„Také jdeme částečně směrem k neformální módě. Kvalitní základní trička nebo boxerky ocení každý. Po formální módě už není taková poptávka. Ale nemyslím, že by se covidem u nás úplně kormidlo obrátilo,“ popsal vývoj Pavel Králíček.
Důkazem toho, že se kormidlo neobrátilo, byl i překvapivý krok, kdy na podzim roku 2020 představila první kolekci obleků. „Bylo to hodně špatné načasování,“ vzpomíná Moravčík. Na druhou stranu stopnout výrobu už také nebylo možné, plánovala se dlouhou dobu dopředu.
„V březnu, kdy byli lidé doma v pyžamech, jsme už měli zadanou výrobu. Řekli jsme si, že do toho jdeme, protože covid tady nebude věčně… To už si teď přestávám myslet,“ směje se zakladatel. Díky odložené poptávce se byznys s obleky trochu rozjel, ale původní očekávání zatím nenaplnil.