Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Firma Aisin Europe Manufacturing Czech spustí v Písku v roce 2027 sériovou výrobu elektromotorů pro německou automobilku BMW. Už teď se ale v nové hale na jihu Čech rozběhne testování výrobků a výrobního procesu, první zkušební motory sjedou z výrobní linky už v říjnu. Firma postupně přijme 300 nových zaměstnanců.
„Naše firma rozšiřuje svoje portfolio od výrobce dílů po výrobce celého srdce elektrického auta, motoru, který váží 150 kilogramů. S jistou dávkou nadsázky lze říct, že nás tento krok posouvá od dodavatele komponentů téměř na úroveň malé automobilky. V tom je unikátnost a prestižnost tohoto projektu,“ řekl prezident píseckého podniku Zdeněk Rataj.
V Písku vyrábějí komponenty pro spalovací a hybridní motory a převodovky, například olejová čerpadla, sací potrubí, skříně klikových hřídelí nebo kryty převodovek. Většina této produkce je pro automobilku Toyota.
Po rozšíření výroby a rozběhu všech směn se obrat společnosti postupně zvýší až na 600 milionů eur (zhruba 14,6 miliardy korun), přičemž až tři čtvrtiny obratu má tvořit produkce elektromotorů. V loňském hospodářském roce, který skončil letos v březnu, byl obrat píseckého podniku 2,62 miliardy korun.
„Investice je naší odpovědí na postupně přicházející trendy v automobilovém průmyslu a má zajistit dostupnost pro uspokojení změn poptávky na trhu. Po dlouhých letech, kdy jsme evropský trh podporovali vývozem automatických převodovek z Japonska, činíme zásadní krok vpřed a poprvé v Evropě zahajujeme výrobu kompletní pohonné jednotky pro novou generaci bateriových elektromobilů BMW,“ řekl výkonný ředitel Aisinu pro Evropu Šódžiró Sahara.
Elektrické motorové jednotky eAxle budou hlavní součástí nové generace vozů BMW nazvané Neue Klasse, včetně zcela nového modelu iX3. Připravovaný eAxle obsahuje elektromotor, který se obejde bez permanentních magnetů. Díky tomu se výrazně sníží závislost na dodávkách těchto magnetů a surovin potřebných k jejich výrobě. Elektromotor vyvinula automobilka BMW, Aisin navrhl a připravil technologii pro vlastní výrobu.
„Je to moderní továrna, je to místo, kde vzniká nějaká sofistikovanější výroba, komponenty pro elektroautomobily, že to není jen vstřikování plastů bez přidané hodnoty. My si od toho slibujeme, že do Písku přijdou vzdělaní lidé, nikoli agenturní pracovníci. Samozřejmě i pro zaměstnanost je to dobré,“ řekl starosta Písku Michal Čapek (ANO).
Stavba nového výrobního závodu na rozloze přes 19 tisíc metrů čtverečních začala loni v červenci a hlavní stavební práce dokončili letos v červnu. „Ihned od konce června jsme zahájili instalaci strojů pro projekt elektromotorů pro elektrická auta, těch je přes 260,“ dodal Rataj. Navazuje na druhý menší závod, který má rozlohu 8000 metrů čtverečních. Původní první závod zabírá 21 tisíc metrů čtverečních. Celý areál se rozkládá na ploše 154 tisíc metrů čtverečních.
Firma i přes automatizovaný a robotizovaný provoz v hale plánuje přijmout 180 lidí letos a v příštím roce. Uplatnění najdou lidé na všech stupních vzdělání od inženýrů, specialistů, techniků přes operátory a další řídicí pracovníky výroby. Příležitost dostanou i čerství absolventi. Aisin v Písku v současnosti zaměstnává přes 800 lidí. „Finální stav, na který míříme, je zhruba 1200 lidí,“ dodal Rataj.
Český Aisin je jedním ze čtyř evropských výrobních závodů skupiny Aisin Seiki. A je hlavním výrobním závodem v kontinentální Evropě pro Aisin, uvedl Rataj. Další závody jsou v Belgii, Anglii a Turecku.
V Česku Aisin zahájil výrobu v roce 2003. O dva roky později firma otevřela novou slévárnu pro vysokotlaké lití hliníku a v roce 2014 spustila provoz druhé výrobní haly pro výrobu plastových komponentů automobilů. Aisin patří do pětice největších japonských investorů v Česku. Dosud v projektech v Česku investoval přes sedm miliard korun.