Hlavní obsah

Brašnářství Tlustý změnilo provozovatele. Může poškodit věřitele, říká advokát

Foto: Brašnářství Tlustý

Brašnářství Tlustý dluží peníze, jeho e-shop už provozuje jiná firma téhož majitele.

Zadlužený výrobce tašek, kabelek, bot a další kožené galanterie čelí exekucím. Majitel ale podnik převedl pod svou jinou firmu, takže zákazníci posílají peníze za objednané zboží mimo dosah exekutorů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pražská firma Brašnářství Tlustý se dostala do potíží loni v létě. Její majitel Ivan Petrův vyzval 7. srpna zákazníky, aby si u firmy objednali zboží, jinak hrozí pád do insolvence. O den později ale přiznal, že šlo pouze o snahu získat nové zakázky.

Na výzvu okamžitě zareagoval i jihomoravský podnikatel, který se SZ Byznys mluvil pod podmínkou anonymity, redakce ale jeho identitu zná. U Brašnářství Tlustý si objednal pánskou tašku a dámskou kabelku s monogramy za téměř 34 tisíc korun. Když se ale dozvěděl, že firma nemluvila pravdu, objednávku stornoval.

„Na jejich stránkách se uvádělo, že je to kvůli personifikaci možné jen do tří dnů, tak jsem jim napsal, že to stíhám úplně bez problémů, že je to do zhruba 24 hodin po objednávce,“ říká muž. Zákazníka poté kontaktoval majitel firmy Ivan Petrův a snažil se ho přesvědčit, aby storno zrušil. „Odepsal jsem, že stanovisko je neměnné a že odstupuji od smlouvy. On pak přestal komunikovat,“ popisuje.

Brašnářství mezitím několikrát posunulo dodací lhůtu objednaného zboží, ze září na listopad, pak na prosinec a nejnověji na leden. „Ještě mi potom poslali vánoční nabídku s dvacetiprocentní slevou, že když objednám a hned zaplatím, že určitě všechno budu mít pod stromečkem, to mě úplně dorazilo. Celé jsem to předal právníkovi, který minulý týden podal předžalobní výzvu,“ říká nespokojený klient.

Jihomoravský podnikatel není sám. Podle Deníku N zahájil soud proti Brašnářství Tlustý loni na podzim tři exekuční řízení kvůli celkové dlužné částce 427 tisíc korun. Od poloviny prosince navíc Petrůvovu firmu zařadil Finanční úřad mezi nespolehlivé plátce DPH.

Majitel Brašnářství Tlustý Ivan Petrův odmítl situaci ve firmě komentovat. „Promiňte, nebudeme se do médií vyjadřovat,“ napsal SZ Byznys.

Dluhy zůstaly, peníze jdou jinam

Zmíněný podnikatel zaplatil za objednávku prostřednictvím služby GoPay na účet společnosti Brašnářství Tlustý. Od 1. září ale firma změnila obchodní podmínky. Podle nich je provozovatelem Brašnářství Tlustý jiná Petrůvova společnost s názvem XXL Box, která nezveřejňuje účetní závěrky, není plátcem DPH a má jiný bankovní účet než původní provozovatel.

Této firmě posílají od září zákazníci peníze za objednané zboží, zatímco exekuce jsou vedeny proti Brašnářství Tlustý s. r. o. To by podle osloveného advokáta Petra Němce mohlo znamenat, že se firma snaží odčerpat peníze ze zadlužené firmy, a poškodit tím věřitele.

„Pokud někdo podniká a jeho firmě se nedaří, tak jde do likvidace, založí si novou společnost a podniká ve stejném oboru. To je úplně běžné a normální. Na tom stojí kapitalismus,“ říká Němec. Zároveň upozorňuje, že případ Brašnářství Tlustý je jiný, protože není jasné, za jakých podmínek došlo k převodu majetku Brašnářství Tlustý z původní firmy na společnost XXL Box. „Vypadá to jako tunelování,“ tvrdí.

„Tam pak můžeme zařadit hned několik možných trestných činů včetně případného poškozování věřitele, protože ta původní společnost je v exekucích a její majetek se převede na jinou společnost a bude zajímavé zjistit, jestli za to ta druhá společnost vůbec zaplatila,“ dodává.

Další oslovený advokát, Marek Hoskovec, přitom upozorňuje, že pro firmy, kterým hrozí úpadek, platí při nakládání s majetkem ještě přísnější pravidla než obvykle.

„Poskytnutí majetku, ať již hmotného, například strojů, nebo nehmotného, například know-how, ochranné známky a podobně, jiné osobě není možné bez odpovídajícího protiplnění v ceně obvyklé. Pokud by k tomu došlo za nepřiměřeně nízkou cenu nebo dokonce bezúplatně, mohlo by takové jednání být považováno za jednání v rozporu se zákonem,“ říká Hoskovec.

Dvě kontroly ČOI

Zákazníci podali na Brašnářství Tlustý na třicet stížností České obchodní inspekci. Ta nyní vyhodnocuje dvě kontroly, které v druhé polovině loňského roku loni ve firmě provedla. Spotřebitelé v podáních upozorňují na podezření na možné nekalé obchodní praktiky v souvislosti s prohlášením vedení firmy vloni v srpnu, ale i na další kroky firmy.

„Další podání se týkají mimo jiné nedodání objednaného a zaplaceného zboží, nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem či při vrácení výrobku, upozorňují na problematický přístup společnosti při uplatnění práva z vadného plnění a podobně,“ říká mluvčí inspekce František Kotrba.

Výsledky první kontroly, která proběhla v srpnu, by měly být podle Kotrby známy v blízké době. „Přesný termín ještě nyní není možné uvést,“ doplnil mluvčí.

Doporučované