Hlavní obsah

Allegro dál roste, v Česku ale bojuje s dědictvím Mall Group

Foto: Allegro Group

Allegro Group. Ilustrační foto.

U Allegra už nakupuje přes 20 milionů zákazníků. Mimo Polsko ale online prodejce ve druhém čtvrtletí prodělal přes 850 milionů korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Polská skupina Allegro Group „prodala“ ve druhém čtvrtletí letošního roku zboží v přepočtu za více než 88,3 miliardy korun, což je o téměř 11 procent více než v prvním čtvrtletí a meziročně dokonce o 11,6 procenta víc. Allegro je virtuální tržiště, které umožňuje nakoupit nepřeberné množství zboží od různých firem na jednom místě.

Počet aktivních zákazníků na různých webových platformách Allegra v Polsku, Česku a dalších čtyřech zemích střední a východní Evropy poprvé překročil hranici 20 milionů. Tržby Allegro Group ve druhém kvartále vzrostly meziročně téměř o čtvrtinu na 15,8 miliardy korun a upravený hrubý provozní zisk (EBITDA) o třetinu na 4,5 miliardy korun. Výsledky zveřejnila společnost ve čtvrtek.

„Druhé čtvrtletí bylo pro společnost Allegro plné milníků. Pokračujeme v růstu našeho podnikání a zvyšování ziskovosti v Polsku, zatímco postupně expandujeme do zahraničí,“ uvedl generální ředitel společnosti Allegro Roy Perticucci.

Z Mallu na Allegro

V České republice provozuje společnost Allegro online nákupní služby mall.czczc.cz, které v roce 2022 koupilo v rámci společnosti Mall Group. Vedle toho spustila v Česku a na Slovensku internetové prodejce pod vlastní značkou – allegro.cz a allegro.sk – a e-shopy z původní Mall Group má i v Maďarsku, Chorvatsku a Slovinsku.

Mezinárodní části Allegra ve druhém čtvrtletí tržby i EBITDA naopak klesly. Ve srovnání s předchozími třemi měsíci padly tržby o více než šest procent na v přepočtu 2,2 miliardy korun a hrubý provozní zisk dokonce o více než čtvrtinu na více než 850milionovou ztrátu. Výsledky pouze za Českou republiku Allegro nezveřejnilo.

Allegro nyní plánuje obě české platformy přesunout pod vlastní značku. Czc.cz by mělo skončit už ke konci září a poté sloužit hlavně jako kanál pro péči o zákazníky. Výsledky za druhé čtvrtletí ukazují, že tento proces je už v plném proudu. Zatímco hodnota prodaného zboží na původních e-shopech Mall Group klesá, na webech allegro.cz a allegro.sk naopak roste, mezičtvrtletně o více než třetinu na zhruba dvě miliardy korun.

V Česku i na Slovensku se také zvýšil počet aktivních zákazníků z 1,6 milionu v loňském roce na současných 2,5 milionu. „Ve druhém čtvrtletí uplynul rok od spuštění allegro.cz v Česku a bylo to první celé čtvrtletí pro allegro.sk na Slovensku. Obě platformy pokračují v transformaci e-commerce v obou zemích,“ prohlásil Perticucci.

„Jejich bezkonkurenční výběr více než 220 milionů nabídek se promítl do více než 2,5 milionu aktivních kupujících v Česku a na Slovensku. Nyní připravujeme vstup do Maďarska, který se uskuteční ještě letos,“ dodal.

Do nových platforem allegro.cz a allegro.sk investuje Allegro Group podle svého finančního ředitele Jona Easticka až 20 procent provozního zisku, který vydělá v domovském Polsku. Tam Allegro zůstává stále dominantním hráčem. Ve druhém čtvrtletí tam zvýšilo tržby i EBITDA, která dosáhla 5,3 miliardy korun, o téměř 35 procent více než ve stejném období loňského roku.

Trpké dědictví Mall Group

Polská Allegro Group koupila českou Mall Group, která vedle Česka provozovala internetové tržiště také na Slovensku, v Maďarsku, Chorvatsku a Slovinsku, v roce 2021. Akcionářům české skupiny, společnostem Rockaway Capital, PPF a EP Investments, zaplatila v době, kdy byl český e-commerce na vrcholu v důsledku pandemie covidu, zhruba 24 miliard korun.

České platformy ale nenaplnily polská očekávání. Allegro v důsledku jejich nízkých výkonů nadvakrát snížilo účetní hodnotu segmentu Mall z původních více než 20 miliard korun na zhruba třetinu. Samotný prodejce mall.cz (přejmenovaný na Allegro Retail), vykázal za loňský rok pokles tržeb a více než miliardovou ztrátu.

Tržby online prodejců v Česku v roce 2022 poprvé klesly. Největší český e-shop Alza zaznamenal předloni pokles tržeb o necelých osm procent na 42,3 miliardy korun a zisk se mu propadl z 2,5 miliardy na 654 milionů. K mírnému růstu se e-commerce v Česku vrátila koncem loňského roku.

Doporučované