Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do českého fotbalu vstupuje nová generace investorů. Letos na jaře změnil majitele například liberecký Slovan. Většinový podíl v něm od vlastníka sklářské firmy Preciosa Ludvíka Karla koupil dvaatřicetiletý podnikatel ve školství Ondřej Kania.
„Po osmi měsících, co reálně v klubu působím, vnímám ještě silněji, že je to dobrá investice. V některých ohledech to předčilo moje očekávání, pokud jde o ekonomiku celého odvětví a jak se vyvíjí,“ řekl Kania SZ Byznys.
Nového spolumajitele získala i pražská Dukla, v níž od miliardáře Petra Pauknera získal v září třetinový podíl investor Matěj Turek. „Je to jen byznys, který má ale přidanou hodnotu v tom, že s sebou nese silné emoce, což mě příjemně překvapilo. Po pár měsících můžu potvrdit, že je to takový příjemný bonus. Když jsem do toho šel, tak jsem o tom takhle neuvažoval,“ říká Turek.
Už před rokem koupil od čínských investorů Slavii Praha podnikatel Pavel Tykač. „Dnes to vidím jako výbornou investici, obohatilo mi to život,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Na fotbalovou revoluci se nyní těší i v Brně. Tamní Zbrojovka i SK Líšeň působí v druhé nejvyšší soutěži, ale jejich noví majitelé se netají postupovými ambicemi.
„Naší společnou ambicí se stávajícím vedením je vytvořit takové podmínky, abychom si v letošní sezóně zajistili účast v baráži o první fotbalovou ligu. Pokud to nevyjde, tak o postup do nejvyšší soutěže budeme usilovat v příští sezóně,“ uvedl podle webových stránek SK Líšeň nový majitel klubu, podnikatel Igor Fait.
Nový spolumajitel a zároveň šéf brněnské Zbrojovky Jan Mynář byl v rozhovoru pro SZ Byznys opatrnější, ale návrat do 1. ligy je i jeho cílem. „Postup by byl letos velmi těžký, čeká nás ještě 14 zápasů a na barážové umístění ztrácíme 12 bodů. To by musel být na jaře od nás skutečně válec. Já ale nechci vzbuzovat přehnaná očekávání,“ prohlásil.
Investoři mají zájem také o prvoligový FC Hradec Králové, který patří městu. Tamní magistrát letos jednal s pěti zájemci o prodeji většinového podílu a nakonec se rozhodl, že prodá 89 procent akcií klubu.
„Předpokládáme, že na jaře by měl být znám nový majoritní akcionář, se kterým FC Hradec Králové již vstoupí do nové fotbalové sezóny,“ uvedla královéhradecká primátorka Pavlína Springerová.
Práva, poháry a hráči
Příchod nových investorů vyvolávají kromě generační obměny i další faktory. Jedním z nich je změna v prodeji práv na televizní a online přenosy dvou nejvyšších fotbalových soutěží, k níž došlo loni na podzim. Ligová fotbalová asociace za ně získá kolem 660 milionů korun ročně, zhruba třikrát víc než dosud.
„Do předešlé sezóny jsme dostávali zhruba 11 milionů ročně, teď je základ 24 milionů plus příplatky, třeba za umístění do pátého místa je to 18 milionů,“ popisuje změnu liberecký majitel Kania.
Díky nedávným úspěchům českých klubů v evropských pohárových soutěžích se zvyšuje počet týmů, které se do nich mohou kvalifikovat. Kluby přitom dostávají relativně bohaté prémie už za účast v těchto soutěžích a další bonusy pak získávají za uhrané body. Podle Kanii by například účast jeho klubu v Konferenční lize pokryla roční rozpočet Slovanu.
Úspěchy špičkových českých klubů v evropských soutěžích navíc znamenají přínos pro celé fotbalové prostředí. „Proto je důležité říct, že moje investice nesměřuje jen do Liberce, ale třeba z 60 procent vlastně i do Sparty, Slavie a Plzně,“ říká Kania.
„Jestli úspěšný trend českých klubů vydrží, bude navíc za dva tři roky běžné, že hráči i týmů na desátém či jedenáctém místě české ligy budou odcházet do nejlepších lig v Evropě,“ dodává.
I kluby, které se do evropských pohárů nedostanou, získají od UEFA takzvanou solidární platbu, která může dosáhnout výše až 20 milionů korun ročně. Jak také tento týden upozornily Seznam Zprávy, fotbalovému svazu se také za poslední rok a půl podařilo zvýšit příjmy od svých partnerů o 76 milionů korun.
Jak na fanoušky
Noví majitelé si všímají i nevyužitého potenciálu svých fanoušků. Zatímco v Brně zatím jen vzpomínají na průměrné dvacetitisícové návštěvy na ligových utkáních před třiceti lety, návštěvnost na domácích zápasech Tykačovy Slavie v letošní sezóně přesahuje 18 tisíc diváků. Spartě Praha Daniela Křetínského se zase za poslední tři roky podařilo ztrojnásobit příjem z prodeje dresů, šál a dalšího merchandisingu na 150 milionů korun ročně.
S výrazným zvýšením těchto příjmů počítají i noví investoři v brněnské Zbrojovce. „Zdroje příjmů jsou tři: marketing, partneři, fanoušci, stadion, vstupenky. Pak výchova hráčů a jejich prodej, ideálně rovnou do ciziny,“ řekl SZ Byznys Mynář.
S nezájmem diváků dlouhodobě bojuje Dukla Praha. Změny chce docílit její nový spolumajitel Matěj Turek. „Klub si zaslouží řádově širší fanouškovskou základnu. Toho ale nedosáhnete tím, že byste je nabaloval na stávající fanouškovské jádro, které je nám dlouhodobě věrné a kterého si vážíme,“ říká.
„Musíme to celé začít stavět od začátku. Musíme pracovat i s tím, že brand Dukla Praha vznikl jako nástroj propagandy a že hrdinové z bojů od Dukly často končili v komunistických věznicích,“ zamýšlí se. „Přemýšlíme o různých strategiích, ale zatím nemáme vybranou jednu cestu,“ dodává.
Hokej netáhne
Čeští hokejisté vybojovali letos zlato na domácím hokejovém šampionátu, o investice do klubů však mezi podnikateli velký zájem není. Domácí hokejové soutěže mají nižší sledovanost než ty fotbalové, kvůli tabulkovým tarifům na přestupy hráčů si za ně kluby nemohou říci tolik, kolik by chtěly, a také za marketingová práva dostávají hokejové týmy řádově méně než ty fotbalové.
„První fotbalová liga začíná dávat čím dál větší ekonomickou logiku, na rozdíl třeba od hokeje, což je v mnoha ohledech taková černá díra,“ říká Ondřej Kania. „Nejde jen o prodej hráčů, ale taky třeba o evropské soutěže, které sice hokej má, ale zájem o ně je minimální,“ dodává.
Na nedostatečné příjmy z prodeje televizních práv si v říjnu stěžoval majitel Komety Brno Libor Zábranský. „Tvoří osm procent rozpočtu Komety. To je naprosto směšné a dlouhodobě neudržitelné,“ řekl České televizi.
Ekonomické potíže tak doléhají i na jeden z nejbohatších českých klubů, Dynamo Pardubice, kde se většinový majitel Petr Dědek přetahuje s menšinovým podílníkem, městem Pardubice, o uhrazení kumulované ztráty 96 milionů.
Na prodej je podle informací SZ Byznys v současné době pouze klub Rytíři Kladno, který vlastní Jaromír Jágr. Kvůli nezaplaceným fakturám dal kladenský magistrát v říjnu tradičnímu klubu výpověď z městské hokejové haly.
O kladenské Rytíře má zájem podnikatel Tomáš Drastil. Ten koncem listopadu potvrdil, že o koupi klubu jednal přímo s Jágrem. Aktuální stav však komentovat nechtěl. „Nyní jsem již na dovolené. Můžeme se spojit po 6. lednu,“ napsal SZ Byznys.