Hlavní obsah

Akcionáři Nestlé jsou sami proti sobě. Někteří chtějí, aby lidé méně mlsali

Foto: Michael Derrer Fuchs, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Potravinářský gigant Nestlé čelí výzvě některých svých akcionářů, aby se přestal tolik orientovat na prodej nezdravých produktů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Akcionářům Nestlé se přestávají zamlouvat nezdravé pochutiny, které společnost prodává. Někteří proto nyní formálně vyzývají společnost Nestlé, aby snížila svou závislost na prodeji nezdravých potravin s vysokým obsahem soli, cukru a tuků.

Vadí jim negativní vliv společnosti na zdraví jejích zákazníků.

Obavy přišly po zjištění, že více než 50 procent prodeje Nestlé v roce 2023 tvořily výrobky, jejichž hodnocení podle systému nutričního hodnocení Health Star Rating je podle vlastních údajů firmy nižší, než je zdravá hranice 3,5 z pěti.

Skupinu nespokojených akcionářů vede charitativní organizace pro odpovědné investování ShareAction, která je podle deníku The Independent znepokojena regulačními, reputačními a právními riziky i dopady na veřejné zdraví.

„Nestlé je největší potravinářská společnost na světě a svými výrobky, které vyrábí, propaguje a prodává, má obrovský vliv na stravování a životy miliard lidí,“ cituje The Independent generální ředitelku ShareAction Catherine Howarthovou.

Tlak na potravinářské společnosti k větší společenské odpovědnosti souvisí s nárůstem obezity po celém světě. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je nezdravá strava hnacím faktorem celosvětového nárůstu obezity a zvyšuje riziko cukrovky, srdečních onemocnění, mrtvice a některých druhů rakoviny.

World Obesity Federation pak ve své každoroční zprávě odhaduje, že obezita bude do roku 2035 stát světovou ekonomiku přes čtyři biliony dolarů ročně.

Akcionáři chtějí i větší transparentnost

Usnesení vyzývá představenstvo, aby každý finanční rok vypracovalo zprávu o tom, jak si společnost vedla v oblastech, jako jsou udržitelný rozvoj a společenská odpovědnost. To by zahrnovalo také zveřejňování údajů o prodeji potravin a nápojů podle jejich zdravotní nezávadnosti. Strach mají akcionáři také z toho, že vyšší danění nezdravého jídla bude mít do budoucna negativní vliv na prodej.

„Ačkoli společnost tvrdí, že její výrobky mají sílu zlepšit život, ve skutečnosti tři čtvrtiny celosvětového prodeje Nestlé tvoří nezdravé výrobky s vysokým obsahem soli, cukru a tuků,“ komentuje Howarthová.

Dále akcionáři Nestlé žádají, aby začalo používat mezinárodně uznávané standardy, které definují zdravé potraviny a neodchylovalo se od spolehlivých směrnic.

„Některé výrobky byly zařazeny do kategorie výživné, přičemž se na ně nevztahuje HSR. To je například případ kojenecké výživy a mléčné výživy pro děti starší 12 měsíců, přestože tyto výrobky často nejsou zdravotníky doporučovány,“ uvádí dále ShareAction ve formální výzvě.

V rozporu s pokyny HSR je podle společnosti také káva, což Nestlé umožňuje plnit svůj cíl prodeje zdravějších potravin výhradně zvýšením prodeje těchto výrobků.

Investoři jsou podle Howarthové znepokojení a nezbývá jim nic jiného, než předložit Nestlé formální výzvu ke změně. Hlasovat se o ní bude 18. dubna. Aby bylo opatření přijato, muselo by pro něj hlasovat padesát procent plus jeden hlas z registrovaných akcionářů.

Usnesení podle deníku The Independent podporují investoři, kteří spravují aktiva v hodnotě 1,68 bilionu dolarů, včetně společností Legal and General Investment Management (LGIM), Candriam a La Francaise Asset Management.

„Existuje jasná souvislost mezi špatným stravováním a chronickými zdravotními potížemi, jako jsou obezita, srdeční choroby a cukrovka. Jako dlouhodobý investor se společnost LGIM domnívá, že náklady na zdravotní péči a snížená produktivita mají významné negativní důsledky na majetek našich klientů v různých odvětvích,“ cituje The Independent Marii Larsson Ortino, hlavní globální manažerku pro environmentální a sociální politiku ve společnosti LGIM.

Od zveřejnění cíle podle ní LGIM s Nestlé vedla další jednání, dialog se ale prý dostal do slepé uličky.

Na mlsání s mírou není podle Nestlé nic špatného

Nestlé podle svých slov s akcionáři sdílí společný cíl, kterým je zvýšení dostupnosti výživnějších potravin pro spotřebitele po celém světě. V některých zásadních bodech však s návrhem nesouhlasí.

„S názorem společnosti ShareAction na naše portfolio nesouhlasíme. Lidé si mohou požitky dopřávat s mírou a není na tom nic špatného,“ argumentuje Nestlé v tiskovém prohlášení.

ShareAction se podle nich mýlí například v tom, že by produkty káva nebo kojenecká výživa neměly být zahrnuty do výživné kategorie. Zdravotní přínos těchto produktů je podle Nestlé zcela zřejmý.

Nesprávné jsou podle nich také údaje o podílu nezdravých výrobků v jejich prodejích. Podle Nestlé z jejich transparentních dokumentů vyplývá, že téměř 60 procent tržeb (po odečtení výrobků pro zvířata) pochází ze zdravých produktů a pouze 21 procent jejich portfolia připadá na požitkové kategorie.

„Je třeba usilovat o to, aby se celé odvětví posunulo směrem k větší transparentnosti s cíli zvýšit prodej výživnějších potravin. ShareAction se zaměřuje na špatnou společnost. My už se hýbeme. Více by se dosáhlo, kdybychom požádali ostatní potravinářské a nápojářské společnosti, aby udělaly totéž,“ vzkazuje Nestlé.

Doporučované