Článek
Česká národní banka upozorňuje na fenomén takzvaných finančních influencerů neboli „finfluencerů“. Tito tvůrci působí na sociálních sítích a dalších digitálních platformách a svým často velmi početným sledujícím nabízejí rady, jak nakládat s penězi a kam investovat.
Podle ČNB je sice jejich schopnost přiblížit svět financí široké veřejnosti cenná, avšak ne vždy mají dostatečné odborné znalosti, a mohou tak napáchat víc škody než užitku. Banka proto varuje nejen investory, ale také samotné finfluencery a firmy, které s nimi spolupracují, aby k tvorbě i následnému využívání takových rad přistupovali maximálně odpovědně.
„Někteří finfluenceři mohou svou schopností srozumitelně vysvětlit finanční koncepty pozitivně přispívat k růstu finanční gramotnosti, jiní však mohou sdílet názory a rady, které nejsou v nejlepším zájmu investorů,“ uvádí ČNB.
Jako největší rizika pak zmiňuje „nedostatečné odborné znalosti, střety zájmů nebo dokonce riziko podvodu a manipulace trhem“.
Rostoucí vliv i rizika
Mezi oslovenými tvůrci, kteří se k výzvě ČNB vyjadřují, je například Petr Plecháč, známý český finfluencer působící na YouTube kanálu s názvem TradeCZ – Petr Plecháč, který má přes 22 tisíc odběratelů. Na placené platformě Patreon ho sleduje téměř 1900 lidí.
Podle něj bylo jasné, že se do sféry investičních videí a textů na internetu dříve či později pustí i regulátoři. „Na YouTube a sociálních sítích se za poslední roky objevilo mnoho obsahu týkajícího se investování a tradingu. Bylo jen otázkou času, kdy se tím začne ČNB zabývat. Přece jen jde o peníze a investice,“ říká Plecháč pro SZ Byznys.
Tvrdí, že téma investování se v Česku stalo velmi populárním, což přilákalo jak autory, kteří chtějí skutečně přispívat k finanční gramotnosti, tak ty, kteří příležitost vnímají hlavně jako snadný způsob zisku. „Já jsem na burze už 14 let a investování jsem se věnoval ještě před tím, než se stalo populární,“ dodává.
Centrální banka na to reaguje doporučením, aby investoři brali rady od finfluencerů jen jako inspiraci a nikdy se nespoléhali na jediný zdroj. Zvláštní obezřetnost je podle ní namístě hlavně u kryptoměn, které stále nespadají pod plnou evropskou regulaci a mohou být obzvláště rizikové.
Kde končí názor a začíná doporučení
Klíčovou otázkou je podle ČNB odpovědnost tvůrců obsahu. Petr Plecháč to ve vztahu k investování vnímá citlivě. „Slovo doporučení ve své tvorbě téměř nepoužívám, u investic už vůbec ne. Před každým videem upozorňuji, že jde o mé rozhodnutí a ne o investiční doporučení,“ říká k tomu.
Zároveň uvádí, že své spolupráce se společnostmi otevřeně zmiňuje. „Dlouhodobě spolupracuji s některými brokery, kteří mou tvorbu podporují. Vždy ale informuji, když video obsahuje placenou spolupráci.“
Otázkou zůstává, kde leží hranice mezi pouhým názorem a skutečným investičním doporučením. Z právního hlediska je zásadní, zda tvůrce své publikum přímo vyzývá k nákupu nebo prodeji konkrétních investičních nástrojů a zda tuto činnost vykonává na profesionální bázi.
Právní pohled
Na to, jak regulační předpisy v oblasti financí dopadají na internetové tvůrce, nabízí náhled advokátní koncipient Jakub Šoupa z kanceláře Greats advokáti. Upozorňuje zejména na Nařízení o zneužívání trhu (MAR). „Nařízení MAR upravuje pravidla pro předcházení manipulací s trhem a může dopadat na finfluencery různými způsoby,“ vysvětluje Šoupa pro SZ Byznys.
Pokud tvůrce spolupracuje s konkrétní finanční institucí a propaguje její produkty, může to být považováno za poskytování investiční služby ve smyslu zprostředkování. „V takovém případě může jeho činnost podléhat regulaci jako u vázaných zástupců či investičních zprostředkovatelů. Pak na ně MAR dopadá v plném rozsahu, což znamená i dodržování zvláštních pravidel pro investiční sdělení.“
Jiná situace je, když finfluencer přímo nabízí personalizované investiční poradenství. „Pokud analyzuje konkrétní potřeby svých sledujících a dává jim personalizované rady, může jít o regulovanou investiční službu,“ říká Šoupa. Pak by se na tvůrce vztahovala regulace ČNB se všemi jejími podmínkami a povinnostmi.
Důraz na transparentní propagaci
S finfluencery spolupracují i někteří brokeři. Společnost XTB, která se zaměřuje na online obchodování a investování, zdůrazňuje, že s partnery řeší jasná pravidla a dbá na dodržování etických a legislativních standardů. Marketingový ředitel XTB Michael Kopta k tomu uvádí, že transparentnost propagace produktů firmy je zajištěna prostřednictvím smluvních ujednání.
„V rámci nich mají finfluenceři jasně stanovená pravidla a nutné náležitosti, aby nedocházelo ke klamavé reklamě. Nadto s partnery aktivně komunikujeme konkrétní obsah, přičemž zpravidla dochází k propagaci našich bezplatných edukačních materiálů nebo námi vytvořeného obsahu. Zároveň partnerům poskytujeme veškeré potřebné informace, aby ve své tvorbě poskytovali maximálně transparentní a jasné informace,“ říká pro SZ Byznys.
Podle Koptových slov XTB interně vyhodnocuje každého partnera a dává mu podněty ke změnám, aby se celý sektor kultivoval a přispívalo se k lepší investiční gramotnosti veřejnosti. Společnost si údajně své partnery pečlivě vybírá ještě před tím, než je osloví.
„Usilujeme o takové partnerské spolupráce, v rámci kterých dochází k edukaci a rozšiřování obecných a veřejně dostupných informací o investování, investičních produktech a obecně o tomto segmentu finančního trhu. Naším cílem je spolupracovat zejména s těmi finfluencery, kteří mají potřebné znalosti a zkušenosti a jsou si vědomi toho, že investování je rizikové, a svým posluchačům předávají kvalitní informace.“
Kopta dodává, že XTB klade důraz na upozorňování na rizika a své marketingové materiály vždy opatřuje varováním o možných ztrátách.
Hrozí sankce i pokuty
Podle Jakuba Šoupy hrozí za šíření zavádějících či nelegálních investičních doporučení sankce ze strany ČNB. „Navíc pokud finfluencer poskytuje investiční služby bez licence, hrozí mu pokuta za neoprávněné podnikání.“
Současně připomíná, že ani při přísném dodržování pravidel nemá investor zaručený výnos, neboť investiční riziko zůstává vždy na něm samotném.
Šoupa také upozorňuje, že hlavním problémem není benevolence legislativy, ale spíše nedostatečné dodržování stávajících předpisů. „Mnoho finfluencerů si neuvědomuje právní rizika spojená s jejich činností a kontrola ze strany regulátorů je složitá.“
Klíčové je podle něj rovněž to, zda je finfluencer placený konkrétní finanční institucí, a nakolik o této spolupráci informuje.
Lekce ze zahraničí
Zahraniční případ, který vystihuje sílu sociálních sítí, představuje kauza akcií GameStop. Masivní propagace na platformě Reddit katapultovala cenu titulu během krátké doby o stovky procent.
„Příklad kauzy GameStop ukázal, jak mohou sociální sítě ovlivnit trh. Masová propagace akcií na platformě Reddit vedla k extrémnímu růstu ceny, což vyvolalo otázky ohledně manipulace s trhem. Případ byl řešen dokonce na úrovni amerického Kongresu,“ říká Šoupa.
V závěru svých upozornění ČNB zdůrazňuje, že žádná legislativa nemůže investora zcela ochránit, a klade důraz na osobní zodpovědnost a ověřování informací z více zdrojů. Připomíná také, že spolupráce obchodníků s cennými papíry a finfluencerů má zůstat především v rovině marketingu, nikoli v nelegálním nahrazování investičního poradenství.