Hlavní obsah

Strach z podzimu spustil v Česku s předstihem vánoční nákupy

Foto: Pixabay/bru-no

Češi nevědí, co bude. Vánoční dárky tak začali pořizovat pro jistotu předčasně, aby aspoň něco pod stromečkem měli.

Češi už nyní začali shánět vánoční dárky, ačkoli dříve se do toho ve větším pouštěli až na konci září. Letos se ale bojí nárůstu cen, a tak zejména dražší položky někteří raději pořizují už na konci léta.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Češi se letos začali připravovat na Vánoce v opravdu velkém předstihu. První nákupní příspěvky připomínající Štědrý den se na sociálních sítích začaly objevovat už na konci května stejně jako komentáře lidí, kteří si už něco pod stromeček pořídili. „Já už mám první dárek,“ hlásil Petr. „Já tři,“ chlubila se Jana. „A já už začala v lednu,“ přebila všechny Lenka. Od června do července takových natěšených příspěvků přibývalo a v srpnu se k vánočnímu zboží začali hlásit i někteří prodejci.

V polovině srpna například nabídla zákazníkům první vánoční zboží prodejna Kik. „Alžběto, vezmi pro jistotu něco,“ pobízela starší žena svou kamarádku zrovna v okamžiku, kdy v prodejně ve Stráži pod Ralskem byla i autorka textu.

Přesně čtyři měsíce před Štědrým dnem spustil vánoční akci bazén v Jindřichově Hradci. Speciální plaveckou oslavu pořádá pro rodiče a jejich děti už osm let tak, že naveze před vstup do budovy hromadu sněhu, k bazénu postaví stromeček s dárečky a interiér vyzdobí vánočními ozdobami. Děti, které mají vstup zdarma, například loví umělé kapry, válejí se ve sněhu a pak se jdou koupat do bazénu vyhřátého na 30 stupňů Celsia.

„Je to recesistická akce, kterou chceme připomenout, že se Vánoce blíží. Je o ni obrovský zájem, který u místních stále roste, a náhodní návštěvníci jsou mile překvapeni,“ říká spokojeně vedoucí bazénu Marcela Kůrková.

Ona sama zastává názor, že Vánoce by měly být celý rok, a ne si dělat hezký den jen jednou v roce. Sama také už nakoupila vánoční dárky. „Ceny se mohou vyhoupnout, tak jsem už raději nyní nakoupila pod stromeček například cyklistický trenažer a plavecké brýle. Pro rodinu mám tak vše, co je nezbytné, splněno,“ dodává Kůrková. S podobným přístupem k letošnímu pořizování dárku se jí svěřují i někteří návštěvníci bazénu.

Prodeje v kategorii hraček stouply od začátku měsíce až o 400 procent.
Pavlína Tauchmanová, Onlineshop.cz

Větších nákupů spojených s Vánoci si všímá i výrobce vánočních ozdob Koulier. „Češi si v naší prodejně kupují ozdoby celý rok poté, co přijdou na exkurzi nebo navštíví tvořivé dílny. Nyní se prodeje navyšují. Velký zájem je o ozdoby na přání, které jsme začali nově nabízet. Lidé si objednávají ozdoby se jmény rodinných příslušníků, rodovými znaky, nebo si sami kolekce navrhují – tak například vznikly ozdoby inspirované Islandem, které si navrhli zákazníci, kteří tuto zemi milují,“ říká Kateřina Šrámková, obchodní ředitelka společnosti, která vyrábí foukané skleněné ozdoby v Mrákotíně na Vysočině. Největší nápor vánočních objednávek však podle ní teprve přijde.

Klasika? Hračky

Výjimečně brzkého vánočního rozjezdu si všímají i internetové obchody či poskytovatelé služeb pro e-commerce. „Už nyní zaznamenáváme nárůsty prodejů v klíčových kategoriích, které jsou typickým vánočním zbožím. Prodeje v kategorii hraček stouply od začátku měsíce až o 400 procent. Stejnou situaci pozorujeme i v kategorii elektroniky, zde je největší zájem o chytré hodinky, fitness náramky, nebo třeba sluchátka. Tento rok nám také výrazně stouply prodeje powerbank a záložních zdrojů (+ 300 %) a sportovních potřeb, kde mohu jmenovat například běžecké pásy, rotopedy či elektrokoloběžky, které jsou pro tento rok opět velkým trendem,“ říká Pavlína Tauchmanová z portálu Onlineshop.cz.

Nárůst zájmu pozoruje portál také u elektrických zubních kartáčků, produktů vlasové péče a péče o tělo, vakuovaček, tlakových a zavařovacích hrnců, které bývají typickými spotřebními dárky pod stromeček. Stejně je tomu  u věcí spojených s topením a jídlem, tedy komoditami spojenými s příjemným trávením vánočních svátků.

„Vzhledem k současné situaci spojené s vlivem inflace a drahých energií se zákazníci více uchylují také k nákupům elektrocentrál, štípačů na dřevo nebo třeba mrazáků, kde mají obavy ze zdražování potravin a chtějí je uchovat za současné ceny,“ dodává Tauchmanová.

Podobné dění na trhu pozoruje také internetové tržiště Mall.cz, které se na vánoční sezonu připravuje téměř celý rok a pozoruje tendenci Čechů nakupovat čím dál tím časněji. Avšak velkým spouštěčem bývají až slevové akce Black Friday a další podobné ke konci října.

„Letošní rok je ale výjimečný. Lidé vnímají informace kolem nich, kdy se mluví o zdražování. Takže i přesto, že je teprve srpen, rozhodli se někteří z nich z obavy z rostoucích cen nečekat a s pořizováním vánočních dárků už začali. Na našem webu vidíme, že lidé vyhledávají typicky vánoční kategorie, jako jsou hračky, mobilní telefony, televize nebo také sportovní vybavení. Oblíbeným dárkem jsou každoročně domácí spotřebiče, které se už také nakupují, a z prodejů vidíme, jak je pro zákazníky čím dál důležitější parametr energetická úspornost,“ říká mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Anketa

Začali jste už kupovat dárky na Vánoce?
Ano
20,8 %
Ne
79,2 %
Celkem hlasovalo 2324 čtenářů.

Podle ní se lidé letos pustili do vánočních nákupů dříve také proto, že nevědí, jak se může dál vyvinout situace kolem pandemie, a chtějí se vyhnout klasickému předvánočnímu stresu v nákupních centrech. „V živé paměti navíc zůstávají problémy s dodavatelskými řetězci a nedostupnost některého zboží a lidé letos nechtějí ponechat nic náhodě,“ je přesvědčena o motivech předčasných nákupů Hobíková.

„Letos se něco děje …“

Nákupy drahých hraček, jako jsou například stavebnice Lega, zaznamenává i obchod 4kids.cz, který se svými 18 tisíci naskladněnými položkami patří k nejspecializovanější české prodejně s hračkami. „Pro srpen je standardně typické, že lidé nakupují věci dětem do školy, jedou výprodeje letního zboží a prodeje hraček jsou v tomto období mizerné, ale letos se něco děje, protože i v hračkách už nyní rosteme,“ říká Jan Nešpor za společnost, která ročně dosahuje stamilionových obratů.

Máme vypozorované, že v předstihu nakupují především ženy. Nákupy dárků více promýšlejí a rozplánovávají v čase s ohledem na rozpočet a koncem léta nebo v září již nakoupí první dárky. Nejčastěji jde o hračky, oblečení nebo kosmetiku.
Samuel Huba, CEO Shoptet

Rodiče se podle něj rozdělují na dvě skupiny zákazníků. První chce mít vyřešené Vánoce v předstihu a oželí kvůli tomu nejčerstvější trendy, druhá naopak dává přednost novinkám a počká si, až bude v říjnu a listopadu jasné, co bude letošní hit. „Zkušenost s covidem, který odstartoval potíže s dopravou, však lidi naučila přemýšlet o tom, že to, co budou chtít na Vánoce koupit, nemusí stačit sehnat. I to může být důvod, že alespoň část dárku kupují už předem,“ dodává Nešpor.

Alza ani CZC zatím růst zájmu o vánoční položky nezaznamenávají. Elektroworld vidí více než desetiprocentní nárůst zájmu o mobilní telefony, které bývají favoritem elektronických dárků, a mírný nárůst zaznamenává i Shoptet, který má pod svou správou několik desítek tisíc e-shopů.

Doba je složitá

„Ze zákaznického chování máme vypozorované, že v předstihu a s důrazem na rozpočet nakupují především ženy. Pro ně je typické, že nákupy dárků více promýšlejí a rozplánovávají v čase a koncem léta nebo v září nakoupí již první dárky. Nejčastěji jde o hračky, oblečení nebo kosmetiku. Další segmenty bývají spíše zanedbatelné, protože spousta novinek cílených primárně na vánoční trh se objeví až během podzimu,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Lidl, Penny a další obchodní řetězce zaměřené hlavně na prodej potravin plánují nabízet vánoční zboží až v průběhu podzimu. Asociace pro elektronickou komerci konstatuje, že je v současné době velmi složité sledovat odchylky v prodejích s ohledem na zcela nestandardní podmínky způsobené inflací a obecně situací ve světě.

„Obecně zájem o nákup spotřebního zboží letos klesl, ale někdo naopak nakupuje zboží za současné ceny, přestože plánoval nákup dražšího vybavení až v dlouhodobějším výhledu. V obavách z nárůstu cen však raději zainvestuje hned. Je zřejmé, že letos nikdo se zájmem o dražší dárky nebude objednávku odkládat na poslední chvíli, a předpokládáme, že již od září bude nárůst prodejů viditelný,“ shrnuje za tuzemský elektronický trh výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Doporučované