Článek
Operační systém iPadOS má podle Evropské komise příliš velkou tržní sílu a zaslouží si přísnější regulaci. Po téměř osmiměsíčním vyšetřování ho označila za takzvaného gatekeepera (strážce přístupu), a to podle pravidel nařízení o digitálních trzích (DMA).
Nařízení vstoupilo v platnost teprve v letošním březnu, na mušku si však vzalo již 22 služeb vlastněných společnostmi Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, Meta Platforms a ByteDance. Ty označilo za „gatekeepery“, kteří kontrolují přístup ke svým platformám.
„Zákon o digitálních trzích je dynamickým nástrojem, který nám umožňuje vypořádat se s realitou digitálních trhů. Dnes jsme do působnosti zákona DMA zahrnuli iPadOS od společnosti Apple. Náš průzkum trhu ukázal, že přestože iPadOS nenaplňuje limity, představuje důležitou bránu, na kterou se spoléhá řada společností při oslovování svých zákazníků,“ vysvětluje rozhodnutí Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně Komise odpovědná za hospodářskou soutěž, v oznámení.
„Dnešní rozhodnutí zajistí, že spravedlnost a konkurenceschopnost budou zachovány i na této platformě,“ dodává.
Komisi vadí, že jsou uživatelé na platformě kvůli její rozsáhlosti „uzamčeni“. Apple má nyní šest měsíců na to, aby zajistil, že je jeho operační systém v plném souladu s pravidly DMA. Společnost podle Reuters uvedla, že plánuje pokračovat v konstruktivní spolupráci s Evropskou komisí a plánuje splnit požadavky DMA ve všech určených službách.
Podle směrnice bude muset iPadOS nyní splňovat širokou škálu pravidel. Uživatelům v Evropě bude například muset umožnit stahovat si aplikace z jiných zdrojů než z obchodu App Store, odinstalovat aplikace, které jsou v iPadech předinstalované nebo si vybírat výchozí služby, jako jsou prohlížeče.
Pokud Apple pravidla DMA nedodrží , hrozí mu pokuta až do výše 10 procent celosvětových příjmů. V případě opakovaného porušení může pokuta dosáhnout až 20 procent. Přísnější regulaci komise nedávno uvalila také na iPhone.
Kdo je to gatekeeper podle nařízení o digitálních trzích
Velké online platformy lze podle Evropské komise označit jako „gatekeepers“, tedy strážce přístupu, pokud společnost:
- má silnou hospodářskou pozici, významně ovlivňuje vnitřní trh a působí ve více zemích EU,
- má silnou zprostředkovatelskou pozici, což znamená, že propojuje velkou uživatelskou základnu s velkým počtem podniků,
- má (nebo se chystá mít) zavedené a trvalé postavení na trhu, což znamená, že společnost je v průběhu času stabilní, pokud v každém z posledních tří účetních období splnila obě výše uvedená kritéria.
Zdroj: Evropská komise