Hlavní obsah

Další řetězec se vrhl na online prodej. Pilotní prodej ladil půl roku

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Řetězec prodejen Billa s bývalými manažery online prodejce Košík.cz spouští vlastní e-shop a vrhá se do ostrého souboje se zavedenými online supermarkety.

Článek

Po půl roce ladění pilotního provozu spustila Billa v tuzemsku e-shop, kde nabízí devět tisíc položek potravin a spotřebního zboží. Chce se stát dvojkou na trhu. V objemu se s největšími rivaly zatím zdaleka měřit nemůže. Z hlavního skladu na periferii Prahy v Horních Počernicích odbavuje stovky objednávek denně. S nákupy míří do Prahy a středních Čech. Na „východní frontě“ obsluhuje Brno a blízké okolí až ke Slavkovu.

E-shop Košík.cz se po osmi letech dostal zhruba na pět tisíc objednávek denně, což je maximální kapacita pražského skladu Billy. Ještě větší náskok má lídr trhu Rohlík.cz. Síť s obratem 13,5 miliardy korun rozváží podle informací SZ Byznys v Česku přibližně 30 tisíc nákupů denně.

Z kamenné konkurence už má svůj e-shop řetězec Tesco, Albert, online trh si v Plzni oťukává Penny Market. Kaufland v tomto roce spustil své tržiště a diskont Lidl, jeho bratr z německé skupiny Schwarz Gruppe, dlouhodobě boduje s populárním e-shopem se spotřebním zbožím, elektronikou a vybavením do domácnosti.

Billa si svůj hendikep uvědomuje, vytahuje proto hned na začátku trumfy, kterými chce na svou stranu získat loajální zákazníky. Ty oslovuje dopravou zdarma u všech objednávek (zákazník musí nakoupit alespoň za 500 Kč), doručením do tří hodin nebo přípravou části čerstvého sortimentu, jako je pečivo či saláty, teprve ve chvíli, kdy si zákazník zboží objedná. Příprava probíhá v rámci obou skladů v Praze a Brně. Dopravu zdarma nabízí i konkurence, ale až u nákupů s větší hodnotou. Rohlík.cz požaduje 1500 korun, Košík 1200 korun.

Do dvou let dvojkou trhu

Řetězec ze skupiny Rewe v online prostředí nabízí devět tisíc položek, tedy nabídku svých největších prodejen. Nemá zatím některé služby, které jsou u konkurence běžné: mobilní aplikaci plánuje spustit ke konci roku a v pořadníku je také služba klikni a vyzvedni. Podobně jako ostatní nabízí Billa časové sloty pro doručení zboží.

„Do konce roku 2025 máme ambici nabídnout naše služby po celé České republice a stát se druhým nejsilnějším hráčem v prodeji potravin online v ČR,“ uvedl ředitel Liam Casey. Naznačil, že další zastávkou by měla být Ostrava a okolí.

Na druhou stranu firma nemá závazné termíny pro otevírání nových rozvozových oblastí. Zásadní podle vedoucího oddělení e-commerce řetězce Billa Petra Toupala je, aby zákazník dostával kvalitní potraviny. „To je možné i díky tomu, že nedoručujeme z filiálek, ale máme sklady, v nichž třikrát denně pracovníci přebírají ovoce a zeleninu,“ řekl.

Konkurence nespí

Průkopníkem kombinace velkých prodejen a internetového nakupování potravin v Česku se v roce 2012 stalo britské Tesco. O šest let později vstoupil na trh Globus, který však dodnes neumožňuje rozvážku domů, ale jen vyzvednutí zboží v hypermarketech na pražském Zličíně a v Ostravě.

V roce 2021 přišel řetězec Albert v Brně se službou „Albert domů zdarma“. V expanzi se soustředí hlavně na oblast Moravy a Slezska. Kromě moravské metropole zaváží Olomouc, Ostravu, Zlín a jejich okolí. Zákazníkům, kteří objednají dopoledne, může zboží doručit ještě týž den do 17 hodin. V ostatních případech doručuje do druhého dne, za což zákazník neplatí dopravu.

Ve stejném roce uprostřed covidu rychle zareagoval na boom internetového nakupování i Penny Market. Jeho první kroky také směřovaly mimo pražský velmi konkurenční trh, kde dominuje Rohlík.cz. V Plzni a blízkém okolí spustil službu „Penny Domů!“, kde si chtěl především vyzkoušet, jak online trh funguje. Dodnes se e-shop nedočkal rozšíření, třebaže si jej obchod pochvaluje.

E-shopy s potravinami v Česku

Mezi největší tuzemské obchody, které nabízejí možnost objednat si nákup, patří:

  • Rohlik.cz
  • Tesco
  • Košík.cz
  • Albert
  • Penny

„S jeho fungováním jsme velmi spokojeni a zpětná vazba od našich zákazníků je také pozitivní. Pro další rozvoj v oblasti e-commerce se ale zabýváme i jinými alternativami. Pilotní spuštění zcela nového projektu připravujeme v nejbližších týdnech,“ říká mluvčí Tomáš Kubík.

Z nezávislých obchodníků prodává přes internet družstevní síť Coop. Zboží nedostanou zákazníci až domů, ale musí si je vyzvednout v jedné z pěti set zapojených prodejen.

„Celý koncept e-shopu je pro nás dobrým doplňkem celé strategie zaměřené na regiony. Naše obchody - typicky v regionech - jsou obvykle v pěší dostupnosti místních obyvatel. Proto nejdeme směrem rozvážky, ale chceme spíše rozšiřovat komfort zákazníků,“ vysvětlil Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje sítě Coop. Jako výdejní místa slouží také moderní automatické prodejny 24/7, kde si lidé mohou zboží vyzvednout kdykoliv.

Doporučované