Článek
Internetový prodejce Amazon čelí hromadné žalobě, podle které porušil zákon na ochranu spotřebitele. Amazon měl totiž přesměrovat stovky milionů zákazníků na zboží s vyšší cenou, aby vydělal na poplatcích, upozorňuje agentura Reuters.
Stížnost, kterou ve čtvrtek podali obyvatelé Kalifornie Jeffrey Taylor a Robert Selway, se odkazuje především na algoritmus internetového prodejce. Když zákazníci hledají produkty, Amazon často zastírá levnější možnosti s rychlejšími dodacími lhůtami. „Algoritmus klamavě upřednostňuje zisky společnosti Amazon před blahem spotřebitelů,“ uvádí se ve stížnosti. Žalobou se teď zabývá federální soud v Seattlu.
Amazon údajně vytvořil algoritmus „Buy Box“, aby zvýhodnil prodejce třetích stran, kteří se účastní programu Fulfillment By Amazon. V rámci toho pak platí „vysoké poplatky“ za skladování zásob, balení a dopravu, vrácení zboží a další služby, stojí v žalobě.
Žalobci požadují náhradu škody za to, že Amazon od roku 2016 údajně porušoval zákon státu Washington proti klamavým obchodním praktikám, což podle právníka žalobců Steva Bermana vedlo k „velké zátěži kladené na jeho zákazníky“.
Podle stížnosti, která se odkazuje na nedávný antimonopolní případ proti společnosti Amazon, se nakupující téměř v 98 procentech případů rozhodují podle nabídek, které jim na stránkách prodejce vyskočí. Zákazníci se totiž domnívají, že se jim zobrazují nejlepší ceny, což je podle Taylora a Selwaye omyl.