Článek
Restaurace rychlého občerstvení McDonald’s navštívilo v tuzemsku 55,5 milionu zákazníků. Nejčastěji si dávali hovězí burgery, oproti roku 2020 jich společnost prodala o osm procent více. „Za rok to bylo opravdu asi dvacet milionů prodaných kusů burgerů,“ upřesnila pro SZ Byznys finanční ředitelka firmy Ivana Prosecká.
O 15 procent si v prodejích polepšily snídaně. Jednou z priorit společnosti pro uplynulý rok bylo oslovit také zákazníky hledající alternativy masa. Těm McDonald’s od roku 2021 nabízí řadu Veggie, v níž je maso nahrazeno zeleninovou placičkou. Novinka sice představuje „skokana roku“ s nárůstem o 150 procent, v celkových prodejích však tvoří jen malou část.
„V kase“ chybí sto milionů
I přes patrný návrat zákazníků do restaurací stále převažují prodeje jídla s sebou, které tvoří 82 procent z celku. Tento růst má však negativní dopad na tržby společnosti. Jídlo „take away“ totiž podléhá vyšší sazbě DPH, ale zákazníci si jej pořídí za totožnou cenu jako jídlo určené ke konzumaci přímo v restauraci.
Tato praxe měla na společnost v loňském roce finanční dopad 100 milionů korun. V restauracích je v chování zákazníků patrný větší příklon k objednávání prostřednictvím samoobslužných kiosků, 60 procent strávníků využilo takzvaný Table Servis, tedy donášku objednaného jídla přímo ke stolu.
Fastfood fungující jako další Rohlík nebo Košík
Značný růst zaznamenala rozvážková služba McDelivery. Rostla o 40 procent oproti roku 2020. Stejně tak došlo také k nárůstu v počtu zákazníků, kteří službu využili, a to téměř o 70 procent.
„Příklon k objednávání jídla prostřednictvím dovážkových služeb vnímáme dlouhodobě. Právě proto se jej snažíme více podpořit ať už zvyšováním kapacit a dostupnosti těchto služeb, nebo produktovou nabídkou. V lednu 2021 jsme do nabídky zařadili také snídaňovou řadu, čímž zároveň podporujeme tento byznys, na který měla pandemie velký dopad,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR českého a slovenského McDonald‘s.
Služba McDelivery se na celkových prodejích podílí ze 13 procent.