Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Ve druhé polovině listopadu začala končící skupina dodavatelů energií Bohemia Energy rozesílat poslední vyúčtování záloh za energie a vracet přeplatky. Majitel společnosti Jiří Písařík tehdy uvedl, že by jeho bývalí klienti měli dostat vyúčtování do konce roku 2021.
Z celkového počtu 1 200 000 klientů skupiny Bohemia Energy jsme již zaslali konečná vyúčtování 75 procentům z nich.
Někteří jej však doteď neviděli. Redakci SZ Byznys se ozval bývalý klient Bohemia Energy, který se dostal do tzv. režimu dodavatele poslední instance (DPI) a za tři měsíce si sjednal smlouvu na dodávky elektrické energie s novým dodavatelem. Mezitím obdržel vyúčtování od DPI, ale od Bohemia Energy stále ne.
Společnost tvrdí, že vyúčtování stále rozesílá. „Z celkového počtu 1 200 000 klientů skupiny Bohemia Energy jsme již zaslali konečná vyúčtování 75 procentům z nich,“ sdělila redakci mluvčí Bohemia Energy Hana Novotná.
Dodavatel průběžně vrací i možné přeplatky. Většina z nich má splatnost koncem ledna. „Zákazníkům byly zaplaceny ještě před vánočními svátky, tedy s měsíčním předstihem. Další část přeplatků plánujeme vyplatit v druhé polovině ledna,“ uvádí Novotná.
Bohemia Energy však podle ní řeší i velké množství reklamací vyúčtování. Na finálních fakturách se totiž uvedená čísla neshodovala s těmi na elektroměru či plynoměru. Nejčastěji šlo o nadhodnocené nedoplatky.
„To je způsobeno nepřesnými odhady spotřeb, které nám zaslali provozovatelé distribučních soustav (PDS) jako podklady pro vyúčtování. Reklamace, které s PDS řešíme, jsou časově náročné, ale děláme vše pro to, abychom je zpracovali co nejrychleji,“ ubezpečuje Novotná.
Data o spotřebě dodavatelé dostávají od PDS a na jejich základě pak vystavují faktury. Jestliže mají zákazníci pocit, že údaje na faktuře neodpovídají jejich skutečné spotřebě, mají 30 dní na to, aby vyúčtování u obchodníka reklamovali. Ten pak bude věc řešit s distribucí.
Zákazníci mohou nejjednodušším způsobem reklamaci nahlásit e-mailem na adresu reklamace@bohemiaenergy.cz, kde uvedou číslo faktury a důvody, proč s vyúčtováním nesouhlasí. Zároveň je vhodné zaslat i fotografii s aktuálním stavem elektroměru či plynoměru. Reklamaci lze zaslat i dopisem na korespondenční adresu Bohemia Energy, která je na faktuře uvedena.
Peníze by měl klient získat zpět nejpozději do 30 dní. Dodavatel má na vyřízení reklamace 15 dní a do dalších 15 dní musí uhradit závazky, jež z reklamace vyplývají.
Tento objem faktur bychom normálně vystavovali celý rok.
Podle Písaříka byla společnost nucena vystavit velké množství faktur ve velmi krátké době. „Tento objem faktur bychom normálně vystavovali celý rok,“ uvedl na listopadové tiskové konferenci.
Podle něj však vrácení případných přeplatků zákazníkům ohrožuje soudní spor mezi majiteli Bohemia Energy a podnikatelem Tomášem Bártou, který si ve společnosti nárokuje desetiprocentní podíl. Městský soud v Praze však zamítl zablokování 160 milionů korun z majetku společnosti ve prospěch Bárty. Tyto finance jsou podle Novotné určeny právě na vrácení přeplatků klientům.
Skupina, do níž patřili kromě stejnojmenné společnosti i dodavatelé Comfort Energy, Europe Easy Energy, X Energie, Slovakia Energy, Energie ČS a Amper Market, ukončila činnost loni v říjnu. Přes 900 tisíc odběrných míst tak skončilo v náhradním režimu u dodavatelů poslední instance.