Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Po rozsáhlé a nákladné expanzi online supermarketu Rohlík do dalších zemí střední Evropy se skupina, jejímž zakladatelem je podnikatel Tomáš Čupr, dostává hlouběji do červených čísel.
Podle zveřejněného auditu konsolidované účetní závěrky společnosti Rohlik.cz investment, prostřednictvím které Čupr ovládá svůj podíl ve skupině, čelí Rohlík zápornému vlastnímu kapitálu ve výši 5,5 miliardy korun.
Skupina zároveň k 30. dubnu letošního roku vykázala ztrátu 1,5 miliardy korun. Na zprávu upozornily Hospodářské noviny.
Záporná čísla jsou podle dokumentu důsledkem vysokých nákladů spojených s expanzí v Česku i v několika evropských zemích, například v Maďarsku, Rakousku, Německu a Rumunsku. Svou roli sehrály také odpisy kladného konsolidačního rozdílu, šlo o více než 48 milionů korun.
Vedení společnosti se však i přes záporný kapitál domnívá, že dlouhodobá existence skupiny nebude ohrožena. „Vedení skupiny podniká kroky k dosažení kladného vlastního kapitálu,“ stojí ve zprávě.
V červnu letošního roku například firma zvýšila základní kapitál prostřednictvím nových akcií, což přineslo přibližně 160 milionů eur (asi 4 miliardy korun). Tato suma zahrnuje jak úpis akcií, tak úvěr od Evropské investiční banky.
Změnou je také pokles Čuprova podílu ve skupině, který nyní činí 42,19 procenta.
„V rámci investičního kola společnost Rohlik Group a.s. získala dodatečné finanční prostředky v souhrnné výši zhruba 1 742 697 tis. Kč, kdy upisovateli byli stávající investoři,“ vysvětluje pokles podílu podnikatele konsolidovaná závěrka.
Například ještě v roce 2019 tvořil Čuprův podíl více než sedmdesát procent.
Skupina, která v loňském roce utržila 17,8 miliardy a která zároveň jako celek zatím nevydělává, se v zahraniční expanzi chystá dále pokračovat.
„V celé Evropě je obrovská poptávka po online prodeji potravin doručovaných rychle a spolehlivě bez kompromisů na kvalitě. Nevidíme to jako krátkodobý fenomén, ale jako dlouhodobou příležitost,“ uvedl v červnu zakladatel a ředitel Tomáš Čupr.
Rohlik Group nechtěl prozradit města, na která ve své strategii cílí. Čupr se v minulosti netajil tím, že zásadní je pro něj Německo, a do budoucna prý pomýšlel na Hamburk, Düsseldorf a Kolín nad Rýnem.
„Když vyhrajeme Německo, budou i další země. Když teď rozmělníme pozornost a peníze do tří zemí – na Itálii, Španělsko a Německo –, je šance, že každou z nich uděláme trochu špatně,“ řekl loni v rozhovoru pro SZ Byznys.