Článek
Prodej nových osobních aut v Evropské loni klesl o 2,4 procenta na 9,7 milionu. Za poklesem je hlavně nedostatek polovodičů, který ovlivnil výrobu automobilů v celém roce, ale zejména ve druhém pololetí. Ve své zprávě to v úterý uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V Česku prodej osobních aut vzrostl, a to o 1,9 procenta na 206 876.
V prosinci se prodej nových aut v EU meziročně snížil šestý měsíc za sebou, tentokrát o 22,8 procenta na 795 295 vozů. Většina trhů v tomto regionu zaznamenala dvouciferný pokles, včetně čtyř největších. V Itálii pokles prodeje činil 27,5 procenta, v Německu 26,9 procenta, ve Španělsku 18,7 procenta a ve Francii o 15,1 procenta. Prodej se v prosinci naopak zvýšil v Bulharsku, Chorvatsku, Lotyšsku a ve Slovinsku. V Česku v prosinci prodej nových osobních aut meziročně klesl o 20,3 procenta na 16 208.
Z větších výrobců se v prosinci nedařilo skupině Volkswagen, která v EU prodala meziročně o 31,6 procenta aut méně. Automobilce Škodě Auto, která je součástí skupiny, prodej v EU meziročně klesl o 28,9 procenta na 38 861 aut. Za celý loňský rok skupině Volkswagen prodej klesl o 4,8 procenta. Škodě Auto pak o 9,8 procenta.
Výrazně nižší prodej (minus 25 procent) měla v prosinci i skupina Stellantis, jejíž součástí jsou značky Peugeot, Fiat nebo Citroën. O 21,6 procenta klesl v prosinci prodej skupině Toyota. Nejvýrazněji ale klesl prodej značkám Honda (o 53,7 procenta), Jaguar Land Rover (o 43,3 procenta) a Mazda (o 42,6 procenta).