Článek
Slevy ve veřejné dopravě se sníží ze současných 75 procent na 50 procent z jízdného, rozhodla vláda. Změna by měla platit od 1. dubna. Slevy budou moci dál využívat děti a studenti do 26 let a senioři starší 65 let.
Systém slev by se navíc měl rozšířit o invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Po jednání vlády to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Redukce slev by měla přinést úsporu přes 1,8 miliardy korun. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl zhruba o více než dvě miliardy korun.
Do plánů současné vlády se v úterý na svém twitterovém profilu opřela i bývalá ministryně financí Alena Schillerová (za ANO): „Ve výsledku se tedy ušetří sotva miliarda. To si mohla vláda odpustit politické náměstky & spol., a bylo by to doma.“ Kupka však na její slova reagoval tím, že ona sama měla zdražování v plánu.
Jen jste se zapomněla přiznat, že jste sama připravovala pro studenty a seniory větší zdražení! Loni stát zaplatil za slevy 3,8 mld. Kč a do návrhu na rok 2022 jste napsala 2,5 mld. Kč. To jste to asi celé nějak popletla, ne?
— Martin Kupka (@makupka) January 18, 2022
Mezi studenty je zlevněné jízdné poměrně vyhledávané téma, protože část z nich za vzděláním pravidelně dojíždí a jejich peněženky tak rozhodnutí vlády jistě pocítí. „Pro mě bude zdražení znamenat zhruba 50 korun navíc, což je stovka denně,“ říká studentka Eliška Majerčinová, která studuje v Praze, kam dojíždí z Pardubického kraje.
I když se jí cesta prodraží, návrh vlády chápe. „Samozřejmě to bude zásah do mého studentského rozpočtu, ale stovku denně obětuji. Je mi jasné, že je stát v situaci, kdy jsou podobná rozhodnutí nutná. Od minulé vlády to byl sice milý dárek, ale je na čase ho vrátit,“ dodala Majerčinová.
Podle ekonoma Dominika Stroukala jde spíše o symbolické gesto: „Ukazuje, že to vláda se snižováním schodku rozpočtu myslí vážně. Dvě až tři miliardy nejsou malé peníze, takže to bude mít i reálný dopad. Navíc jde o opatření v souladu se středopravým viděním světa, takže by nás to po volebním výsledku nemělo překvapovat, i když se to někomu nemusí líbit.“
Podobný názor má i hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská, která vnímá rozhodnutí vlády jako krok správným směrem. „Má-li stát začít šetřit, musí hledat úspory v každém ‚koutě‘. Z necelých 7 miliard ušetřit polovinu a zredukovat podporu dává smysl a nejzranitelnější skupiny obyvatel nebudou ohroženy,“ dodala Horská s tím, že podpora jízdného stejně nevedla ke zvýšenému využívání hromadné dopravy.
Primátor hlavního města Prahy na Twitteru v reakci na snížení slevy na jízdném uvedl, že v Praze se nic neruší: „Senioři a děti jezdí MHD stále se slevou 100 % (zdarma).“
V Praze nic nerušíme. Senioři i děti jezdí MHD stále se slevou 100 % (zdarma). Takže pokud se vás to týká a jedete třeba někam z Prahy, kam dosáhne @PIDoficialni, je výhodnější tuto možnost využít. Pro lidi v hmotné nouzi jsme navíc loni schválili slevu 70 %. 👍 https://t.co/lovPkU0DyC
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) January 19, 2022
V současnosti mohou slevy ve výši 75 procent z jízdného využívat studenti do 26 let a senioři starší 65 let. Vládní koalice už před loňskými volbami do Poslanecké sněmovny avizovala, že chce systém slev upravit.
Současnou podobu koalice kritizovala jako nehospodárnou, zvýhodnění pro vybrané skupiny obyvatel však zůstane. Slevy ve výši 75 procent využívají ve veřejné dopravě i cestující s průkazem ZTP, u nich by se nic měnit nemělo.