Hlavní obsah

Aero Vodochody dodá Maďarsku 12 cvičných proudových letounů L-39NG

Foto: ČTK

Proudový letoun L-39NG

Aero Vodochody dodá Maďarsku 12 proudových letounů L-39NG, osm ve cvičné konfiguraci a čtyři v průzkumné konfiguraci. Hodnotu zakázky strany nezveřejnily.

Článek

Aero Vodochody uzavřelo s velitelstvím maďarských obranných sil smlouvu na dodávku letounů L-39NG a také souvisejících podpůrných služeb. První stroje dodá v roce 2024, informoval dnes ředitel marketingu Aera Matěj Oliva.

Průzkumná konfigurace letounu je vybavena takzvaným systémem EO/IR pro identifikaci a sledování stacionárních i pohyblivých objektů na zemi. „L-39NG je bezpochyby jedním z nejlepších cvičných letounů ve své třídě. Letoun je součástí komplexního výcvikového systému, který využívá moderní technologie a systémy pro výcvik stíhacích pilotů čtvrté a páté generace,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Aero Viktor Sotona.

Na vývoji a výrobě letounu se podílí řada českých dodavatelů, proto Aero podle ředitele věří, že uzavření této smlouvy bude významným milníkem pro celý český letecký průmysl. „Spolu s maďarským kontraktem má nyní Aero smlouvy na výrobu a dodávku téměř 30 nových letounů L-39NG a vzhledem k dalším probíhajícím jednáním se zákazníky by se tento počet mohl v příštích několika letech navýšit o další desítky letounů,“ doplnil Sotona.

Letoun L-39 NG je jednomotorový dvoumístný letoun s moderní avionikou a systémem pro virtuální výcvik pilotů. Nový motor Williams International a tzv. mokré křídlo s integrální palivovou nádrží umožňují větší dolet a delší výdrž pro operace ve vzduchu. Jako jeden z prvních letounů je certifikován podle nových nadnárodních vojenských standardů, což znamená, že jeho certifikaci uznávají všechny vojenské autority EU a NATO. Jeho sériová produkce začala loni, jedním z prvních uzavřených kontraktů bylo dodání 12 letounů do Vietnamu.

Loni v září byl oficiálně dokončen prodej Aera Vodochody společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. Vedení společnosti se ujal Viktor Sotona, ve funkci nahradil Dietera Johna. Aero do minulého roku vlastnila skupina Penta.

Související témata:

Doporučované