Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V českém pavilonu na dubajském Expu visí při vstupu do prvního patra předmět, který se ze všeho nejvíc podobá designovému světlu či skříňce. Teprve na druhý pohled je zřejmé, že jde o hasicí přístroj.
Jde o nápad skupinky českých architektů a designérů, kteří se rozhodli po 150 letech udělat hasičák moderní a mají s ním velké ambice.
Nápad vyplynul z praxe. Při navrhování domů potřebovali vyřešit, že klasický hasičák se do interiéru nehodil. „Když máte industriální interiér, nevadí v něm ten starý hasicí přístroj. Když ale máte minimalistický nebo naopak velmi tradiční interiér, je těžké ho do něho zasadit. K tomu norma říká, že dva metry od krbu musí být hasičák,“ říká pro SZ Byznys Zuzana Ambrožová, která patří k trojici zakladatelů firmy Amplla.
Postupně tak během tří let práce vznikl nový výrobek, který vypadá jako bojový štít. Na rozdíl od klasického hasicího přístroje ho lze ovládat jen jednou rukou a do budoucna má být i high-tech výrobkem, který budou zákazníci ovládat mobilním telefonem.
Globální ambice
Hlavním strůjcem nápadu je architekt Přemysl Kokeš, který společnosti Amplla šéfuje. Zmíněná Ambrožová, donedávna docentka na Mendelově univerzitě, je dnes kreativní ředitelka projektu, a třetím zakladatelem je designér David Rosinai.
Kokeš a jeho tým během tří let vytvořili prototyp nového hasicího přístroje a v bývalé budově oděvní Kary v Hlinsku postavili zbrusu novou továrnu, která bude mít v budoucnu kapacitu na výrobu stovek tisíc hasičáků.
„Chceme začít naostro prodávat od dubna. Náš plán na rok 2022 je 20 tisíc kusů. Než zainvestujeme do další výroby, je to v zásadě ruční výroba. Pokud se nám bude dařit, v dalších letech bychom rádi vyráběli 120 tisíc kusů ročně,“ uvedl Ambrožová, která má ve firmě minoritní podíl.
Financování na výstavu továrny získal Kokeš ve výši desítek milionů korun z dotačních programů. Nicméně potřeba investic do rozjezdu firmy byla větší. V roce 2021 tedy vznikla akciová společnost, do níž nejprve začali vstupovat přátelé a známí zakladatelů.
Do firmy tedy zainvestoval například spoluzakladatel výrobce městského mobiliáře Mmcité David Karásek nebo lékař Jan Pirk. Drobných akcionářů má firma asi čtyřicítku.
Na scéně je Dejčmar
Zakladatelé Amplly nicméně předpokládají, že zájem o nový hasičák bude i v zahraničí, proto potřebují působit globálně.
„Marketing je obrovská výzva, zvlášť když lámete nějaký stereotyp. Rozhodli jsme se tedy, že si půjdeme pro větší množství peněz. Odprezentovali jsme projekt Václavu Dejčmarovi a jeho kolegům a dohodli se,“ dodává Ambrožová.
Dejčmar podle ní zainvestoval do společnosti Amplla 30 milionů korun, za které získal 15% podíl. Společnost tak tato investice odhodnotila na 200 milionů korun. „My se do ale budoucna vidíme mnohem výš. Máme globální ambice,“ neskrývá Ambrožová.
Anketa
Dejčmar navíc dohlíží na projekt jako mentor, který dodává při rozjezdu své zkušenosti. „Inovace věci, kterou všichni potřebují, skvělý design a nadšený team je pro mě jako investora ideální mix. Snad se z Amplla brzy stane další česká firma, jejíž produkty dobydou svět,“ uvedl Dejčmar pro SZ Byznys.
Hasičák se bude prodávat v několika verzích. Základní bez štítu se jmenuje Hussechuck, se štítem se jmenuje Shield. Cena bude začínat zhruba na 500 eur (12 tisíc korun), u vyšších verzí pak výrazně přesáhne 1000 eur. Výrobek tak zatím cílí na bohatší klientelu, která si postaví podle architektonického návrhu dům a chce v něm mít řešen design do detailu. Dalším okruhem zákazníků mají být firmy, které potřebují vybavit svá sídla.
Další verze budou „chytřejší“, přičemž budou pracovat se zvuky, světlem, budou napojeny na mobilní telefon, chytrou domácnost, nebo bezpečnostní službu. „Naším cílem je vyvinout skutečně high-tech přístroj, který bude detekovat kouř, plyn, … Bude to univerzální bod ochrany, v němž naleznete i lékárničku a dítě si bude moci zavolat pomoc,“ uzavírá Ambrožová.
Investice do těchto „chytrých“ technologií budou vyžadovat násobně vyšší investice, takže Amplla předpokládá, že se do budoucna spojí s velkým globálním partnerem.