Hlavní obsah

Co s nevhodným dárkem? Lze jej vrátit, vyměnit nebo dát na charitu

Co když se Ježíšek netrefil? Nevadí, dárky lze vrátit, vyměnit nebo poslat dál.

Radost i smutek z vánočních dárků se netýká jen dětí. Také dospělí mohou pod stromečkem najít něco, co už mají, co jim nepadne či co prostě nechtějí. Jak rychle a bez starostí vracet dárky?

Článek

V Česku obecně platí, že na zboží zakoupené přes internet se vztahuje 14denní lhůta pro vrácení bez udání důvodu. Naopak u nákupu v kamenné prodejně záleží na prodejci a jeho obchodních podmínkách, které upravují možnosti výměny nebo vrácení zboží. Mnohdy lze nepoužité zboží vrátit pouze s účtenkou a na protiúčet. Redakce SZ Byznys přináší rady, co si počít s nevhodným dárkem.

Jak vrátit nevhodný dárek

Pokud se obdarovaný rozhodne vrátit vánoční dárek, je třeba, aby postupoval rychle. Lhůta na vrácení se počítá od momentu převzetí dárku od prodejce či přepravce, nikoliv rozbalení pod stromečkem. Navíc je třeba přiložit doklad o koupi (tedy fakturu či účtenku). Vrácení zboží také bývá snazší u zavedených tuzemských prodejců, zatímco v případě jednání s čínskými tržišti může člověk narazit na problém.

Jak vrátit nevhodný dárek – při nákupu online

Vrácení nevhodného dárku je podstatně snazší, pokud byl dárek zakoupený na e-shopu. Ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží totiž můžete odstoupit od kupní smlouvy, a to bez uvedení důvodu.

Lhůta je stanovena zákonem a stačí, pokud během ní své rozhodnutí oznámíte prodejci, ideálně písemně s dokladem o odeslání nebo prostřednictvím online formuláře. Po odeslání odstoupení od smlouvy je spotřebitel povinen do 14 dnů zaslat zakoupené zboží zpět prodejci. Obě tyto věci lze spojit a zaslat balík se zbožím rovnou s oznámením o odstoupení.

Některé e-shopy, zejména během vánočního období, ovšem nabízejí prodlouženou lhůtu pro vrácení. Je dobré si tyto podmínky předem ověřit, protože při vrácení zboží nad rámec zákonných 14 dnů si prodejce může stanovit přísnější pravidla, například požadavek na neporušený původní obal. Takovou možnost nabízí například Mall.cz nebo Alza.

„Všechny produkty označené službou Výměna nevhodného dárku můžete až do 31. 1. 2025 zdarma vyměnit za poukaz na nákup, se kterým pak na Alze pořídíte něco jiného,“ uvedla pro redakci SZ Byznys tisková mluvčí Alzy Eliška Čeřovská. Při vrácení zboží je podle ní nejdůležitější dodržet termín pro vrácení. Klíčové je pak vrátit dárek nepoužitý a nepoškozený na pobočku nebo do jednoho z AlzaBoxů.

Organizace dTest upozorňuje, že právo na vrácení zboží má podle zákona pouze ten, kdo jej zakoupil, pokud svá práva nepřevede na obdarovaného, ideálně písemnou formou. Obchodníci obvykle nezkoumají totožnost osoby vracející zboží, pokud je předložena účtenka či jiný doklad o koupi. Přesto však nemusí vždy vyhovět.

Originální obal? Není třeba

Mnoho lidí se domnívá, že nelze vracet či reklamovat zboží, pokud kupující vyhodil původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu.

„Spotřebitel nemá povinnost v rámci odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě vrátit zboží v původním obalu. Prodejce tak nemůže po spotřebiteli požadovat, aby vrátil zakoupené zboží přesně v tom samém obalu, ve kterém zboží obdržel. Na druhou stranu je spotřebitel povinen zboží před vrácením k prodávajícímu řádně zabalit nebo jinak opatřit, aby nedošlo k jeho poškození na cestě zpět k prodávajícímu, jinak se vystavuje riziku, že bude odpovídat za snížení hodnoty zboží,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

O povinnosti spotřebitele vrátit zboží včetně původního balení by se podle ní dalo uvažovat pouze v případě, že by i takové balení bylo součástí kupní smlouvy, tedy například pokud by se jednalo o speciální pouzdro či dárkové balení.

Upozorňuje ale, že v případě, kdy podnikatel poskytuje odstoupení nad rámec zákona (např. kamenná prodejna, více než 14 dnů), může si stanovit vlastní podmínky a požadovat tak například právě originální obal. U odstoupení na základě zákona nelze obecně originální obal požadovat.

Formulář: Odstoupení od koupě zboží na e-shopu ve 14denní lhůtě

Při nákupu „na dálku“ (např. e-shop, po telefonu) vzniká spotřebiteli automaticky právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu (§ 1829 občanského zákoníku). Aby bylo odstoupení prokazatelné, musí být uděláno písemně. Níže je vzor, jak to udělat.

Jak vrátit nevhodný dárek – při nákupu v kamenné prodejně

Vrácení zboží zakoupené v kamenné prodejně je o něco komplikovanější. Ne vždy totiž můžete zboží z kamenné prodejny vrátit. Toto právo je zaručené pouze u smluv uzavřených na dálku, tedy přes internet, telefonicky nebo mimo obchodní prostory.

I přesto mnoho kamenných obchodů, zejména oděvních řetězců, umožňuje zákazníkům zboží vrátit, ačkoli to není jejich povinnost. Podmínky vrácení se však u těchto obchodníků mohou lišit, například co se týče lhůt nebo požadavku na neporušené visačky a původní obaly.

Na rozdíl od zákonem stanovených pravidel u e-shopů mohou kamenné obchody vyžadovat i originál účtenky, což u reklamace nebo při odstoupení od smlouvy u e-shopů není nutné. Tam stačí prokázat, že jste zboží zakoupili u daného prodejce, například výpisem z účtu nebo tím, že se jedná o unikátní značkový produkt, který nelze koupit jinde. Obchodníci si tak mohou v těchto případech nastavit vlastní podmínky vrácení.

Například podle společnosti Datart je možné zboží zakoupené v období od 1. 11. do Štědrého dne vyměnit v neporušeném obale od 27. 12. 2024 do 12. 1. 2025 na kterékoliv prodejně. Zboží musí být nepoužité, nepoškozené a nerozbalené včetně veškerého příslušenství, spolu s dokladem o koupi, nejpozději do 12. 1. 2025. Nevhodný dárek vám vymění za dárkovou kartu nebo za vhodnější dárek ve stejné či vyšší hodnotě s doplatkem. Zboží však není možné vyměnit za peníze.

Co nelze vrátit po 14 dnech

Podle zákona spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru nebo zboží prodávaného v uzavřeném obalu, pokud byl tento obal otevřen a z hygienických důvodů není možné zboží vrátit.

Typickým příkladem jsou podle Hekšové dioptrické brýle vyrobené na zakázku či rozbalený zubní kartáček, které nelze znovu prodat. Podobně nelze odstoupit u produktů podléhajících rychlé zkáze, jako jsou potraviny nebo řezané květiny. Nelze vrátit ani CD, DVD nebo software s porušeným obalem, což chrání autorská práva. A patří sem také noviny a časopisy po přečtení, vstupenky na kulturní akce či závazné rezervace ubytování, kde obchodník není povinen odstoupení akceptovat. Například knihy ale vrátit lze.

Komplikovanější situace nastávají u zboží, kde nelze jednoznačně určit, zda je vrácení možné. Například rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty mohou být problematická, pokud obal plní hygienickou funkci. Podobně koberec upravený na konkrétní metráž lze vrátit jen tehdy, pokud se nejedná o individuální úpravu.

Jiný přístup platí u služeb objednaných na dálku – pokud se zákazník výslovně nedohodne na jejich okamžitém poskytnutí, měl by mít možnost smlouvu do 14 dnů zrušit. Ačkoliv právo na odstoupení nemusí platit ve všech případech, spotřebitel stále může uplatnit reklamaci, pokud zboží nebo služba vykazují vady.

Jak reklamovat dárek

Reklamace dárku není to samé jako jeho vrácení. Reklamovat lze zboží, které během záruky (obvykle 24 měsíců od nákupu) přestalo fungovat. V takovém případě je třeba zboží vrátit prodejci, popsat závadu a čekat na řešení (zákonná lhůta je 30 kalendářních dnů). To může spočívat ve vrácení peněz, opravě zařízení či novém kusu. Je ovšem třeba mít doklad o koupi. Tuzemské e-shopy mají zpravidla na svých stránkách popis, jak postupovat, a to včetně reklamačního formuláře.

Při reklamaci máte nárok na opravu zboží, pokud je možná, nebo na jeho výměnu za nový kus. Vrácení peněz je až poslední možností, na kterou máte nárok pouze ve specifických případech, například pokud se objeví tři různé vady najednou nebo pokud jde o třetí stejnou vadu, která byla předtím dvakrát řešena opravou. Reklamace včetně opravy musí být vyřízena do 30 dnů, jinak můžete od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz.

Prodejce je povinen vám při reklamaci vystavit reklamační protokol, kde bude uvedeno datum, popis závady a váš požadavek na vyřízení. Po dokončení reklamace vám musí vydat potvrzení o jejím způsobu a datu vyřízení nebo důkladné písemné odůvodnění v případě zamítnutí. Pokud se s prodejcem neshodnete, můžete využít soudního znalce.

Dárek lze dát na charitu

Nevhodný dárek můžete také věnovat na dobročinné účely – například na charitu nebo neziskové organizaci. Určitě je ale vhodné si předem zkontrolovat, co daná organizace shání, a zvážit, jak moc je konkrétní dárek vhodný k věnování.

Monika Veselá z neziskové organizace Nový Prostor, která pomáhá lidem bez domova znovu se vrátit do většinové společnosti, radí, že její klienti ocení teplé oblečení, které mohou využít při prodeji časopisu, tedy například bundy, teplé boty, rukavice, čepice nebo svetry. „Velkou radost budou mít třeba i z hygienických potřeb,“ radí, co je možné věnovat.

Související témata:
Vrácení zboží

Doporučované