Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V rámci snah o zajištění férových podmínek v oblasti poskytování služeb vyzvala v září Evropská unie velké digitální společnosti k dodržování pravidel stanovených Aktem o digitálních trzích (DMA). Nyní má šesti internetovým společnostem vypršet lhůta pro splnění pravidel normy, jak avizovala agentura ČTK.
Mezi firmami, kterých se pravidla nyní týkají, jsou platformy, přes které podnikatelé oslovují koncové zákazníky. Rozhodnutí o tom, které firmy (takzvaní strážci přístupu) to jsou, je v gesci Evropské komise. Nařízení se zatím týká firmy Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta Platforms (Facebook, Instagram), Microsoft a čínské ByteDance, která vlastní platformu TikTok.
Podle informací webu francouzského televizního kanálu France24 se seznam může brzy rozšířit o další giganty. Kritéria strážce přístupu totiž splňuje i rezervační systém Booking a sociální síť X Elona Muska.
Akt o digitálních trzích vydal Evropský parlament a Rada EU na podzim 2022 s účinností od 2. května 2023. Cílem nařízení je zajistit rovné podmínky digitálního trhu a omezit moc strážců přístupu v oblasti služeb poskytovaných například on-line zprostředkovateli, internetových vyhledávačů, webových prohlížečů, on-line sociálních a reklamních sítí nebo operačních systémů.
Nařízení má umožnit snazší vstup na trh a nastavit rovné podmínky hospodářské soutěže nebo zajistit bezproblémové posílání zpráv mezi aplikacemi různých vlastníků. Mimo jiné má také zaručit transparentnost v zacházení s údaji o zákaznících, které Google či platformy Meta sbírají prostřednictvím reklamy.
Výsledky nepřijdou okamžitě
Velké technologické firmy už upravily své služby tak, aby vyhovovaly požadavkům EU, jak popsal web Euronews. Například společnost Google už umožňuje evropským uživatelům vybrat si, kterým službám dovolí sdílet své údaje.
Společnosti ovšem musí splnit všechny požadavky DMA do 7. března, vliv normy na internetové prostředí se ale projeví až s odstupem. „Po uplynutí lhůty nastane období právní nejistoty, protože Evropská komise musí podrobně přezkoumat řešení jednotlivých společností pro zajištění souladu s předpisy,“ uvedl vedoucí evropské části mezinárodní právní organizace Computer and Communications Industry Association (CCIA) Daniel Friedlaender.
Varoval přitom ovšem před přílišným svázáním pravidly. „Regulační orgány musí odolat snaze o politizaci procesu,“ řekl. „Komise musí umožnit technologickým společnostem, aby se stále odlišovaly od ostatních. V opačném případě by se mohlo stát, že se on-line služby začnou více podobat nebo budou nuceny vzdát se funkcí, které je odlišují od konkurence,“ upozornil.
„Dodržování předpisů je třeba vnímat jako trvalý proces, který vyžaduje neustálý dialog mezi Komisí, určenými technologickými firmami a třetími stranami,“ dodal Friedlaender.
Jedním z impulsů k přitvrzení pravidel hospodářské soutěže byla stížnost streamovací služby Spotify na App Store společnosti Apple v roce 2019. Jak uvedla agentura ČTK, podle komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové Apple omezoval vývojáře v informování spotřebitelů o alternativních a levnějších hudebních službách dostupných mimo ekosystém Applu. „To je podle antimonopolních pravidel EU nezákonné,“ informovala. Evropská komise tento týden udělila společnosti pokutu ve výši 1,8 miliardy eur.