Hlavní obsah

Amazon má další problém. Zákazníkům prý vnucuje dražší zboží

Foto: Shutterstock.com/Sundry Photography

Zákazníci se podle žalobců mylně domnívají, že jim internetový prodejce zobrazuje nejvýhodnější nabídky. Ilustrační fotografie.

Společnost Amazon čelí dalšímu soudnímu procesu. Tentokrát jde o hromadnou žalobu, podle které má internetový prodejce upřednostňovat vlastní zisky před blahem spotřebitelů. Na vině má být především algoritmus společnosti.

Článek

Internetový prodejce Amazon čelí hromadné žalobě, podle které porušil zákon na ochranu spotřebitele. Amazon měl totiž přesměrovat stovky milionů zákazníků na zboží s vyšší cenou, aby vydělal na poplatcích, upozorňuje agentura Reuters.

Stížnost, kterou ve čtvrtek podali obyvatelé Kalifornie Jeffrey Taylor a Robert Selway, se odkazuje především na algoritmus internetového prodejce. Když zákazníci hledají produkty, Amazon často zastírá levnější možnosti s rychlejšími dodacími lhůtami. „Algoritmus klamavě upřednostňuje zisky společnosti Amazon před blahem spotřebitelů,“ uvádí se ve stížnosti. Žalobou se teď zabývá federální soud v Seattlu.

Amazon údajně vytvořil algoritmus „Buy Box“, aby zvýhodnil prodejce třetích stran, kteří se účastní programu Fulfillment By Amazon. V rámci toho pak platí „vysoké poplatky“ za skladování zásob, balení a dopravu, vrácení zboží a další služby, stojí v žalobě.

Žalobci požadují náhradu škody za to, že Amazon od roku 2016 údajně porušoval zákon státu Washington proti klamavým obchodním praktikám, což podle právníka žalobců Steva Bermana vedlo k „velké zátěži kladené na jeho zákazníky“.

Podle stížnosti, která se odkazuje na nedávný antimonopolní případ proti společnosti Amazon, se nakupující téměř v 98 procentech případů rozhodují podle nabídek, které jim na stránkách prodejce vyskočí. Zákazníci se totiž domnívají, že se jim zobrazují nejlepší ceny, což je podle Taylora a Selwaye omyl.

Doporučované