Hlavní obsah

Covid skončil? Páteř českého průmyslu ničí dál, řadu firem srazí do kolen

Zuzana Hodková
reportérka SZ Byznys
Foto: Shutterstock.com

V oblasti automotive bude přibývat firem, které budou v problémech a na prodej.

ANALÝZA. Zastavení výroby v Toyotě v Kolíně není jediný problém, který teď trápí český automobilový průmysl. Ty další? Nedostatek surovin, menší investice, nejistota i špatná platební morálka. A hlavně narušené vztahy.

Článek

Co se v analýze dočtete

  • Automobilový průmysl se aktuálně potýká s „postcovidovým syndromem“, jehož symptomy sahají od neplacení faktur až po úplné zastavení výroby aut.
  • Pro Česko je to mimořádně nepříjemné. Automotive tvoří téměř desetinu české ekonomiky, živí tisíce firem a stovky tisíc zaměstnanců a jejich rodin.
  • Roste počet dodavatelů, kteří se kvůli omezené nebo na čas úplně odstavené výrobě automobilů dostanou do problémů a utopí se v dluzích.
  • Do velkých problémů se může dostat až deset procent z celkového počtu 140 firem, které tvoří sdružení automobilového průmyslu AutoSAP.

„Dříve bylo zastavení finálního výrobce automobilu něco nepředstavitelného a každý dělal psí kusy, aby se tomu vyhnul. Za minutové zastavení byly účtovány strašné částky. Teď se ale otevřela Pandořina skříňka a výroba stojí. Firmy se nebojí,“ říká Kvido Štěpánek, majitel společnosti Isolit Bravo.

„Dnes nikdo nikoho nezavře, nesoudí se, všichni jsou rádi, že se to nakonec nějak posune,“ dodává k tomu i Mojmír Čapka, majitel výrobce svíček Brisk.

Dvě citace, které jasně dokládají, že se automobilový průmysl dostal do situace, se kterou se zatím nikdy v historii nepotýkal. Dopady to bude mít na celé Česko, protože „automotive“ tvoří téměř desetinu české ekonomiky, živí tisíce firem a především stovky tisíc zaměstnanců a jejich rodin.

Podle sdružení automobilového průmyslu AutoSAP v jejich byznysu covidová pandemie neskončila, pokračuje jakýmsi postcovidovým syndromem s podobnými příznaky jako covid samotný.

Platební morálka se zhoršuje

To se odráží i v platební morálce společností. „Faktury v automotivu vždy chodily pozdě. Bývalo ale zvykem, že jsme pohledávky dobývali do třiceti dnů po splatnosti. Dnes jsme v pásmu 30 až 60 dní,“ potvrzuje Jan Lát ze společnosti Beneš a Lát, která se specializuje na slévání hliníku nebo lisování plastů.

„Stalo se standardem, že se neplatí a musíte bojovat, aby vám automobilky vůbec zaplatily,“ potvrzuje i Pavel Juříček, majitel Brana.

Aktuálně ohlášená měsíční odstávka v kolínské Toyotě může s platební morálkou ještě víc zahýbat.

„Ekonomicky je to průšvih, protože většina firem v podstatě obrací kapitál. Nakupuje, vyrábí, prodává. Všechno má systém a v něm se otáčejí velké peníze,“ potvrzuje Mojmír Čapka, který zároveň působí ve vedení AutoSAP.

Podle jeho výkonného ředitele Zdeňka Petzla může být takováto dlouhodobá odstávka zásadní překážkou pro udržení investic a kvalifikovaných zaměstnanců. A investice se už omezují. Podle Kvida Štěpánka je to vidět třeba i na tom, že ubývá projektů, pro které by jeho firma technologicky připravovala nové formy.

Desetina firem v ohrožení

I kvůli tomu se teď může zvýšit počet dodavatelů, kteří se dostanou do problémů. Vítkovického výrobce převodovek Gearworks už aktuálně soud poslal do úpadku a přibývá firem, kterým rostou dluhy přes hlavu.

„Firmy, které jsou čistě provázané s montážními linkami automobilek a nemají třeba náhradní díly nebo jinou výrobu, mají ten problém největší. Tam je to pak jen otázka síly dané firmy a toho, jaké si vytvořila rezervy. Problém pak je, když investovala do nových technologií a teď se dostává do platební neschopnosti i z důvodu investičních nákladů,“ vysvětluje Mojmír Čapka.

Podle jeho odhadu se do velkých problémů může dostat až deset procent z celkového počtu 140 firem, které AutoSAP tvoří.

„Na trhu už jsou i společnosti v našem segmentu, které již nezískávají pojištění,“ popisuje Lát další aspekt automobilové mizérie.

„V létě vstoupily do insolvence firmy, které jsou do určité míry podobné té naší. Teď řešíme, že firma, pro kterou jsme nedávno dělali subzakázku, nám není schopná zaplatit a má ohromné platební problémy,“ přidává se Kvido Štěpánek.

I podle investora a finančníka Igora Faita bude právě v oblasti automotive přibývat firem, které budou v problémech a na prodej.

„Je samozřejmé, že se spekuluje, kdo bude k prodeji. Ty tři roky firmy z hlediska cashflow velice vyčerpají. Vezměte si, že jen Brano zaplatilo loni za energie navíc 200 milionů. Jsme velká a silná firma, k udržení v zisku si pomáháme finančními operacemi, ale pro ty menší je to těžké,“ dodává Pavel Juříček.

Nižší výroba než před covidem

Automobilová výroba se navíc podle dodavatelů rozhodně ještě nevrátila na hodnoty z roku 2019. Potvrzují to i čísla AutoSAP, podle kterých bylo loni vyrobeno 1,2 milionu vozidel, což je o 14 procent méně než v posledním předcovidovém roce 2019.

„Řekl bych, že automotive je teď úplně stejně placatý jako v posledních letech. Nevnímám to, že by se nějak významně vzedmul,“ říká Jan Lát. Dokládá to příkladem: existují díly, kterých byla jeho společnost zvyklá dodávat 180 tisíc kusů týdně a dnes je na čísle pouhých 200 tisíc měsíčně.

Výroba navíc trpí výkyvy. „Máte mít stoprocentní dodávky, a najednou to klesne na 64 procent. A z hodiny na hodinu to stoupne na 120 procent,“ popisuje Čapka.

Odstávka v Toyotě rozkolísá páteř českého průmyslu

Kolínský závod Toyoty přeruší výrobu a spolu s ním stovky dalších firem. Jen v Česku půjdou tisíce lidí na nucené dovolené.

Nejvíc teď s objednávkami hýbe nedostatek čipů. Do Toyoty, která teď kvůli tomu některé závody úplně zastavuje, dodává i Juříčkovo Brano.

„Není to jen Toyota. Každý den přicházejí nějaké špatné informace o automobilkách v Evropě, naposledy jsem se dozvěděl o snižování v dalších dvou,“ říká majitel firmy. Situace je podle něj poslední dobou velmi náročná. „Už tři roky je tak volatilní (kolísavá, nestabilní, inklinující k velkým výkyvům – pozn. red.), že jsme z toho všichni už úplně rozdrcení. Pro každého zodpovědného manažera je to nápor na psychiku,“ dodává.

Co na to Škoda a Hyundai?

Situace se navíc nelepší. Také z odpovědi největší české automobilky je zřejmé, že na sto procent nepojede v následujících týdnech ani ona.

„Navzdory přetrvávající dynamické situaci v dodávkách komponentů neplánuje společnost Škoda Auto v současné době úplné zastavení výrobního programu. Jeho pokles řešíme prostřednictvím redukce počtu směn, a to v závislosti na aktuální disponibilitě dílů pro jednotlivé modely,“ řekla pro SZ Byznys Martina Špittová z komunikačního oddělení firmy.

I další automobilka vyrábějící v Česku, Hyundai v Nošovicích, aktuálně potvrzuje problémy v dodávkách čipů, které se firmy „nepříjemně dotýkají a nutí k operativním změnám“ ve výrobním plánu.

„Nicméně zatím tuto situaci zvládáme bez přerušení výroby, a to především díky flexibilní výrobě, množství objednávek a spolupráci s dodavateli,“ podotýká Petr Michník, vedoucí administrativní subdivize automobilky Hyundai.

Výkyvy a případné snižování či utlumování výroby má jediný důsledek. „Všichni budeme muset snížit odvolávky (zjednodušeně řešeno zprávy, které poskytují výhled na delší období, a jsou tak základním podkladem pro plánování výroby a nákup – pozn. red.) a hledat řešení, protože výroba se zase nadechne. Pomohlo by zřídit kurzarbeit,“ říká Pavel Juříček.

O tom však podle dostupných informací Ministerstvo průmyslu a obchodu neuvažuje.

Čtěte analýzy Seznam Zpráv

Doporučované