Hlavní obsah

Češi v září počtvrté v řadě více nakupovali. Bodovaly hlavně e-shopy

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Maloobchodní tržby v Česku v září počtvrté v řadě zrychlily růst. Meziročně stouply o 5,6 procenta po srpnovém růstu o 5,0 %. Nejvýrazněji rostly tržby e-shopům.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Maloobchodní tržby v Česku bez prodejů a oprav motorových vozidel v září čtvrtý měsíc po sobě zrychlily růst. Meziročně stouply o 5,6 % po revidovaném srpnovém růstu o 5,0 %. Nejvýrazněji se zvýšily v e-shopech. Vyplývá to z údajů, které dnes na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně tržby vzrostly o 0,2 %.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v září meziročně vzrostly. Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu, kde tržby rostly dvouciferným tempem již od počátku roku,“ řekla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v září reálně zvýšily o 0,2 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,4 % a za pohonné hmoty o 0,1 %, naopak za potraviny klesly o 0,1 %.

Meziročně se maloobchodní tržby v září zvýšily reálně o 5,6 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 8,2 %, za pohonné hmoty o 5,3 % a za potraviny o 2,0 %.

„Vzhledem k velmi utlumené spotřebě domácností v minulém roce není překvapivé, že maloobchodní tržby meziročně v letošním roce významně rostou. Přesto z meziměsíční dynamiky nelze říci, že domácnosti utrácejí jako divé. Nicméně kvůli vývoji v zahraničí je právě domácí poptávka hlavním faktorem mírného růstu české ekonomiky v tomto roce,“ uvedl Martin Kron, analytik Raiffeisenbank.

Tržby ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím meziročně vzrostly o 9,8 %, s kosmetickými a toaletními výrobky o 9,7 %, s oděvy a obuví o 6,7 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,7 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,2 %.

Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 2,0 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 2,5 % a ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 2,5 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 14,3 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 22,6 %.

Doporučované