Hlavní obsah

Češi milují slevy. Ministr chce slevové eldorádo utlumit

Foto: Profimedia.cz

Více než padesát procent potravin se prodává ve slevách. Ilustrační foto.

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula zmírnil ostrou rétoriku směrem k obchodníkům a jejich „nepřiměřeným“ maržím u potravin. Uvedl však, že chce zákonem o cenách snížit počet extrémních slevových akcí.

Článek

Ministr Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) tento týden kritizoval údajně příliš vysoké přirážky obchodníků u některých potravin, které dosahují až 250 procent. Ještě ve středu na svém účtu na Twitteru napsal, že takovou praxi nebude tolerovat.

Kontroly „neúměrně vysokých marží“, jak Nekula uváděl v tweetu, začaly před týdnem, metodiku a detaily resort neprozradil. Zaměří se na základní potraviny, jako je vepřové maso, kuřecí maso, pečivo a máslo.

Nyní však Nekula debatu, která se týká drahých potravin, stočil k jinému tématu. Problémy v obchodě podle něj má řešit zákon o tržní síle. Uvedl to po jednání se zástupci zemědělců, potravinářů a Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Jako svou další prioritu uvedl úpravu zákona o cenách, která by měla přispět k omezení počtu slevových akcí. Takový pokus už tady byl v minulosti a jeho iniciátor, bývalý předseda Agrární komory ČR Zdeněk Jandejsek, s ním narazil dokonce ve vládě Andeje Babiše.

„Všichni chceme zklidnit situaci kolem cen potravin. Nechci regulovat trh a nikoho postihovat, ale za Ministerstvo zemědělství říkám, že zvedáme varovný prst,“ řekl Nekula na tiskové konferenci s tím, že prioritou je teď prosadit novelu zákona o tržní síle, která umožní postihovat nekalé obchodní praktiky v celé vertikále od farmářů přes potravináře a zpracovatele až po prodejce.

Přijetí této novely podle Nekuly brzdí opoziční poslanci, momentálně je projednávání zákona přerušeno po prvním čtení ve Sněmovně.

Velký počet slevových akcí, které jsou v tuzemsku osvědčeným marketingovým trikem, vadí zemědělcům, protože se na nich sami často podílejí a snižují si tím své zisky. Česko má největší podíl promoakcí v Evropské unii, dosahují více než padesáti procent.

„Nejsou problém jen marže, ale i slevové akce. Dochází k extrémním slevovým akcím, které likvidují české zemědělce, kteří dlouhodobě nemohou prodávat zboží za podnákladové ceny. Je to likvidační,“ řekl Nekula.

Dodal, že cílem je slevové akce limitovat, a to v jejich extrémní podobě, nikoliv zakázat. „Jde o to, aby byly slevové akce limitovány. Aby nedošlo k tomu, že je tady extrémní slevová akce, kdy je ve finále zemědělec hluboce pod výrobními náklady. Jsme samozřejmě pro pokračování slev, ale jen v určitém stanoveném rozpětí, které nebude likvidační pro jakoukoliv část vertikály,“ řekl.

V minulosti se objevily v obchodech například nabídky, kdy řetězec prodával rohlík za 50 haléřů nebo kilogram brambor za korunu. Takové promoakce se pak obchodem někdy šíří jako lavina.

„Je to jeho plné právo. Chtěl by, aby slevy byly výrazně nižší než jsou dneska. Obchodníci budou plně dodržovat zákon,“ reagoval na plány ministra prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Podle něj však vláda neřeší příčiny.

„Pomohl by zásah proti vysokým cenám energií. Pekařům zatím vláda s ničím nepomohla. Také ceny hnojiv jsou na pětinásobku toho, co dřív. Tady by vláda měla zasáhnout,“ uvedl.

Navíc se podle něj omezení slevových akcí může obrátit proti spotřebitelům, kteří budou nakupovat dráž. „Čeští zemědělci nežijí ve vzduchoprázdnu a velmi často bohužel jsou dražší než dodavatelé ze zahraničí. Takže se taky může stát, že bude preference zahraničních potravin, a to si myslím, že je špatně. Měli bychom dělat vše pro to, aby čeští potravináři vyráběli co nejvíc,“ uvedl.

Aktualizace: v úvodu článku jsme nahradili slovo marže výrazem obchodní přirážka.

Doporučované