Hlavní obsah

Booking ovládá trh i v Česku. Hoteliéři s ním zatím zkusí žít

Foto: Koshiro K, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Klíčový hráč mezi poskytovateli ubytování Booking.com čelí pokutám ve Španělsku. Podle antimonopolního úřadu totiž znevýhodňuje ostatní platformy. Tuzemská asociace stížnost úřadům neplánuje.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ubytovací platforma Booking.com čelí postihům za zneužití dominantního postavení na trhu. Španělský antimonopolní úřad (CNMC) udělil firmě dvě pokuty v celkové výši 413,2 milionu eur (10,5 miliardy korun), uvedla agentura ČTK. Úřad požaduje kromě zaplacení pokut také nápravu následků nespravedlivých tržních podmínek.

Nespokojenost s chováním Booking.com vyjadřují i česká ubytovací zařízení. „Obecně vnímáme připomínky hotelů ve stejných oblastech (tlak na zvyšování provizí, snižování cen, podmínka nejnižší ceny na tomto portále atp.), situace je velmi podobná té ve Španělsku,“ uvedl předseda České hotelové asociace Vladimír Halgaš.

„Společnost se nejméně od 1. ledna 2019 do současnosti dopustila dvou případů zneužití dominantního postavení tím, že hotelům nacházejícím se ve Španělsku, které využívají jejích služeb zprostředkovatele rezervací, uložila několik nekalých obchodních podmínek a omezila konkurenci ostatních online cestovních kanceláří nabízejících stejné služby,“ uvedl CNMC v tiskové zprávě.

Úřad si stěžuje například na podmínku Booking.com, která členským hotelům zabraňuje poskytovat ubytování za nižší ceny, než za které je nabízí skrze internetové stránky nebo aplikaci Booking.com.

Řízení podle agentury Reuters vyplynulo ze dvou stížností, které v roce 2021 podaly Španělská asociace hotelových manažerů (AEDH) a Madridská asociace hotelových podniků. Oficiální stížnosti úřadům Česká hotelová asociace podat neplánuje, řekl na dotaz redakce SZ Byznys Halgaš.

Podobnou pozici má Booking.com i v tuzemsku. „Dominantní pozice společnosti Booking v oblasti zprostředkování ubytování je zřejmá i v Česku. Valná většina klasických ubytovacích zařízení by bez Bookingu nenašla dostatečné množství hostů, a jsou tak na Booking.com závislá,“ uvedl pro SZ Byznys předseda České asociace pronajímatelů a ubytovatelů v soukromí Matěj Koutný.

Podle informací centrály cestovního ruchu v Česku Czech Tourism se počet rezervací přes portály Booking, TripAdvisor, AirBnb a Expedi v roce 2019 celkově pohyboval okolo 9,5 milionu. V roce 2022 to bylo zhruba 6,7 milionu. Z toho rezervace ubytování přes Booking.com tvoří podle Czech Tourism tradičně zhruba polovinu.

„Je ale třeba upozornit, že jeden provozovatel/hotel může nabízet rezervaci ubytování přes všechny čtyři platformy. Počet rezervací se tedy nerovná počtu provozovatelů. Jde o počet rezervací přes tyto portály celkem,“ vysvětlila mediální zástupkyně Czech Tourism Kateřina Beránková.

V rezervacích skrze Booking.com dominují hotely. V nabídce ubytování od soukromých poskytovatelů je podle Koutného trh vyváženější. „V ubytování v soukromí je situace trošku rozdílná, protože tu máme ještě Airbnb, které je, minimálně u nás, silnějším hráčem, a konkurence je tak o něco málo zdravější,“ popsal.

„Obecně je však potřeba říci, že přestože konkurence trhu pomáhá, samotná dominance jednoho hráče není až tak problematická, dokud nedochází ke zneužití této pozice pro dominanci na dalším přidruženém trhu, což je, pokud mám dostatečné informace, i případ tohoto rozhodnutí Španělského antimonopolního úřadu,“ dodal Koutný.

Booking.com se proti rozhodnutí úřadu plánuje odvolat, což musí udělat do dvou měsíců. Platforma se brání s odkazem na nařízení Evropské unie o digitálních trzích (DMA), kterému podléhá. Úřad tak podle firmy nemá nárok na udělování pokut.

Zmíněné nařízení neboli Akt o digitálních trzích si klade za cíl narovnat podmínky digitálního trhu a omezit moc strážců přístupu, tzv. gatekeepers. Za strážce přístupu označila v květnu Evropská komise právě i společnost Booking, čímž firma podléhá povinnostem nařízení. Mezi strážce přístupu patří od září roku 2023 také společnosti Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft.

„Jedna z věcí, která nám u Bookingu vadila a kterou DMA změní, je tzv. paritní doložka. Pokud chce být zařízení na Bookingu, tak se musí zavázat k tomu, že na svých stránkách nebude mít nižší ceny než na stránkách Bookingu,“ vysvětlil pro SZ Byznys prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek.

Doložka se podle něj často využívá i na českém trhu. „Jsou tu nejen paritní doložky, které se týkají cen, ale i produktové doložky. Pokud u sebe nabízíte pokoj vyšší kategorie, musíte ho nabízet i na stránkách zprostředkovatele,“ popsal.

Původem nizozemská firma Booking je dceřinou společností americké Booking Holdings. Celosvětový čistý zisk holdingu dosáhl v roce 2023 čtyř miliard dolarů. Firma propojuje zákazníky s hotely a dalšími ubytovacími zařízeními, která skrze platformu nabízejí své pokoje. Zájemci v rámci služeb firmy porovnávají například ceny a další parametry a následně si ubytování rezervují.

Hotely přitom ze spolupráce s platformou těží z výhod, které jim Booking.com nabízí. Firma partnerům slibuje například silnější propagaci v internetových vyhledávačích a další benefity. Tím ovšem omezuje schopnost alternativních poskytovatelů podobných služeb přesvědčit hotely, aby s nimi spolupracovaly, jak vysvětlila agentura Reuters.

Využití Booking.com patří ve Španělsku, potažmo i jinde ve světě, mezi nejčastější způsoby rezervace ubytování. V posledních letech tvořily rezervace mezi 70 až 90 procenty hotelového trhu, jak uvedla ČTK.

Doporučované