Článek
Válka na Ukrajině zasáhla mnohá odvětví, autoprůmysl nevyjímaje. Pokračující konflikt na Ukrajině má tak dopad na řidiče a automobilky po celé Evropě. Poté, co Rusko zaútočilo na Ukrajinu, se zvedly ceny pohonných hmot na rekordní hodnoty. A dodavatelské řetězce čelí opět zhoršujícím se podmínkám v Evropě.
Například Volkswagen pozastavil výrobu v závodech v Drážďanech a Cvikově (Zwickau), a to kvůli nedostatku elektrických kabelů, které pocházejí z Ukrajiny. To aktuálně ovlivňuje výrobu elektromobilů VW ID3, ID4 a Cupra Born.
Ukrajinská firma Leoni AG vyrábí tyto systémy i pro jiné evropské výrobce aut, jimž uzavření dvou fabrik na Ukrajině může způsobit vážné problémy.
Situace nás přinutila přehodnotit naše operace v Rusku.
Problémy spojené s autoprůmyslem ale pocítí i Rusko, k němuž se kvůli invazi na Ukrajinu a sankcím obrací stále více společností zády. A výjimkou nejsou ani automobilky.
Například koncern Volkswagen pozastavil výrobu ve svých dvou ruských továrnách. Společnost navíc zastavila export produktů značek, jako jsou Audi, Bentley, Porsche nebo Škoda.
Podobně se zachovaly i další automobilky, například Ford. „Společnost Ford je hluboce znepokojena invazí na Ukrajinu a z ní vyplývajícími hrozbami pro mír a stabilitu. Situace nás přinutila přehodnotit naše operace v Rusku,“ uvedla značka se sídlem v Detroitu v oficiálním prohlášení.
Společnost Renault také pozastavila výrobu ve třech ruských závodech, důvodem je nedostatek komponentů. Cena akcií francouzského výrobce se však bezprostředně po invazi propadla téměř o čtvrtinu kvůli jeho závislosti na ruských součástkách a vlastnictví značky Lada.
Renault a jeho dceřiné společnosti prodaly v Rusku během roku 2021 přibližně 500 tisíc vozů, což představuje 18 procent jeho celkových celosvětových dodávek. Přestože přesná čísla nebyla zveřejněna, značné procento těchto vozidel bylo vyrobeno v Rusku.
Vývoz do Ruska pozastavil i německý výrobce Mercedes-Benz. Ten v Rusku během roku 2021 prodal zhruba 45 tisíc vozů, což jsou zhruba 2,2 procenta jeho celosvětových dodávek. Necelá polovina z těchto aut se vyráběla v ruských závodech. „Až do odvolání pozastavujeme vývoz osobních automobilů a dodávek do Ruska i místní výrobu,“ uvedla německá značka v oficiálním prohlášení.
Automobilky, které omezují výrobu v Rusku nebo export
- BMW
- Ford
- General Motors
- Honda
- Jaguar Land Rover
- Mercedes-Benz
- Renault
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Podle serveru BBC pozastavila společnost Jaguar Land Rover dodávky nových vozů do Ruska, to samé oznámilo i Volvo.
Mezitím Stellantis, mateřská značka společností Fiat, Chrysler, Peugeot nebo Citroën, zřídila podle BBC dvě pracovní skupiny, které se mají zabývat dopady invaze a jejich řešením. Jedna skupina má údajně sledovat sankce uvalené západními zeměmi na Rusko a druhá sleduje zaměstnance firmy sídlící na Ukrajině.
Výkonný ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares před pár dny uvedl, že koncern nemá v plánu omezovat tamní výrobu. „Myslíme si, že bychom neměli míchat režim a lidi,“ řekl v rozhovoru pro CNN Business koncem minulého týdne. Tavares však začátkem tohoto týdne podle některých zdrojů otočil – především kvůli problémům s dodávkami komponentů. Je proto možné, že společnost přece jen svou výrobu v Rusku pozastaví.