Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dobrý den, upozorňujeme, že jsme změnili bankovní účet pro všechny platby související s našimi aktuálními smlouvami. Prosíme o změnu platebního účtu ve vašich systémech pro zasílání plateb v náš prospěch. V příloze naleznete údaje o novém bankovním účtu. S pozdravem…
V příloze je pak reálně vypadající dokument s názvem „Potvrzení o vedení účtu“, který údajně banka vystavila na základě elektronické žádosti klienta. Vše opatřeno podpisy a razítky.
Pokud vám od vašeho obchodního partnera přišel e-mail s podobným zněním, měli byste zbystřit. Jde totiž o nejnovější typ podvodu. Jen České spořitelně už ho nahlásilo několik firemních klientů.
Bývalí zaměstnanci zneužiti
„Podvodníci se vydávají za skutečné společnosti a jejich jménem zasílají e-maily, ve kterých oznamují změnu bankovního účtu. Jde o podvod, který může firmy připravit o nemalé peníze nebo o dobrou pověst,“ říká expert na klientskou bezpečnost v České spořitelně Teo Filip.
Dodává, že pokud podnikatelé či firmy obdrží podobný e-mail, vždy doporučuje zkontrolovat, zda e-mailová adresa odesílatele odpovídá e-mailové adrese, kterou společnost obvykle používá. „I v případě správné adresy však doporučujeme obchodního partnera telefonicky kontaktovat a změnu čísla účtu si s ním potvrdit,“ dodává Filip.
E-maily podle něj totiž zneužívají jména skutečných nebo bývalých zaměstnanců dané firmy či banky.
Před podvodem varuje i Česká bankovní asociace. „S tímto typem podvodu jsme se setkali, ale zatím nevíme o způsobených škodách. Stále ale platí, že e-šmejdi jsou velmi aktivní a využívají nástroje umělé inteligence k získání důvěry a následným podvodům. Proto stále opakujeme: nikdy nikomu nesdělujte své citlivé údaje, jako jsou číslo karty nebo přístup k účtu. Banka je po vás nikdy nechce,“ říká šéf komunikace ČBA Radek Šalša.
Ověření po telefonu
Tento typ podvodu není pouze českou specialitou. V zahraničí jdou však podvodníci ještě dál a snaží se o druhý stupeň ověření.
„Nedávno mi od mého obchodního partnera z Asie přišel e-mail, že změnil bankovní účet, a krátce poté mi i on sám zavolal, aby mi změnu osobně potvrdil. V tu chvíli mi ale došlo, že je něco špatně,“ vzpomíná výrobce dětských kol značky Beany Roman Blažek. Svého asijského spolupracovníka totiž znal poměrně dobře a věděl, že takhle jeho hlas určitě nezní.
E-mailová adresa byla podle Romana Blažka téměř totožná. Lišila se pouze v jednom písmenku navíc.