Hlavní obsah

Booking už je příliš silný a vlivný, bude muset plnit přísná pravidla EU

Foto: screenshot: Pavel Kasík

Ilustrační snímek.

Evropská komise dnes označila společnost Booking za gatekeepera – vlivný podnik, jenž významně ovlivňuje provoz internetu – a firma bude muset splňovat přísné povinnosti podle unijního nařízení o digitálních trzích.

Článek

Společnost Booking, která prostřednictvím své služby Booking.com nabízí na internetu krátkodobé ubytování, už je tak silná, že má vliv na chod internetové sítě, a bude proto muset splňovat unijní nařízení o digitálních trzích. Oznámila to dnes Evropská komise. Ta zároveň zahájí tržní vyšetřování sociální sítě X.

Pojem gatekeeper, jak byl Booking oficiálně označen, zavedl předloni schválený unijní akt o digitálních trzích (DMA), podle kterého musejí globální digitální firmy dodržovat nová pravidla, jejichž smyslem je lépe ochraňovat podnikání jejich menší konkurence. Pro spotřebitele by také mělo být jednodušší se odhlásit ze služeb dané platformy.

Firma označená jako gatekeeper musí mimo jiné sdílet více informací s menší konkurencí odkázanou na její služby. Přísnější bude i dohled nad antimonopolními pravidly či kontrola akvizic menších společností těmi velkými. Firmám, které se normou nebudou řídit, hrozí přísné sankce, pokuty mohou dosáhnout až deseti procent celosvětového ročního obratu.

Společnost Booking má nyní šest měsíců na to, aby splnila povinnosti, které jí nařizuje DMA. Do půl roku má Evropská komise předložit podrobnou zprávu o tom, jak pravidla dodržuje.

Cílem DMA je zajistit konkurenceschopné a spravedlivé trhy v digitálním odvětví. Reguluje gatekeepery, tedy velké digitální platformy, které představují důležitou bránu mezi podnikovými uživateli a uživateli digitálních služeb.

Mezi ně Komise loni v září označila společnosti Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft. Těchto šest firem mělo povinnost do letošního 7. března plně dodržovat všechny povinnosti v oblasti DMA.

O tom, zda je gatekeeperem i sociální síť X, rozhodne Komise do pěti měsíců. Zabývala se také online reklamní službou X Ads. Dospěla však k závěru, že ta charakteristiky vlivného podniku nenaplňuje.

Doporučované