Hlavní obsah

Apple překonal odhady, trápí ho ale čínský zájem o tamní značky

Foto: Apple

Apple v Číně ztrácí kvůli tamní konkurenci. Ilustrační foto.

Zisk i tržby americké společnosti Apple překonaly odhady expertů. Firma si ale pohoršila v Číně, kde její tržby meziročně klesly o 11 procent. Celosvětově klesly i prodeje iPhonů.

Článek

Americká technologická společnost Apple v prvním čtvrtletí svého finančního roku zvýšila čistý zisk meziročně o 7,1 procenta na 36,33 miliardy dolarů, a překonala tak odhady. Tržby v Číně a prodej iPhonů ale byly slabé kvůli silné čínské konkurenci a pomalému zavádění funkcí umělé inteligence (AI). Firma to uvedla v páteční tiskové zprávě po skončení obchodování na americké burze.

Tržby se ve čtvrtletí, které skončilo 28. prosince, zvýšily o čtyři procenta na rekordních 124,3 miliardy dolarů. Analytici v anketě agentury Bloomberg v průměru odhadovali tržby na 124,1 miliardy dolarů. Tržby a zisk společnosti podpořil vyšší než očekávaný prodej iPadů a Maců, kde zákazníky nalákaly ke koupi nových modelů nové čipy.

Tržby z prodeje chytrých telefonů ale mírně klesly na 69,14 miliardy USD, zatímco analytici v anketě společnosti LSEG očekávali 71,03 miliardy USD. Tržby v Číně, která je pro firmu jedním z největších trhů, meziročně klesly o 11 procent na 18,51 miliardy dolarů. Analytici odhadovali čínské tržby na 21,33 miliardy dolarů.

Apple klade v nové generaci chytrých telefonů iPhone, kterou představil na podzim, zvláštní důraz na AI. Nové funkce však bude zavádět postupně. V Evropě se mnohé z nich dostanou k uživatelům až v dubnu.

„Trh zklamal prodej mobilních telefonů iPhone, které slouží jako nástroj na prodej dalších produktů a služeb. Apple stále reportuje slabší výsledky z Číny, tudíž na obnovu na tamním trhu bude potřeba ještě čekat,“ uvedl pro ČTK analytik XTB Tomáš Cverna.

I přes slabší prodeje iPhonů a horší výsledky v Číně reagovali investoři na zveřejněné finanční výsledky pozitivně a akcie společnosti vzrostly před otevřením trhu o tři procenta. Momentálně se pohybují okolo hodnoty 244 dolarů za akcii.

„V Číně je větší lokální konkurence,“ říká Mára

Apple se na čínském trhu s problémy potýká dlouhodobě. V komunistické zemi jsou pro firmu konkurencí hlavně lokální značky.

„V Číně má Apple rozhodne větší lokální konkurenci než kdekoli jinde. Jsou to hlavně značky jako Xiaomi a Huawei. Zrovna Huawei nedávno vyvinula svůj vlastní operační systém, což jen dokazuje, že stejně jako v umělé inteligenci, tak i ve smartphonech je Čína už schopná dostat se na jinou úroveň, než tomu bylo v minulosti,“ uvedl pro SZ Byznys k výzvám pro Apple na čínském trhu technologický expert Petr Mára.

Kromě zmíněných jsou dalšími tamními konkurenty pro kalifornskou firmu ještě společnosti Vivo, Oppo nebo Honor. Podle agentury Counterpoint Research měl Apple v posledním čtvrtletí roku 2024 na čínském trhu „pouze“ 14procentní podíl. Americká firma tak za svými čínskými konkurenty zaostává.

„Čína je stále často vnímána jako výrobní centrum, ale tamní trh se v posledních letech výrazně mění. Čínské společnosti už jsou schopny samy vyvíjet technologicky vyspělé a konkurenceschopné produkty,“ dodává Mára k situaci.

Doporučované