Hlavní obsah

Boeing přichází o zakázky z Číny. Jeho akcionářům to vadit nemusí

Foto: Robin Guess, Shutterstock.com

Letoun Boeing 737 MAX v barvách aerolinek Alaska Airlines. Právě jednomu z takových strojů upadl za letu kryt nouzového východu.

Americký výrobce letadel Boeing by mohl být jedním z poražených americko-čínské celní války. Firma totiž patří k předním americkým exportérům a Čína už dala najevo, že o jeho stroje nestojí. Záchrana může přijít od Pentagonu.

Článek

Nový Boeing 737 Max určený pro čínskou aerolinku Xiamen čekal ve městě Čou-šan na finální práce a předání. Místo toho se však vrátil přes Pacifik zpátky do USA. Nebyl jediný, další dva stroje potkal nebo brzy potká stejný osud a další letouny se přes oceán ani nepodívají.

To je pro americkou společnost problém. Čínský trh je pro výrobce komerčních letounů největší a nejrychleji rostoucí. Podle výkonného ředitele AeroDynamic Advisory Richarda Aboulafia, na jehož analýzu odkazuje server televizní stanice CNN, se před vypuknutím celní války předpokládalo, že si čínští přepravci pořídí od Boeingu celkem 8 830 letadel, což by odpovídalo 10 až 15 procentům globální poptávky.

Jenže americký prezident Donald Trump rozpoutal celní válku, která postavila všechny odhady úplně na hlavu.

Jen letos měl Boeing dodat do Číny 50 letadel, podle šéfa americké společnosti Kellyho Ortberga by měli být schopni pro tato letadla najít jiné kupce, například se o deset kusů přihlásili Indové. Ale co bude s dalšími objednanými stroji, to je zatím v mlze.

„Nebudeme nadále vyrábět letadla pro zákazníky, kteří si je nekoupí,“ řekl Ortberg pro britský deník The Guardian.

Trumpova cla na Seznam Zprávách

Americký prezident Donald Trump ve středu večer 2. dubna 2025 oznámil tvrdá cla na zboží z téměř celého světa. Cla poškodí i Evropskou unii a především její průmysl, na kterém stojí i Česká republika. Akcie a trhy reagovaly okamžitým propadem.

Seznam Zprávy publikovaly články, analýzy a rozhovory k tomuto tématu. Zde vám přinášíme ty nejdůležitější.

Peking se na takový scénář zřejmě chystal, protože do centrály Boeingu v Crystal City ve Virginii nepřišla od roku 2019 od čínských aerolinek objednávka na jeden jediný kus. Ztráta zásadního trhu musí manažery americké firmy děsit, zvlášť pokud si evropský arcikonkurent Airbus přístup do Číny udrží.

Celní válka, pokud se po 90denním odkladu rozhoří naplno, se může také projevit tím, že by finální stroje z produkce Boeingu mohly podražit, protože v dodavatelském řetězci jednotlivé součástky pocházejí z různých zemí zatížených různými cly.

Celní válka akcie neovlivnila

Hodnotu firmy celní válka zatím neovlivnila. Naopak, od zavedení nových tarifů akcie Boeingu mírně posilují a zlepšila se i ztrátovost firmy. Zatímco v prvním kvartálu minulého roku se společnost podle deníku The Guardian potýkala se ztrátou 355 milionů dolarů, v tomto roce se ztráta snížila na „pouhých“ 31 milionů dolarů.

Podle portálu Companies Market Cap, který sleduje tržní hodnotu firem, se Boeing momentálně nachází na 122. místě žebříčku nejhodnotnějších společností na světě s tržní hodnotou necelých 130 miliard dolarů. Ve středu akcie letecké společnosti stouply o 5,7 procenta.

Problémy v oblacích

Společnost se v posledních letech potýkala s problémy letounu 737 Max. Poslední incident se stal minulý rok v lednu letecké společnosti Alaska Airlines. Zbrusu nové letadlo této řady během letu ztratilo část trupu, která zakrývala nouzový východ. Naštěstí se nehoda obešla bez vážných zranění a posádce se podařilo nouzově přistát.

Vyšetřování incidentu poukázalo na šlendrián ve výrobě a připomenulo dvě nehody z let 2018 a 2019, při kterých zemřelo dohromady 346 lidí. K první nehodě došlo na podzim roku 2018, letadlo indonéské společnosti Lion Air se zřítilo do Jávského moře v Indonésii.

Druhá nehoda se stala v Etiopii, kdy se letadlo zřítilo pouhých šest minut po vzletu z etiopského hlavního města Addis Abeba. Na vině byl v obou případech problém s asistenčním softwarem. V reakci na to byly všechny flotily této řady staženy z provozu a na nebe se vrátily až v roce 2021.

Časová osa kauzy Boeing 737 MAX

Doporučované