Hlavní obsah

Šestice bank spouští platby přes telefonní číslo. Zjednoduší posílání peněz

Foto: Air Bank

Ilustrační foto.

Jednodušší a rychlejší platba. To si český bankovní trh slibuje od nově spuštěné služby Platba na kontakt. Místo bankovního účtu budou zapojení klienti moci využívat pouze telefonní číslo.

Článek

Namísto čísla účtu v internetovém nebo mobilním bankovnictví už jen číslo na mobil příjemce. První šestice bank v tuzemsku spouští platby na kontakt. Do projektu se od poloviny listopadu zapojí Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank službu spustí v příštím roce.

Nový způsob placení na telefonní číslo by měl transakce usnadnit a zrychlit.

„Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí. Přinášíme tak další zjednodušení při posílání peněz mezi lidmi,“ říká Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.

Nejprve se ale každý uživatel bude muset k službě u své banky přihlásit. „Platby na kontakt budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu,“ už dříve vysvětlila Petra Krmelová, ředitelka Odboru komunikace a mluvčí České národní banky.

Maximálně pět tisíc korun

V registru, který provozuje ČNB, je podle slov mluvčí tuzemské centrální banky možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů.

„Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů,“ upozorňuje Petra Krmelová, mluvčí ČNB.

Maximální výše platby je zatím stanovena na pět tisíc korun. Důvodem je podle České bankovní asociace bezpečnost. Není ale vyloučeno, že by se částka v budoucnu mohla zvýšit.

„Platbu na kontakt je možné zadat pouze v českých korunách,“ dodává Jan Schmidt, ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů ČNB.

Anketa

Budete využívat platbu na kontakt (posílání peněz na telefonní číslo místo čísla účtu)?
Ano, zjednoduší to placení
28,9 %
Nevidím v tom velký smysl
71,1 %
Celkem hlasovalo 9011 čtenářů.

Platby na kontakt využijí téměř dvě třetiny lidí

V souvislosti s nově spuštěnou službou, která umožní posílat peníze jen na základě telefonního čísla, se v minulých měsících mluvilo o tom, jaký bude o službu zájem a jakou změnu může alternativa bankovnímu trhu přinést.

„Úspěch služby bude záviset na tom, kolik klientů bude proaktivně registrovat svá telefonní čísla,“ uvedl dříve za Českou spořitelnu mluvčí Filip Hrubý s tím, že očekává zapojení spíše menšiny jejich klientů.

Podle průzkumu České bankovní asociace by nové alternativy placení mohly využívat téměř dvě třetiny klientů tuzemských bank. Na posílání maximální částky, tedy pěti tisíc korun, by platby na kontakt využívalo přes čtyřicet procent dotázaných.

Zájem klientů bank posílat peníze pomocí mobilního čísla
Posílal/a bych dál raději peníze na číslo účtu 36,2 %
Možnost bych využil/a a posílal/a bych raději peníze na mobilní číslo12,7 %
Využil/a bych kombinaci obou možností51 %
Zdroj: Průzkum ČBA

V rozšíření plateb věří Air Bank. „V platbách na kontakt dlouhodobě vidíme smysl, podíl plateb do 5000 korun, což je horní limit této služby, činí u našich klientů za první polovinu letošního roku přes 82 procent. Asi jen málokdo si z hlavy pamatuje číslo svého bankovního účtu, ale vlastní číslo na mobil si pamatuje téměř každý, i proto věříme v její rozšíření,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace Air Bank.

Novinka má taky zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce. Zkušenost se spletením čísla bankovního účtu má podle ČBA téměř 40 procent lidí. Číslo účtu je delší než to telefonní a málokdo ho „nosí v hlavě“, jako tomu často je u telefonů.

Podobné služby, například platby na e-mail, už fungují například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku.

Některé banky, například Komerční banka či Creditas, umožňují placení na e-mail už dnes, ovšem pouze přes své mobilní aplikace.

Doporučované