Článek
I když šla v loňském roce cena nových vozů nahoru o deset procent a ještě vyšším tempem rostou ceny ojetin, jedna kategorie přeci jen zlevňuje – díky posílení koruny, která je vůči euro nejsilnější za téměř 14 let, jdou mírně dolů ceny ojetin z dovozu.
Podle údajů evropského on-line tržiště Carvago šly v posledním měsíci ceny starších vozů z dovozu dolů zhruba o 4 procenta.
Kodiaq ze zahraničí? Silná koruna pomáhá
Výkonný ředitel Carvaga Jakub Šulta ale upozorňuje, že i tady je zlevňování jen přechodnou záležitostí. „Kombinace výhodného kurzu a slev nyní poskytuje šanci pořídit ojetý vůz ze zahraničí za podmínek, které budou později v roce 2022 už nedosažitelné,“ podotkl Šulta. Z trhu podle něj rychle mizí zejména kvalitní ojetiny.
Například Škoda Kodiaq s první registrací v roce 2019 a nájezdem kolem 75 tisíc kilometrů se loni v prosinci na německém trhu prodávala v průměru v přepočtu za 842 tisíc korun. Tu samou teď zákazník díky sílící koruně koupí o 34 tisíc korun levněji.
Tento efekt však brzy zmizí, protože faktory, které táhnou ceny nahoru, přetrvávají. Tedy hlavně nedostatek ojetých vozů, vyšší poptávka a nedostatek nových vozů kvůli výpadkům dodávek čipů.
Čipy i auta stále chybí
Podle společnosti Cofidis si v Česku nový vůz kupuje jen 20 procent Čechů, zbytek dá přednost ojetině – buď ji koupí napřímo, ale zhruba dvě třetiny zájemců zamíří do některého z autobazarů. Tam ale nabídka výrazně klesá.
Jen ve střední Evropě se ze 466 325 aut snížila o 36 tisíc vozů. Ceny vyskočily o 14 procent a porostou i letos. Zdražení ojetin na rok 2022 odhaduje šéfka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová na více než 15 procent.
A nahoru půjdou i nové vozy. „My to nepredikujeme, my to propočítáváme. Díváme se na trh, na konkurenci. Ceny subdodávek různých surovin rostou. Ano, myslím si, že ceny můžou jít nahoru,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Jaroslav Povšík předseda podnikové rady automobilky Škoda Auto a člen dozorčí rady firmy.
Zdražení potvrdil nedávno pro Seznam Zprávy i Martin Peleška šéf Toyota Lexus ČR „Myslím si, že první druhé čtvrtletí příštího roku bude pořád ve znamení nárůstu cen,“ řekl Peleška s tím, že na konci letošního roku by vozy mohly být o 25 procent dražší oproti roku 2019.