Článek
Bitcoin se pro řadu lidí stal synonymem rychlého zbohatnutí. Vidinu pohádkového zisku ve spojení s naivitou začínajících investorů využívají nejrůznější kryptopodvodníci. Po telefonu s naléhavostí a slibem zisku přesvědčí klienta, aby své peníze převedl na jiný účet. A nezřídka je pak už nikdy neuvidí.
Klient Komerční banky, pan Milan, jehož příjmení záměrně neuvádíme, takhle o peníze málem přišel hned několikrát. V krátkém sledu začal kryptošmejdům posílat při zhruba deseti transakcích celkem 740 tisíc korun.
Nakonec se vždy ale nechal přesvědčit pracovníky banky, aby platební příkazy zrušil. „Ve všech případech jsme mu finance zachránili a nikam neodešly,“ uvedla mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová.
Přesvědčit klienta, aby nenaletěl, je ale často opravdu náročnou misí. Klient je totiž už od podvodníků psychologicky „zpracovaný“. Má před sebou vidinu rychlého zisku, kyberšmejdům slepě důvěřuje, důvěra v banku je díky „masáži“ podvodníků naopak nahlodána.
Seznam Zprávy mají k dispozici audiozáznam telefonního hovoru, v němž se expert na platební podvody snaží klienta přemluvit, aby po několikáté podvodníkům nepodlehl. „Na Vaši žádost jsme 1. srpna rušili transakce, které byly podvodné. Upřímně si myslím, že znovu na podvod reagujete. Znovu vám poradili nějakou chytrou věc. A teď reálně o ty finance přijdete. Žádné finance na vás nečekají a ti podvodníci vám nic nepošlou,“ vysvětluje expert klientovi KB.
„Nemám důvod jim nevěřit“
Klient se nechal zlákat příslibem zisku 2,5 bitcoinu, jenž měl dle e-šmejdů u nich uložený. „Po sérii telefonátů měl poslat peníze, aby své „blokované“ bitcoiny uvolnil. Za příslib částky v přepočtu přes 3,5 milionu korun byl ochotný ty peníze opravdu poslat,“ popisuje princip expert na platební podvody Komerční banky Marek Macháček.
Expert se po telefonu klienta ptá, za jakým účelem tentokrát přeposílá sto tisíc korun do jiné banky, protože má podezření, že peníze klienta jsou v ohrožení.
„Je to můj účet, který jsem včera otevřel. Ty peníze tam budu potřebovat. Budu tam mít spořicí účet, který je výhodný,“ vysvětluje pan Milan na audionahrávce.
O správnosti svého kroku je naprosto přesvědčený „Prokristapána, já nemám důvod tomu nevěřit. Prosím vás, proveďte ten převod,“ naléhá v nahrávce, kterou si můžete poslechnout nahoře v článku.
Na snahu banky zabránit podvodné platbě ale oběti kyberšmejdů reagují někdy i nadávkami a mají pocit, že se jim banka jen snaží překazit vysněný obchod a vidinu na miliony.
„Často se setkáváme s nepochopením, vulgarismy a pohledem klientů, že jsou to jejich peníze a my ničemu nerozumíme, protože stojíme v cestě jejich snu o blahobytu,“ popisuje Macháček z Komerční banky.
Podvodníci mu rejdili v počítači
Klientovi se v audionahrávce snaží vysvětlit, že ho podvodníci připravili i na to, že mu bude banka volat kvůli ověření transakce s tak vysokou částkou.
„Řekli vám založit účet u jiné banky. Oni vědí, že vám voláme, že vás varujeme. Řekli vám, že máte autorizovat penězi zrušení investice,“ přesvědčuje zaměstnanec banky pana Milana.
Klienti ale často nechtějí nic slyšet. „Chceme je varovat před důsledky, ale většinou nechtějí nic slyšet a slepě věří někomu, kdo jim slibuje pohádkové bohatství. Poškozený klient z této konkrétní nahrávky reagoval čtyřikrát na podvodné investice nebo kryptopodvod, vždy mu podvodníci doslova rejdili v počítači i v jeho bankovnictví a vždy byl od nich připravený i na naše hovory. Radili mu, aby lhal a neříkal nám ideálně nic a trval na zpracování transakcí do jejich kapsy,“ komentuje případ Marek Macháček.
Klientovi se současně banka snaží vysvětlit i další souvislosti. Že celá záležitost je protiprávní a přímo souvisí s praním peněz. Že pokud klient předtím nějaké peníze obdržel, šlo o finance od jiné oběti, a jejich přesunem tak vlastně legalizuje finance z trestné činnosti.
Průměrný klient přišel loni o 16 tisíc
Takové rozhovory trvají někdy i desítky minut. Tentokrát se klient nechá přesvědčit ke zrušení podvodné transakce už zhruba po pěti minutách. „Respektuju, co jste mi poradil. A ten převod zrušte. Jde o můj účet, říkal jsem si, že tam nemůže být žádný problém,“ hájí se na záznamu Milan. „Beru to plně v úvahu. A už nikam nic posílat nebudu,“ slibuje nakonec. Expert ještě doporučí oznámit podvod na policii a přerušit veškerý kontakt s podvodníky.
Loni banky zaznamenaly celkem 87 407 napadených klientů, což představuje meziroční nárůst přibližně o čtvrtinu ve srovnání s rokem 2023. Škody způsobené kyberútoky dosáhly celkové částky 1,39 miliardy korun, což v průměru odpovídá téměř 16 tisícům korun na jednoho napadeného klienta, vyplývá z dat České bankovní asociace.
„Jsou ale i takové případy, kdy s lidmi opakovaně a několik hodin komunikujeme a stejně chtějí poslat třeba milion korun cizímu člověku z telefonu. A to i přes naše varování, že jde o jasný podvod s tím, že si sami chtějí ověřit, jestli to podvod je. Bohužel iracionalita poškozených klientů je náš denní chleba, i když se jim aktivně snažíme zachránit jejich peníze,“ komentuje Macháček.