Hlavní obsah

Boeingu se nedaří odlepit od země. Nové vedení má pomoci zapomenout na chyby

Foto: Acefitt, Wikimedia Commons

Boeing 737 Max.

Americký výrobce letadel Boeing má za sebou turbulentní začátek roku. Po upadlých dveřích za letu se opět dostal pod drobnohled, pondělní odchod generálního ředitele navíc připomněl minulé nehody.

Článek

Výrobce letadel Boeing je od letošního ledna pod výrazným tlakem. Porucha na letu Alaska Airlines totiž neodstartovala pouze sérii dalších skandálů, ale připomněla také nehody a defekty z minulosti.

Na Boeing nyní netlačí pouze aerolinky, které se dožadují svých opožděných objednávek a požadují lepší kontrolu výrobní kvality, ale také regulační orgány a cestující, kteří se začínají bát boeingy cestovat. Zpravodajský kanál NBC dokonce zjistil, že někteří cestující raději ruší nebo mění své lety, aby s letadly značky Boeing nemuseli letět.

Krize v pondělí vyvrcholila výměnou vedení společnosti. Svou funkci do konce roku opustí nejen generální ředitel Dave Calhoun, ale také několik dalších manažerů. Právě Calhoun se stal generálním ředitelem během poslední podobné krize Boeingu v roce 2020. Jeho předchůdce byl tehdy propuštěn po tragických haváriích letounů Max v letech 2018 a 2019. Pro kariéru obou ředitelů se stal osudným stejný model letadla.

„Oči celého světa se na nás upírají a já vím, že z tohoto okamžiku vyjdeme jako lepší společnost, která bude stavět na všech poznatcích, jež jsme během posledních let společně při obnově Boeingu nashromáždili,“ rozloučil se se svými zaměstnanci Calhoun. Kdo ho na pozici vymění, zatím není jasné.

Na změny okamžitě reagovali investoři a akcie Boeingu vzrostly zhruba o 1,3 procenta. Na zlepšení reputace ale bude společnost ještě muset zapracovat. Skandálů se jí totiž za poslední roky nastřádalo opravdu mnoho, připomeňme si tedy ty zásadní.

Problematický Max

Většina pozornosti se aktuálně soustředí na letouny Max, které společnost začala vyvíjet v roce 2011 v reakci na nová letadla konkurenčního Airbusu. Certifikované jsou aktuálně dva modely – Max 8 a Max 9.

Problémy letoun pronásledují hned od začátku, Boeing totiž při jeho uvedení výrazně bagatelizoval změny v jeho ovládání, především pak přidání stabilizačního systému MCAS, který nebyl vysvětlen pilotům.

Právě tento systém hrál významnou roli hned ve dvou tragických haváriích Boeingu. Nejprve u letu indonéské aerolinky Lion Air 610, který se v roce 2018 zřítil do Jávského moře a při kterém zahynulo všech 189 pasažérů. A následně u havárie letu Ethiopian Airlines 302. Ten se zřítil o pět měsíců později, zemřelo všech 157 osob na palubě. Jak se později ukázalo, systém předával letadlu chybné údaje a tlačil nos letadla dolů, s čímž neinformovaná posádka nemohla nic udělat.

Druhá havárie vedla k téměř dvouletému uzemnění všech letadel typu Max po celém světě. Letadla mohla znovu vzlétnout až po výrazných změnách ve fungování systému. Tím ale problémy Maxů neskončily. Lednový incident letu společnosti Alaska Airlines téma jejich bezpečnosti totiž znovu otevřel. Letadlo, kterému upadly ve vzduchu dveře, bylo totiž také Max. Incident se naštěstí obešel bez obětí, důvěra v bezpečnost letadel Boeing ale okamžitě klesla.

Špatně utažené šrouby

Vyšetřování odhalilo, že ve dveřích chyběly čtyři zásadní šrouby a část byla špatně namontovaná, což měli na starost mechanici dodavatele leteckých konstrukcí Spirit AeroSystems Holdings, psala v únoru agentura Reuters. O měsíc později společnost objevila nedostatky asi u 50 dosud nedodaných modelů 737 Max. Necelé dva týdny před nehodou přitom Boeing vyzval společnosti, které s Maxem létají, aby zkontrolovaly, jestli mají všechny šrouby správně utažené.

Lednový incident ale nebyl pro Boeing novinkou, části trupu se u některých jeho letounů utrhly již dříve. Například v roce 2018 během letu společnosti Southwest Airlines se z motoru letadla utrhl kus krytu. Ten následně rozbil okno, vedle kterého seděla jedna z cestujících. Po ztrátě tlaku v kabině byla částečně vysáta z letadla, a než ji ostatní cestující stačili vtáhnout zpět dovnitř, utrpěla zranění, na jejichž následky posléze zemřela v nemocnici. Během dalšího z letů stejné aerolinky se pak ve vzduchu otevřel kus střechy, kvůli čemuž několik cestujících omdlelo a jedna z letušek si zlomila nos.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) u modelů Max dále vyšetřuje několik požárů motoru, ulomenou lopatku motoru a prasklou pneumatiku.

Problémy s dalšími letadly

A problémy zdaleka nekončí – FAA také začátkem ledna upozornil piloty, aby u modelů Max omezili používání systému proti námraze. Vstupní otvory kolem motorů by se totiž mohly přehřát a utrhnout. Boeing FAA v lednu požádal o bezpečnostní výjimku do té doby, než najde dlouhodobé řešení. Ve výškách, kde se letadla pohybují, je přitom vybavení proti námraze nepostradatelné.

Necelý týden poté oznámil FAA další problém, a to s ochranou proti námraze u letadla 787 Dreamliner, píše CNN. Vadné těsnění by prý mohlo způsobit poškození vstupního otvoru motoru a hrozilo by vážné poškození letadla. U modelů 787 se pak společnost potýká také s dalšími výrobními problémy, které občas zdržují dodávky.

Doporučované