Hlavní obsah

Aby značku měli lidé opravdu rádi? Jděte na to přes ekologii, radí Česká elita

Záznam konference České elity na téma Jak budovat lovebrand.Video: Seznam Zprávy

Vybudovat značku, kterou budou mít zákazníci opravdu rádi, může být díky digitální době rychlejší než kdy dřív. Podnikatel ale musí zvážit řadu proměnných, říkají zástupci českých firem, kterým už se lovebrand vytvořit podařilo.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Spolu s tím, jak se ve světě mění média, možnosti výrazně zrychlují. Dříve byla hlavním médiem televize, což předurčovalo, že značka musí mít celonárodní potenciál. Dnes lze cílit na mnohem užší segmenty trhu, například skrz eventy nebo influencery,“ řekl Aleš Veselý, generální ředitel společnosti Sazka v debatě Seznam Zpráv pořádané v rámci seriálu konferencí Česká elita, tentokrát v Karlových Varech.

+49

„Značka se na českém trhu dá vybudovat relativně rychle. Stačí i jeden rok, navíc s relativně nižšími náklady, než tomu bylo dříve,“ dodává generální ředitel Sazky.

Dražší a náročnější je podle expertů následná péče o značku. Ta trvá roky a stojí hodně peněz.

V případě investiční skupiny Progresus jdou podle slov jejího zakladatele Lukáše Zrůsta do budování značek ročně jednotky procent celého rozpočtu. Roli ale v úspěšnosti jednotlivých kampaní podle jeho slov hraje i náhoda. „Máme zkušenost s tím, že některé dobře směrované kampaně s velmi nízkými náklady mají větší dosah než ty dražší,“ uvedl během konference SZ Byznys v rámci projektu Česká elita.

Jedním z rozhodujících kroků, který může pomoci značce stát se lovebrandem, je vhodný způsob cílení na různé generace. Podle ředitele Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Kryštofa Muchy je například pro dlouhodobý úspěch festivalu důležité získávat zájem mladých návštěvníků.

KVIFF 2024

Festival Karlovy Vary je výroční přehlídkou toho největšího skvostu ze světa filmu, probíhá pod taktovkou Jiřího Bartošky. Lázeňské město na západě Čech festival opět vítalo od 28. června do 6. července 2024. Dění na místě jsme sledovali ONLINE.

„Snažíme se mladou generaci zaujmout prostřednictvím veřejně známých osobností, které na sociálních sítích zveřejňují o filmovém festivalu nebo jednotlivých filmech informace. Je zásadní oslovit pro tyto účely správné lidi, kteří budou mít to správné publikum,“ vysvětluje Mucha.

Ekologie jako strategie značky

Na mladou generaci, jejíž zájem chce dlouhodobě přitáhnout, cílí také Sazka. Ta v této souvislosti začala chystat například projekty k udržitelnosti. „To je jedno z témat, která mladou generaci aktuálně zajímají,“ vysvětluje Aleš Veselý.

Firma tak začala například recyklovat losy. Za rok 2023 jich takto ekologicky skartovala zhruba 113 tun.

A ekologie pomáhá také skupině Progresus, pod kterou spadá například výrobce dřevostaveb RD Rýmařov. „Pomáhá nám trend snižování uhlíkové stopy. Na něj reagují hlavně mladí lidé. To je přirozeně táhne v otázce bydlení k zvážení dřevostavby,“ uvedl Lukáš Zrůst, zakladatel investiční skupiny.

Velkým pomocníkem na cestě k budování značky, kterou si její zákazníci zamilují, může být podle marketingového ředitele Seznam.cz Jiřího Heriana samotné logo firmy.

„Dobře zvolené logo a celý soubor zdrojů, které přispívají k jeho rozpoznání, u zákazníka může v budování lovebrand pomoci. Pro Seznam nám velmi dobře funguje ikonické písmeno S a samozřejmě pes, kterého si vybaví většina našich návštěvníků,“ uvedl Herain.

Paradoxně stejně dobře funguje opačná strategie filmového festivalu v Karlových Varech, u kterého jeho vedení podobu loga každý rok proměňuje. „Rozdílná loga mezi sebou odlišují jednotlivé ročníky. Každý rok na odhalení nové podoby fanoušci čekají,“ uzavírá Kryštof Mucha, ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Konference Česká elita 2024

Uskutečněné konference

Praha, rektorát ČVUT, 27. 3.

Kopřivnice, muzeum Tatra, 26. 4.

Praha, Healthy Longevity Café, 21. 5.

Karlovy Vary, Mezinárodní filmový festival, 2. 7.

  • Jak budovat lovebrand - řečníci Kryštof Mucha, Aleš Veselý, Jiří Herian, Lukáš Zrůst, Tomáš Břínek (TMBK)

Praha, Opero, 19. 9.

Doporučované