Hlavní obsah

Česká firma chce vyřešit problém, že třetina kamionů vozí jen vzduch

Agenda SZ Byznys s Martinem Vohánkou, šéfem společnosti Eurowag.Video: Jiří Nádoba, Seznam Zprávy

Chce změnit svět nákladní dopravy podobně, jako to udělal Uber s taxikáři. Martin Vohánka plánuje propojit malé dopravní firmy se zákazníky napřímo.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Každý třetí kamion, který míjíte na dálnici, jede prázdný. Přinejmenším podle dat firmy Eurowag, která jim z Prahy ve velkém spravuje administrativu a chce v evropské autodopravě udělat podobný převrat jako kdysi Uber s taxíky nebo Amazon s prodejem zboží.

Slabá vytíženost tiráků je podle zakladatele Eurowagu Martina Vohánky jedním z důsledků toho, že auta pořád patří většinou menším rodinným firmám. Ty se často utápějí v papírování, nejsou dobře zorganizované a nemají volný přístup na trh.

Proti nim na druhé straně stojí podniky, které potřebují něco přepravit, ale používají k tomu jen své prověřené dopravce nebo prostředníky. A nemají jak oslovit kamion, který třeba jede prázdný kolem. Vohánka chce oba tyto světy propojit novou aplikací, kterou po 30 letech v oboru prezentuje jako „revoluci“.

„Posledních pět let investujeme především do technologií, abychom vytvořili platformu, která totálně zdigitalizuje provoz dopravních firem a pak je lépe napojí na vnější svět,“ přibližuje Vohánka v Agendě SZ Byznys, kde poprvé veřejně vyložil, k čemu firmu poslední roky směroval a jak si představuje výsledek.

Aplikace se jmenuje Eurowag Office a příští rok se chce firma věnovat jejímu rozšíření. Pro Vohánku, podnikatele známého také tím, že se hlasitě angažuje ve veřejné diskuzi o nutnosti transformovat zdejší ekonomiku, jde o velký zlom. Podobně jako když Eurowag před třemi lety jako první ryze česká firma vstoupila na londýnskou akciovou burzu.

V září měl Eurowag Office veřejnou premiéru na dopravním veletrhu v Hannoveru, kde šlo podle Vohánky o novinku, jakou nikdo v Evropě v takovém podání nenabízí. Jako součást svého palubního softwaru ji v Hannoveru ukázaly automobilky Iveco a Volvo. „Celkově 45 procent trhu nových kamionů bude mít tu aplikaci předinstalovanou a bude na zákazníkovi, do jaké míry ji bude používat,“ říká k dohodě s prvními dvěma výrobci, ke kterým by měl brzy přibýt další.

Když Vohánka aplikaci ukazuje ve svém mobilu, vypadá jako mapa nebo navigace. Tedy podobně jako jiné softwary, které ke stejnému účelu používají taxikáři Uberu nebo poslíčci rozvážkových firem typu Foodora. Když na ni přejde dopravní firma, bude přes ni přímo nabízet svoje kapacity těm, kdo chtějí něco po Evropě přepravit. A z druhé strany si v ní firmy budou vybírat, kdo jejich zboží odveze.

„Výsledek je takový, že řidič má superaplikaci, která skutečně udělá všechno,“ plánuje Vohánka a přidává výčet toho, co má pod pojmem „všechno“ na mysli – tedy hledání zakázek, nabídku volných kapacit, ale i plánování trasy, odpočinkových pauz nebo tankování. „Na pozadí“ platformy pak běží financování, placení paliva či mýtného a veškerá další administrativa, na kterou se dnes v menších firmách používá celá paleta roztříštěných nástrojů nebo jen tabulky v Excelu.

„Kromě palivových karet, se kterými jsme začínali, používají celou řadu systémů, které se jim starají o správu vozidel, o správu řidičů, o správu nákladů, pak jsou připojeny na různé burzy, kde získávají zakázky. Všechny ty systémy pracují izolovaně a uprostřed toho je člověk, který sedí v zázemí a snaží se pracovat s daty, která ale vůbec nejsou integrována,“ popisuje Vohánka stávající stav a to, v čem vidí potenciál pro svoji firmu, která všechno dopravcům propojí.

„V průměru je 30 procent kamionů na evropských silnicích prázdných. Každý třetí, který minete,“ přibližuje dál Vohánka, k čemu zahlcenost a dezorganizovanost menších firem v praxi vedou. Jinou rezervu vidí v tom, že průměrná dopravní firma vytíží kamion za měsíc na osm až devět tisíc kilometrů, ale špičkové firmy zvládnout i 14 tisíc – a lepší propojení dat může těm průměrným pomoci, aby se dostali výš.

Funkční digitalizace má firmám také umožnit růst, kterého se dnes často bojí a zůstávají u flotily kolem deseti kamionů. „Na otázku, proč jste nešli na 15 nebo na 20, vám typicky odpovědí: No, my jsme to zkusili a zjistili jsme, že to neumíme, museli jsme jít zpátky na to množství, které dokážeme řídit.“

Eurowag měl loni tržby čtvrt miliardy eur, v přepočtu 6,25 miliardy korun, což je podobné číslo, jaké v Česku vykazuje Mountfield nebo Madeta. Firma však rychle roste, loni bez započtení firem, které pohltila, o 15 procent. A hospodaří s nadstandardní ziskovou marží, z tržeb jí zůstane 40 procent jako hrubý zisk EBITDA. V žebříčku Česká elita Eurowag loni skončil jako 26. nejhodnotnější česká firma, na úrovni Air Bank nebo Metrostavu.

I když je dnes Eurowag dvakrát větší, než když v říjnu 2021 vstupoval na londýnskou burzu, jeho akcie mezitím paradoxně o třetinu zlevnily. Fanoušci domácího akciového trhu často Eurowag uvádějí jako příklad, že česká firma se může na velkém zahraničním trhu snadno ztratit. Podle Vohánky je však vysvětlení složitější.

Jako jeden z důvodů uvádí specifikum evropského trhu, kde investoři fandí spíš jistým titulům s pravidelnou dividendou a menším rizikem oproti průkopnickým firmám, které jsou teprve v rozběhu a kapitál potřebují utrácet na svůj rozvoj. Další těžkost vidí Vohánka v tom, že Eurowag byl doposud firmou na pomezí několika odvětví, kde investory „trochu mátl“.

Nová aplikace má podle něj zlomit i toto nepochopení. „My věříme, že nakonec si ten příběh najde cestu k investorům. Že oni nakonec pochopí, že to, co jsme říkali, je skutečně něco velkého, co změní celé jedno velké industry,“ doufá zakladatel firmy.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované