Článek
Amazon chce mít přepravu svých produktů čím dál víc pod kontrolou. V posledních letech si tak společnost v tichosti pronajímá soukromé nákladní lodě nebo vyrábí vlastní přepravní kontejnery, informoval server CNBC. A obezřetnost společnosti se vyplatí především zákazníkům, ke kterým tak zboží doputuje bez zbytečných průtahů.
Poměrně velká část maloobchodů se totiž v posledních měsících potýká s prodlevami a chaosem v rámci dodavatelského řetězce. A nápor na přepravu kvůli blížícím se vánočním svátkům neustává, spíše naopak. S problémy se tak potýká více přístavů, například ten v Los Angeles.
To potvrdil i analytik námořní dopravy Steve Ferreira. „V Los Angeles je 79 plavidel, která tam stojí až 45 dní a čekají, než vplují do přístavu,“ řekl. Plavidla Amazonu tak podle něj mají výhodu, protože v přístavech čekají zhruba dva dny.
Amazon „obchází“ přeplněné přístavy
Díky pronajímáním soukromých nákladních lodí k přepravě zboží může Amazon navíc kontrolovat, kam jeho zboží míří, a vyhnout se tak nejpřetíženějším přístavům. V praxi to vypadá asi tak, že loď dorazí do spíše nevyužívaného přístavu, kde už zásilku převezme kurýr.
„Většina lidí si myslí, že stačí přivézt loď do L. A. Ani je nenapadne zvolit odlehlejší přístav, a proto pak zažívají dvoutýdenní až třítýdenní zpoždění. Amazon očividně využil některé ze specializovaných strategií, které by podle mého názoru mělo aplikovat více společností. Trh to potřebuje,“ řekl Ferreira.
Zvýšené náklady na dopravu se nakonec vždy přenesou na spotřebitele.
Podle platformy CommerceIQ pro správu elektronického obchodu zaznamenal Amazon od ledna 2021 nárůst položek, které nejsou skladem, o 14 procent a průměrný nárůst cen o 25 procent.
„Lidé pociťují růst cen u všeho, co kupují. A zvýšené náklady na dopravu se nakonec vždy přenesou právě na spotřebitele,“ řekla pro CNBC Margaret Kiddová, profesorka University of Houston a expertka na dodavatelské řetězce a logistiku.
Cena nákladních kontejnerů roste
Amazon ale za kontrolu nad svým přepravním procesem zaplatil poměrně dost. V roce 2020 společnost za dopravu utratila více než 61 miliard dolarů, oproti necelým 38 miliardám dolarů, které zaplatil v roce 2019. Podle společnosti SJ Consulting Group internetový obchod momentálně doručuje 72 procent svých vlastních balíků, před dvěma lety to bylo pouhých 47 procent.
Gigant navíc přebírá kontrolu už v prvním kroku přepravy tím, že vyrábí své vlastní nákladní kontejnery. Kontejnerů je nedostatek, dlouhé čekací doby se prodlužují a kontejnery, které před pandemií stály méně než dva tisíce dolarů, nyní vyjdou až na 20 tisíc dolarů.
Amazon ale není jediným podnikem, který se snaží o podchycení problémů s transportem zboží. Pronájem lodí totiž zvolily například i řetězce jako Walmart, Ikea nebo Costco.