Hlavní obsah

Auto na „operák“ podražilo až o čtvrtinu. Zákazníci si přestávají diktovat

Adam Szabó, generální ředitel Driveta, věří, že i přes inflaci se zájem o operativní leasingy zvýší. Jen jejich firma letos poroste o 50 %.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Potíže automobilek i rostoucí inflace zdražily operativní leasingy až o 25 % a ceny ještě porostou v závislosti na vývoji ekonomiky. Za prvního čtvrt roku objem leasingů meziročně rostl, na auta se ale čeká až rok.

Článek

Velkým problémem je vzhledem k potížím automobilek nedostatek vozů na trhu. A dlouhé dodací lhůty. To přináší hned několik nových trendů, shodují se všichni redakcí oslovení poskytovatelé operativních leasingů.

Zákazníci si především přestávají „diktovat“, jaké auto chtějí, a spokojí se i s jinou značkou, než původně preferovali.

„V současné situaci není problém čekat na nový vůz klidně přes rok. Dříve bylo téměř nemyslitelné, aby zákazník vystoupil z Octavie a přesedlal do Kia Ceed nebo Hyundai i30, z Fabie do Peugeotu 208, nebo ze Škody Kamiq do Opelu Mokka. Automobilky se ale kvalitativně hodně srovnaly, a tak jsou zákazníci výrazně ochotnější zkoušet i značky, o kterých by v minulosti ani nepřemýšleli,“ říká Jan Hrubý, ředitel Mototechny Drive.

„Zájem firem mírně roste, místo tradičních fleetových vozů značky Škoda se více zaměřují na další značky, například na Hyundai, které má u některých modelů kratší dodací lhůty,“ potvrzuje Pavel Louda, majitel CAR4WAY.

Stejnou zkušenost mají v Drivetu. Hyundai i30 combi je momentálně nejžádanějším autem na „operák“. Nejen kvůli dostupnosti, ale i ceně.

„U tohoto modelu se pohybujeme kolem šesti, šesti a půl tisíce bez DPH splátky za měsíc. Ta částka už v sobě obsahuje garanční servis, pneumatiky, veškerá pojištění,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Adam Szabó, generální ředitel společnosti Driveto.

„Musíme reagovat na posuny ve výrobě vozů související s aktuální situací na trhu. To vede k prodlužování stávajících smluv. Zákazníci také častěji využívají alternativní značky vozů, které jsou dostupné k pronájmu dříve či za výhodnějších podmínek,“ komentuje situaci na trhu Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval.

Právě prodlužování stávajících smluv je další častá praxe, na které se všichni shodují. Než přijde auto nové. Někteří zákazníci tak nacházejí východisko na trhu s ojetými vozy

„Vidíme to na zájmu o auta vrácená po operativním leasingu, která prodáváme na našem prodejním místě CarNext. Pro mnoho privátních zájemců, ale i živnostníků nebo menších firem je to velmi rozumné řešení, protože jde vesměs o mladší vozidla, která byla po celou dobu řádně servisovaná a mají transparentní historii,“ uvádí pro SZ Byznys Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan, což je globální i tuzemský lídr ve správě firemních automobilových flotil.

Ceny (po)letí nahoru

Podle šéfa Driveta je znát, že Češi i na této položce začali šetřit. „Zatímco dřív poptávali auta trošičku nad jejich možnosti, poslední měsíce ukazují, že jsou v tomto ohledu skromnější a více koukají na peníze. Dříve chtěli auto za nějakých 11 tisíc, dnes se pohybujeme o 1500 měsíčně méně,“ říká Adam Szabó s tím, že opatrnost sledují už i u firem.

Ceny operativních leasingů přitom rostou a ještě stoupat budou. Kopírují totiž nejen obecně inflaci, která jen za červen přesáhla 17 procent, ale také ceny aut a potíže jejich výrobců.

„S ohledem na aktuální ekonomickou situaci, kdy zdražují úrokové sazby, rostou náklady na servis nebo na komponenty, jako jsou například zimní pneumatiky, kdy automobily zdražily meziročně i o 15 procent, tak se to samozřejmě promítlo i do splátky u operativních leasingů a pronájmů. Meziročně je nárůst výše splátek okolo 25 procent,“ vyčísluje Jan Hrubý, ředitel Mototechny Drive spadající pod Aures Holdings.

Trend zdražování bude podle Pavla Loudy z CAR4WAY pokračovat. „Tempo růstu cen bude záležet na vývoji ekonomiky. Růst úrokových sazeb souvisí s novým trendem, kdy se firmy více rozmýšlejí, zda je zrovna nyní ta správná doba pro obnovu vozového parku,“ říká.

Přesto je podle poskytovatelů pronájmů tato cesta pro mnohé stále výhodná. „Růst cen operativního leasingu je nepoměrně nižší oproti růstu nákladů na financování vozu jinými finančními produkty, například finančním leasingem, či nákupu a provozu auta za hotové,“ je přesvědčen Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval.

Pohledem asociace

Za první čtvrtletí roku objem leasingů a úvěrů na nová osobní auta i počet profinancovaných vozů meziročně rostly. Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly domácnostem 888 milionů korun, meziročně o 5,3 procenta více. Počet nových osobních aut v této kategorii stoupl o 9,3 procenta na 2830. Podniky si od členů ČLFA půjčily na nové osobní vozy 5,78 miliardy korun, o 2,4 procenta více než v prvním čtvrtletí loni. U firem počet nových osobních vozů letos stoupl o 1,8 procenta na 9286.

Podíl operativního leasingu přitom podle počtu nově uzavřených smluv tvořil v privátní sféře 13,3 procenta a ve firemní 46,8.

V posledních třech letech asociace pozorovala neustálý nárůst průměrné výše leasingu nebo úvěru na nový osobní automobil. Jenom za loňský rok to bylo navýšení meziročně o 13,5 procenta u domácností a o 6,6 procenta ve firemní sféře. V letošním prvním čtvrtletí došlo poprvé po delší době k narušení tohoto trendu.

Nelze vyloučit, že jak privátní zájemci, tak podnikatelské subjekty začali vnímat zhoršený makroekonomický vývoj, zejména vysokou inflaci, a proto jsou s investicemi opatrnější.
Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA

„Nelze vyloučit, že jak privátní zájemci, tak podnikatelské subjekty začali vnímat zhoršený makroekonomický vývoj, zejména vysokou inflaci, a proto jsou s investicemi opatrnější. Na druhou stranu stále platí, že situace na trhu s novými automobily, tedy jejich nedostatek a neustálé zdražování všech vstupů, nahrává spíše dalšímu zvyšování cen. Zatím je tedy předčasné vyvozovat, že dochází k trvalejší změně v dosavadním vývoji. Uvidíme, jaká čísla přinesou další měsíce,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.

Přes strach ze zdražování i potíže automobilek například Driveto letos očekává růst o 50 procent na 300 milionů korun z loňských dvou set. Jen za první pololetí rostlo o 35 procent.

„Ten zájem a růst není tak agresivní, jak jsme si začátkem roku slibovali. Tím že auta nejsou skladem, tak i kdyby zájem byl vyšší, nejste schopni tolik aut dodat,“ říká šéf společnosti, která si zakládá na dodání auta k zákazníkovi dva týdny od objednávky.

„A jak dokazují výsledky v žebříčku Deloitte Technology Fast 50, přesně toto funguje. Již v prvním roce, kdy se Driveto do programu přihlásilo, obsadilo třetí místo mezi nejrychleji rostoucími společnostmi ve střední a východní Evropě v hlavní kategorii,“ říká Kateřina Tóthová, senior manažerka v oddělení auditu společnosti Deloitte.

Budoucnost patří technologiím

Podle tajemníka České leasingové a finanční asociace bude mít operativní leasing významnou pozici na trhu i do budoucna. „Nebankovní nástroje včetně operativního leasingu dobře poslouží v očekávaných strategických celospolečenských procesech, jakým je přechod k nízkouhlíkové ekonomice, který si vyžádá masivní investice nejen veřejného, ale i soukromého sektoru. Mnoho firem, zejména malých a středních podniků, je bude realizovat právě pomocí nebankovních finančních produktů, tedy i operativním leasingem,“ je přesvědčen Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.

Pokud jde o další vývoj financování, jsme podle šéfa lídra trhu ve své kategorii Lease Plan na prahu významnějších změn, které budou souviset s nástupem alternativních pohonů, ale i s posunem ve vnímání aut ze strany klientů, zejména mladší generace. Dnešní vyhrocená situace na energetickém trhu podle něj ještě více urychlí investice do technologického rozvoje.

„Výrazně vzrostou zejména investice do solárních systémů instalovaných na rodinné domy a pro jejich majitele se pak stane elektromobilita finančně nejrozumnější cestou. Posílí to poptávku po elektromobilech, ale také po jejich financování. Vzhledem k cenám elektromobilů je bude většina uživatelů financovat z externích zdrojů,“ říká Martin Brix a dodává:

„Očekáváme, že z toho bude profitovat i operativní leasing, u nějž odpadá úvodní akontace a zákazník v pravidelných splátkách zaplatí pouze tu část z hodnoty vozu, kterou během trvání leasingu spotřebuje.“

V úvodním videu si pusťte celý rozhovor s Adamem Szabó, generálním ředitelem Driveta.

Doporučované