Hlavní obsah

Nad vodou je drží prašivé dluhopisy. Expert popsal, jak takové firmy poznat

Rozhovor s Martinem Dočekalem, majitelem webu Dluhopisář.cz a zakladatelem Fondu Českých korporátních dluhopisů.Video: Daniel Novák , Seznam Zprávy

Vydávat dluhopisy na byznys, který je v plenkách, a navíc bez dalších zdrojů kapitálu, je špatně. Úplně nejhorší je, když se takové cenné papíry nabízejí nezkušeným investorům, říká majitel serveru Dluhopisář.cz Martin Dočekal.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na trhu s firemními dluhopisy existuje část cenných papírů, které jsou velmi rizikové pro drobné investory, mající k dispozici stovky tisíc korun. Mezi varující znaky patří fakt, že dluhopisy vydává společnost bez historie, nebo pokud si emitent prodává dluhopisy sám bez pomoci licencovaného obchodníka s cennými papíry, uvedl v Agendě SZ Byznys majitel webu Dluhopisář.cz a zakladatel Fondu Českých korporátních dluhopisů Martin Dočekal.

„Někteří podnikatelé si ale pletou dluhopisy s rizikovým kapitálem a zkoušejí si podnikat za cizí peníze. Dluhopis by měl být nástroj, který mi jako podnikateli dává další možnost škálovat můj fungující byznys. A podtrhávám slova fungující byznys. To znamená, že mám historii, mám fungující činnost a umím ji dělat ziskově,“ řekl odborník na podnikové dluhopisy Dočekal.

Firmy bez historie, navíc závislé jen na dluhopisovém financování nemají podle Dočekala šanci na přežití.

„Od první minuty podnikání si tito podnikatelé nenesou ani žádnou spoluzodpovědnost. Půjčí si sto milionů z dluhopisů a od dne jedna jako investor platíte takové firmě úplně všechno. Včetně jejich výplat, kanceláří, aut. A to vám v ekonomice na samém začátku dává tak velkou nevýhodu, že i kdybyste byl skvělý podnikatel, tak málokdy to vyjde. Ekonomika je neúprosná a dostanete se do kruhu, z něhož nelze uniknout,“ dodal Dočekal v Agendě.

Redakce SZ Byznys popsala řadu případů, kdy investoři přišli o peníze v projektech, které byly v uskutečňování svých plánů teprve na začátku, a přesto od investorů získávaly prostřednictvím dluhopisů miliardy korun. Týkalo se to například akvaponické společnosti Future Farming z brněnské skupiny GFF.

Foto: Radek Vebr, Seznam Zprávy

Martin Dočekal

Důležitá je podle odborníka na dluhopisy Dočekala právě historie firmy.

„Firma vydávající dluhopisy by tu měla být nejméně pět let, deset let je ideální. A samozřejmě ekonomika. V síle běžného investora ale není zkoumat účetní závěrky tři roky zpátky a dělat si z toho výstup do excelu,“ poznamenal Dočekal.

Potíže se však v poslední době nevyhnuly ani dluhopisovým společnostem, které začaly podnikat již v minulém desetiletí, nebo dokonce ještě dříve. Aktuálně čelí finančním problémům energetický holding Geen a z větších hráčů s mezinárodním záběrem například skupina Solek.

Dočekal v Agendě SZ Byznys vyzdvihl západoevropskou praxi, kdy se cenné papíry včetně dluhopisů šíří prostřednictvím obchodníka s cennými papíry. Takovýto licencovaný obchodník podle experta funguje v ideálním případě jako síto, které dokáže odfiltrovat nekvalitní produkci od dobrých dluhopisů a současně umí určit, jaké jsou vhodné pro určitý typ investora.

Co jsou firemní (neboli korporátní) dluhopisy?

  • Firemní dluhopisy (nazývané též obligace nebo bondy) jsou standardním nástrojem financování. Jsou to cenné papíry vydané společnostmi na financování nových projektů, rozšíření výrobních kapacit, zavedení nových produktů či obchodní expanzi.
  • Investor nákupem korporátních dluhopisů fakticky půjčuje společnosti peníze a ta se zaváže zaplatit zpravidla pevně stanovený úrok (kupón) za použití peněz investora.
  • Dluhopisy jsou splaceny ve stanovenou dobu. V praxi to tedy znamená, že emitent zaplatí držitelům obligací nominální hodnotu uvedenou na samotných dluhopisech.
  • Dluhopisy různých firem se od sebe mohou výrazně lišit. A to nejen dobou splácení či úrokem, ale také mírou rizika a finanční situací společnosti, jež dluhopisy vydává.
  • Dle České národní banky by zájemci o firemní dluhopisy měli zvážit rizika. Například je dobré si uvědomit, že s rostoucím výnosem také roste riziko. Stejně tak je důležité zjistit si co nejvíce informací o bonitě emitenta.

„Pokud jste běžný klient se zamýšlenou investicí v řádu stovek tisíc korun, tak dluhopis pro vás vůbec není vhodný nástroj,“ podotkl expert.

„K nezkušenému investorovi by se prašivý dluhopis vůbec neměl dostat. Na našem trhu je to minoritní věc, ale platí, že se lze dostat i k tomuto typu dluhopisů. Mnoho investorů je s nimi oslovováno,“ dodal Dočekal.

Varovným znakem je, když dluhopisy na trhu prodává samotný emitent, tedy ten, kdo je vydává, a nikoliv zmíněný licencovaný obchodník s cennými papíry.

„Forma distribuce je první lakmusový papírek, jak poznat kvalitní dluhopis od nekvalitního. Když jde oficiální cestou, je to v pořádku. Když to jde pokoutnou cestou, dal bych si velký pozor,“ podotkl majitel webu Dluhopisář.cz.

Celý rozhovor je k dispozici v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované