Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Boom on-line nákupů a e-shopů znamená několikrát vyšší poptávku po lidech před Vánocemi. Všichni potřebují lidi, ale mají rozdílné schopnosti si je udržet.
E-commerce teď vládne, agresivně roste oproti maloobchodu. Potřebuje stále víc a víc lidí, takže je přetahuje.
„Sezóna má letos jiný průběh. Na začátku byla relativně utlumená. Firmy i lidé čekali, jak se letošní covidový podzim vyvrbí, zda vůbec nějaká sezona bude. Poté všem došlo, že jsou tu Vánoce a ty asi nezruší,“ říká Michal Harásek, spoluzakladatel aplikace Tymbe, která digitalizuje brigády s tím, že poptávka po brigádnících je oproti jiným obdobím v roce trojnásobná. V týdenním srovnání byl poslední týden v listopadu o lidi o 105 procent větší zájem než v roce 2020.
Tymbe
- Největší on-line zprostředkovatel brigád v ČR.
- Aplikace umožňuje společnostem on-line nábor a zaškolení brigádníků. Brigádník se může zaregistrovat doma z pohovky, stejně tak pouze on-line posílá výkazy k proplacení práce a ušetří si cesty do agentury.
- Loni měli obrat 27 mil. Kč, letos se chtějí dostat mezi 80 až 120 mil. Kč. Chtějí udržet růst 300 % ročně.
Zdroj: Tymbe
„E-commerce teď vládne, agresivně roste – oproti maloobchodu. Potřebuje stále víc a víc lidí, takže je přetahuje třeba obchodům s módou. Některé e-shopy a logistické firmy od nás poptávají do jedné velké haly třeba i 100 lidí naráz, vezměte si, pokud těch skladů má třeba pět, o jak vysokých číslech se nárazově bavíme,“ vysvětluje turbulence na trhu největší zprostředkovatel on-line brigád v tuzemsku.
Na korunu navíc se nehledí
Přední logisticko-technologická firma Zásilkovna začala kvůli tomu brigádníky nabírat už v létě, potřebovala jich 600. Přiznává, že i ona lidi před Vánocemi přeplácí, sazby na hodinu dává vyšší, než je průměr trhu. Přesnou částku ale uvést nechce.
„Zájem o práci je dlouhodobě velký a nemáme zásadní problémy s náborem nových zaměstnanců ani brigádníků. Pokud by byla předvánoční sezona v normální situaci, byl by jejich počet zcela dostačující,“ uvádí pro SZ Byznys Olga Leharová, personální ředitelka Zásilkovny.
„V současné době ale bojujeme přes všechna protiepidemická opatření s nemocností jak zaměstnanců, tak i brigádníků a s tím spojeného pobytu v povinné karanténě. O onemocnění či karanténě se většinou dozvídáme v den nástupu, reagovat tak musíme velmi rychle a není vždy snadné zkoordinovat desítky chybějících lidí,“ doplňuje s tím, že brigádníci teď chybí především na depech na třídění zásilek.
Podobně také jednička na trhu on-line nákupů Rohlík potřebuje na rozvoz předvánočních nákupů posily. Řidiče, skladníky. Předpokládá, že rekordní desetimiliardový obrat pokoří už v prosinci.
„Máme dlouhý seznam čekatelů i pro případ, že z důvodu karantény nepřijdou ráno desítky lidí do práce,“ řekl pro Seznam Zprávy Olin Novák, generální ředitel platformy Rohlik.cz. „U nás si ti lidé prostě vydělají víc, než jinde, nemáme tedy nouzi,“ potvrzuje šéf firmy.
Podle zakladatele on-line platformy poskytující brigády je trend všude stejný. „E-commerce koncem roku sprintuje, nemusí tolik hledět na peníze. Může si dovolit brigádníkům zaplatit víc než všichni ostatní a ví, že se to firmě pak do kasy násobně vrátí. Takže vzniká situace, kdy jedna firma přijde a řekne 190 korun na hodinu plus 19 korun příplatek, v tu chvíli se probere jiná firma a přeplatí ji,“ popisuje situaci na trhu Michal Harásek z Tymbe.
Odměny brigádníků
49. týden 2020
minimální sazba: 100 Kč/h
maximální sazba: 180 Kč/h
Medián: 138,83 Kč/h
49. týden 2021
minimální sazba: 120 Kč/h
maximální sazba: 200 Kč/h
Medián: 157,53 Kč/h
Odměny v e-commerce letos: od 130 do 210 Kč/hod, dle regionu a situace.
Zdroj: Tymbe
„Maloobchod je ve strašně nevýhodné pozici, v covidu strašně trpěl. Obraty mají mnozí nízké, mizivé marže, zkrátka nejsou zdraví natolik, aby mohli dávat o 30 korun víc. Ale ty lidi potřebují, protože je předvánoční sezóna a tu práci nemá kdo dělat,“ dodává.
Jinak jsou na tom firmy, které sice síť kamenných obchodů mají, ale v době pandemie zásadně posílily vlastní e-shopy. Například Parfumerii Douglas oproti podzimu 2019 vyrostly obraty v Česku za nákupy on-line o 350 procent.
Kandidáti často cítí v oblasti maloobchodu nejistotu kvůli hrozícímu opětovnému lockdownu.
„Nicméně i tak se covid promítl do oblasti náboru nových zaměstnanců. Kandidáti často cítí v oblasti maloobchodu nejistotu kvůli hrozícímu opětovnému lockdownu. Je tedy patrná preference kancelářských pozic dříve ‚maloobchodními‘ kandidáty,“ přiznává Gabriela Hejduk Gronychová, personální manažerka firmy pro Česko a Slovensko pro SZ Byznys.
„Chudáci“ obchodníci
Už od konce října pociťuje problémy s pracovní silou prodejce šperků Pandora. „Hodinová sazba a platy obrovsky rostou a potíže se teď ještě stupňují. Máme lidi, kteří přijdou na pohovor, pak přijdou jednou a už se nevrátí, protože se jim to zdá moc práce. A nebo ani nepřijdou s tím, že je někdo přeplatil,“ vypráví pro Byznys Seznam Zpráv obchodní ředitelka značky pro český a slovenský trh Hana Mlyneková. „Zatím naštěstí nemusíme třeba zavírat na polední pauzy, ale nemáme obsazeno v předvánoční špičce tak, jak bychom teď potřebovali. Máme na lidi peníze, ale nemáme je komu dát,“ dodává.
Trend potvrzuje pro Seznam Zprávy i ředitelka outletového centra Fashion Arena v Praze. Poslední dva roky podle ní jednoznačně otřásly oblastí maloobchodu i z pohledu stability pro zaměstnance. Řada obchodních asistentů se v průběhu opakujících se lockdownů rozhodla změnit obor.
Zhruba před měsícem hledala posilu do týmu v našem centru více než polovina obchodů, což je historicky nejvyšší číslo od otevření centra před 14 lety.
„Dalším negativním faktorem jsou povinné karantény, které ještě více komplikují personální pokrytí směn v prodejnách. Zhruba před měsícem hledala posilu do týmu v našem centru více než polovina obchodů, což je historicky nejvyšší číslo od otevření centra před 14 lety,“ říká Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.
Některé prodejny po celém Česku tak musí sáhnout k rezervním plánům. Zkracují otevírací dobu, vlastní zaměstnance přemlouvají k častým přesčasům.
„Naše firma se snaží se všemi komunikovat a motivovat je. Například i zvyšováním mezd,“ přiznává Stanislav Prášek, vedoucí obchodu Home&Cook v pražské outletové Fashion Aréně.
Podobně postupují některé řetězce supermarketů. „V posledních třech letech jsme navýšili mzdy lidem na provozních pozicích v průměru o 32 procent. I letos jsme oznámili tradiční navyšování a od prvního ledna 2022 se zvednou platy provozních zaměstnanců v průměru o čtyři procenta. Zároveň letos závěrem roku – jako již tradičně – vyplatíme mimořádnou odměnu tři tisíce korun, jako poděkování za jejich práci,“ uvedl pro Seznam Zprávy Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Přišly čipy, brigádníci sem!
Stejná situace ohledně brigádníků platí pro výrobce. Velké dodavatele, kteří jsou pod smlouvami, a tudíž obřími pokutami za nedodání, například v autoprůmyslu.
„Přijdou čipy, oni masivně naberou, přeplatí je. Za dva týdny čipy dojdou a zase ty lidi propustí. Na jednu pozici se nám dřív hlásilo 120 až 350 lidí, teď se bavíme o jednotkách, výjimečně desítkách lidí. Když máme na nějaký inzerát 100, tak se plácáme po zádech,“ říká Michal Harásek z pracovní agentury a dodává, kolik si brigádníci letos vydělají.
„Průměrně 158 korun letos v listopadu, loni i předloni to bylo 139 korun a v roce 2018 to bylo kolem 125 korun. Průměr republiky ale umí být velmi zkreslující, protože kupříkladu v Praze může být rozdíl klidně 30, 40 korun brigádnických příplatků na hodinu.“