Článek
Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook ve čtvrtek slavnostně otevřel nový Apple store v čínské Šanghaji, kde značka v posledních měsících ztrácí na popularitě. I přesto se podle informací agentury Reuters před obchodem vytvořila dlouhá řada, ve které někteří lidé stáli dokonce i přes noc.
A další lidé mají podle CNN stále v plánu přijít, něco takového se totiž každý den nevidí. Nový obchod, který stál 11,6 milionu dolarů, je druhý největší Apple store na světě. Větší už je pouze prodejna na Páté avenue v New Yorku. Je také osmým obchodem, který společnost otevřela v Šanghaji, a sedmapadesátým v celé Číně.
„Půjdu a budu obchod tak trochu uctívat. Už jsem si zvykla na jejich design a systém,“ řekla pro CNN jedna z kolemjdoucích, která produkty Apple používá již několik let.
„Některým čínským značkám, jako je Huawei, se s jejich produkty také daří. Ale já na ně přecházet nebudu. U mezinárodních výrobků, pokud se vám značka líbí, by se neměly dělat žádné geopolitické rozdíly,“ svěřil se CNN další z kolemjdoucích.
Číňané se nyní poohlížejí spíš po místních značkách, jako je právě Huawei. Přestože se Apple v roce 2023 vůbec poprvé dostal na první místo na čínském trhu s chytrými telefony s rekordním tržním podílem 17,3 procenta, letos se mu příliš nedaří.
Během prvních šesti týdnů letošního roku klesly Applu v Číně meziročně prodeje o 24 procent, zjistila poradenská společnost Counterpoint Research. Tržní podíl společnosti Apple se v tomto období propadl za podíl společností Vivo, Huawei a Honor, zatímco prodeje konkurenčního Huaweie vzrostly o 64 procent.
Mise získat zpátky Čínu
Cookův velký výlet do Číny naznačuje, že se Apple snaží získat čínský trh zpátky, jen v minulém roce ji navštívil dvakrát. Apple v Šanghaji navíc plánuje rozšířit také své výzkumné centrum, otevřít by pak měl i novou laboratoř aplikovaného výzkumu v Šen-Čenu.
V rozhovoru pro deník China Daily pak Cook dokonce prohlásil, že neexistuje dodavatelský řetězec, který by pro ně byl tak důležitý jako Čína, a označil ho za nejvyspělejší na světě, píše Reuters.
„Čína zůstává pro Apple kritickým trhem, zejména v prémiovém segmentu nad 800 dolarů, kde má dominantní postavení,“ řekl pro CNN Ivan Lam, senior analytik společnosti Counterpoint.
„Vzhledem k oživení společnosti Huawei a dalších čínských výrobců telefonů, kteří se prosazují v off-line prodeji, Apple aktivně posiluje svou off-line přítomnost. Kamenné prodejny mu tak slouží jako klíčový nástroj k propagaci luxusních smartphonů,“ dodal.
Cook se během své návštěvy setkal také s čínskými dodavateli Applu, například s Wangem Chuanfu, zakladatelem a prezidentem společnosti BYD, jejíž elektronická divize dodává americké firmě komponenty. Navštívil i filmové studio a hovořil s místními vývojáři mobilních her.
Dále Cooka čeká cesta do Pekingu, kde by se měl zúčastnit Čínského rozvojového fóra, setkání zahraničních generálních ředitelů s vrcholnými čínskými politiky.